کد خبر: 1014337
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۲
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی:
فائزه تقی پوربا تبریک روز خبرنگار گفت: روزنامه‌نگاری موبایلی زیرمجموعه مهم روزنامه‌نگاری آنلاین محسوب می‌شود و هدف برگزاری این کارگاه نیز ارائه مضامین نو به اصحاب رسانه است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، برگزاری کارگاه روزنامه‌نگاری آنلاین با ارائه مضامین نو به اصحاب رسانه که به میزبان فرهنگسرای تخصصی رسانۀ اصفهان در مجتمع مطبوعات برگزار شد  استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: عده‌ای از اصحاب رسانه معتقدند با ورود تلفن‌های هوشمند، روزنامه‌نگاری از حیطه حرفه‌ای وارد دنیای شهروندی شد و این امر توسعه شهروند خبرنگار را به همراه داشت. گذشت زمان اما ثابت کرد که تجربیات شهروندی نمی‌تواند جایگزین دیدگاه‌های اصحاب رسانه شود و تکنولوژی به‌عنوان فرصتی جدید، تنها بستر اطلاع‌رسانی را در میان اهل‌فن بسط می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه انتقال خبر در روزنامه‌نگاری آنلاین با دسترسی کاربران از طریق رایانه، تلفن هوشمند، تبلت، دستیارهای دیجیتال شخصی انجام می‌شود، به شرح وجه تفکیک روزنامه‌نگاری الکترونیک، آنلاین و سایبر پرداخت و توضیح داد: روزنامه‌نگاری‌های منتسب به صفحات PDF یا «الکترونیک» همان متون روزنامه چاپی است که بدون هیچ تغییری روی سایت قرار می‌گیرد و امکان جستجوی مفهومی خاص در آن وجود ندارد. روزنامه‌نگاری «آنلاین»، شامل محتویات خبری اعم از ( متن – عکس – صدا – تصویر ) روی اینترنت است که قابلیت جستجو در آن برای کاربر وجود دارد و اخبار جدید در آن لحظه‌به‌لحظه ارائه می‌شود و متن تغییر می‌کند؛ روزنامه‌نگاری «سایبر» هم‌ شکل پیشرفته روزنامه‌نگاری آنلاین سایبر است و با توجه به تفاوت‌های ماهوی این سه نوع روزنامه‌نگاری، از این انواع روزنامه‌نگاری گاه به ‌صورت یکسان و یا جایگزین هم یاد می‌شود.

این متخصص علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری با تأکید بر اینکه در روزنامه‌نگاری آنلاین مفهوم شهروند به شبکه وند تغییر کرده است، اظهار کرد: مخاطبان روزنامه‌نگاری نوین، به‌جای اتصال به شهر به فضای مجازی متصل هستند و سرعت انتشار اخبار در این نوع روزنامه‌نگاری افزایش‌یافته است. ارتباط کاربر نیز در روزنامه‌نگاری نوین نزدیک و بی‌واسطه است و موانع برقراری ارتباط به‌طور چشمگیر و معنادار در آن کاهش‌یافته.

تقی پور با اشاره به تعامل متقابل و دوسویه در روزنامه‌نگاری نوین گفت: اطلاع‌رسانی در این نوع روزنامه‌نگاری مانند شیوع ویروس کرونا تمام افراد جامعه را درگیر می‌کند چراکه تعامل کاربر و مخاطب در این نوع روزنامه‌نگاری به حداکثر می‌رسد.

وی فرامتنی بودن، که امکان ارتباط لینک‌ها را فراهم می‌کند از دیگر خصیصه‌های روزنامه‌نگاری آنلاین معرفی کرد و  ادامه داد: از طریق ابزار تلفن‌های هوشمند است که لینک اتصال کاربر به سایت و یا درون خبر میسر می‌شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی دربارۀ گونه شناسی روزنامه‌نگاری آنلاین اظهار کرد: ارتباطات مشارکتی بسته از سایت‌های خبری جریان اصلی، سایت‌های نمایه‌ای و مقوله‌ای، سایت‌های متا و تفسیری تا سایت‌های مشارکتی و مباحثه‌ای کاهش می‌یابد و به ارتباطات مشارکتی باز بدل می‌شود. سایت‌های خبری جریان اصلی، عموماً مجموعه‌ای از محتوای ویراستاری‌شده است که حداقلی از ارتباط مشارکتی را عرضه می‌کنند و محتوای آن به‌صورت خاص برای وب تولیدشده.

تقی پور سایت‌های نمایه‌ای و مقوله‌ای را به یک موتور جستجو یا پل ارتباطی تشبیه و خاطرنشان کرد: این سایت‌ها خودشان کمتر محتوا تولید کرده و بیشتر امکاناتی برای گفتگو یا مبادله اخبار، سر نخ‌ها و لینک‌هایی توسط عامه مردم عرضه می‌کنند.

وی سایت‌های متا و تفسیری را بر پایه دیدبانی تعریف کرد و گفت: محتوای این سایت‌ها توسط روزنامه‌نگاران مختلف تهیه می‌شود و اساساً موضوعات مختلفی را که در هر جایی روی اینترنت یافت می‌شود، مورد بحث قرار می‌دهند که از این نوع روزنامه‌نگاری با «فرا روزنامه‌نگاری» یاد می‌شود.

این متخصص علوم ارتباطات سایت‌های مشارکتی و مباحثه را در مبادله عقاید، گزارشات و موضوعات مهم دانست و افزود: این ‌گونه‌ای از وبلاگ گروهی است که در آن چندین نفر تجربیاتشان را روی اینترنت با هم به بحث و گفتگو می‌گذارند.

وی با تأکید بر تغییر ارزش‌های خبری در روزنامه‌نگاری نوین با تکیه بر کاربر محور بودن بیان کرد: ارزش‌های خبری در روزنامه‌نگاری آنلاین بر شدت و آستانه ارزش، غیرمنتظره بودن، ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی، استمرار و تداوم، مجاورت فرهنگی یا ارتباط، فاصله زمانی، شفافیت و فقدان ابهام، هماهنگی، ترکیب دلالت دارد.

تقی پور با استناد به نظر سردبیر شیکاگو تربیون گفت: در روزنامه‌نگاری آنلاین نقش دروازه‌بانی خبر از خبرنگار و سردبیر، به کاربران منتقل‌شده است.

وی افزود: در عرصه روزنامه‌نگاری آنلاین تفکیک خبرنگاری شهری از کشوری حائز اهمیت است و لازم است بین این دو نوع خبرنگاری تفکیک شود. آنچه که می‌تواند تغییر اساسی و حیاتی در موقعیت شهر ایجاد کند توجه به اخبار محلی و منطقه‌ای با تکیه بر خرده‌فرهنگ‌هاست.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه اصحاب رسانه اطلاعات کافی از ادبیات شفافیت ندارند، خاطر نشان کرد: لازم است تفاوت‌های آگاه بخشی، شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی برای اصحاب رسانه به‌درستی تبیین شود.

وی در ادامه به قواعد جهانی آنلاین نویسی هم اشاره‌ای کرد و گفت: سبک‌های رایج خبرنویسی اعم از هرم وارونه در روزنامه‌نگاری آنلاین مطرح نیست و هر سایت علاوه بر شکل ظاهری از سه قسمت صفحه اصلی، مقوله (موضوع) و شکل ارائه تشکیل‌شده است.

تقی پور با اشاره به اینکه روزنامه‌نگاران آنلاین به نوشتن در فضای وب مسلط هستند، اظهار کرد: در روزنامه‌نگاری موبایلی نمی‌توان با شیوه سنتی، گزارش و خبر طولانی نوشت و تکنیک‌های وب‌نویسی می‌تواند در تأثیرگذاری بر افکار کاربران مؤثرتر واقع شود.

وی یادآور شد: توانایی فشرده‌سازی تصاویر و نوشته شاه‌کلیدهای روزنامه‌نگاری آنلاین است و لازم است فعالان این عرصه به این تکنیک‌ها مسلط باشند. آشنایی با نوشتن برای وب، تکنیک‌های وب‌نویسی، آشنایی با تصاویر وب، توانایی فشرده‌سازی تصاویر، آشنایی با نرم‌افزارها و زبان‌های برنامه‌نویسی، آشنایی با نرم‌افزارهای جدید، آشنایی با شیوه‌های مؤثر جستجو و آشنایی با لینک دهی می‌تواند در روزنامه‌نگاری نوین مهم تلقی شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه یکی از اصول مهم در خبرنویسی نوین را قابلیت چانک کردن در روزنامه‌نگاری آنلاین که معادل فارسی هم ندارد، دانست و تصریح کرد: یک چانک می‌تواند تعریفی از یک ایده یا داستان، حکایت، ضرب‌المثل باشد؛ چانک حتی ممکن است تعریف یک کلمه باشد. تاریخ‌ها، زمان‌های مهم، اشخاص مهم همه می‌توانند به چانک تبدیل شوند.

وی در توضیح تفاوت چانک با لینک اظهار کرد: لینک، خواننده را به یک سایت یا وبلاگ دیگر ارجاع می‌دهد اما چانک تعریفی از همان مفهوم در سایت مبدأ به خواننده ارائه می‌دهد؛ این تعریف جمع‌وجورتر بوده و با نیازهای خواننده با توجه به مطلب ارائه‌شده متناسب‌تر است و همخوانی بیشتری دارد.

تقی پور بار دیگر بر تعامل دوسویه با کاربر تأکید کرد و گفت: در روزنامه‌نگاری نوین نرم خبر جای سخت خبر را می‌گیرد و سبک‌های روایی و داستانی و استفاده از مولتی مدیاها به‌ویژه عکس به کمک متن می‌آیند.

وی افزود: لینک‌های درون‌متنی باید کوتاه و گویا باشند، بی‌دلیل استفاده نشود و رنگ لینک‌ها متمایز از متن باشد.

این متخصص علوم ارتباطات با اشاره به اینکه تلگراف نخستین روزنامه‌نگاری از راه دور تلقی می‌شود، تصریح کرد: تلگراف نقطه عطفی برای روزنامه‌نگاری محسوب می‌شد و نخستین تکنولوژی بین‌المللی برای تسریع جریان خبر بود. امروزه در دنیا از روزنامه‌نگاری موبایلی با عنوان «موجو» یاد می‌شود و  یک گزارشگر موبایلی می‌تواند ویدئوی زنده را به شبکه بفرستد، مصاحبه‌ها را از طریق موبایل خود ضبط کند و عکس را با دوربین موبایل بگیرد و پیام را از طریق صفحه‌کلید موبایل تنظیم و ارسال کند.

تقی پور آشنایی خبرنگاران با نرم‌افزارهای مختلف را یکی از مهم‌ترین مواردی دانست که باید به آن توجه کرد.

وی افزود: خبرگزاری رویترز در لندن اولین سازمان رسانه‌ای بود که به ‌طور رسمی از سال (۲۰۰۷) عده‌ای از روزنامه‌نگاران خود را مجهز به تلفن همراه و بسته اینترنتی کرد و شبکه‌های بی‌بی‌سی از پیشگامان روزنامه‌نگاری موبایلی در جهان رسانه هستند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد اصفهان با بیان اینکه از طریق «موجو» این امکان برای روزنامه‌نگاران فراهم است که ظرفیت گسترده جدیدی برای گزارشگری داشته باشند، اظهار کرد: سایت‌های خبری آنلاین بر اخبار فوری تمرکز دارند، زیرا تحقیقات نشان می‌دهند که این خبرها، به‌خصوص ویدئوی اولیه از رویدادهای خبری مهم، مخاطب ساز است.

تقی پور با اشاره به ویژگی‌های تلفن‌های هوشمند توضیح داد: امکانات خاص موبایل برای روزنامه‌نگاران شامل انتشار سریع محتوا، امکان نصب برنامه‌های کاربردی، مدیریت حجم کارها و برنامه‌ریزی، حفظ ارتباط با همکاران و مخاطبان و در جریان خبرهای ناگهانی قرار گرفتن ( نرم‌افزارهای خبری) است.

وی استفاده از نرم‌افزار «کیو آی کی» را برای برنامه زنده تصویری زنده، بخشی از روزنامه‌نگاری موبایلی معرفی کرد و گفت: این نرم‌افزار تصاویر را به‌صورت سه‌بعدی و با کیفیت بالا ضبط می‌کند و می‌تواند در حین تصویربرداری آن‌ها را پخش یا بعداً این ویدئوها را در سایت‌های اجتماعی منتشر کند؛ همچنین امکان گفتگوی تصویری زنده با کاربران نیز در آن وجود دارد.

این متخصص علوم ارتباطات، آینده روزنامه‌نگاری موبایلی را استفاده بیشتر از محتوای تولیدشده توسط مخاطب، نوآوری در جریان گردآوری خبر، مهارت‌های موجو محور، توجه به موضوعات جدید به‌عنوان ایده خبری، بهره‌گیری از ارتباطات موبایل محور به‌جای شبکه محور و هوشمندی و معنایی محتوا دانست.

تقی پور با اشاره به شیوه نگارش در روزنامه‌نگاری موبایلی خاطرنشان کرد: در این نوع روزنامه‌نگاری تأکید بر کوتاه نویسی، ساده‌نویسی و استفاده از تیترهای یک‌خطی و فشرده است. ضمن اینکه در روزنامه‌نگاری موبایلی بر نرم نویسی و دقت در ایجاز نقل‌قول و انتخاب کلمات تأکید بسیار می‌شود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر