کد خبر: 1014213
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
هادی عسگری
مافیای موسیقی، عنوانی است که کم و بیش در میان اهالی موسیقی بیان می‌شود و واژه چندان غریبی در میان فعالان آن حوزه نیست. شاید در نظر اول مافیا مانند فیلم «پدرخوانده» یک گروه خشن باشد که تجارت غیرقانونی مواد مخدر را هدایت می‌کند و برای رسیدن به قدرت بیشتر ضمن رشوه دادن به مقامات دولتی، رقبای خود را به هر نحو ممکن از سر راه برمی‌دارد، اما مافیا در حوزه موسیقی چیز چندان عجیب و غریبی نیست. تقریباً همه می‌دانند که چه کسانی واسطه مشهور شدن برخی از چهره‌های جوان در حوزه خوانندگی هستند.

تلویزیون به عنوان یک رسانه عام همیشه سکوی پرتاب به سوی موفقیت برای اهالی هنر بوده است، چه از سال‌های ابتدایی ورود تلویزیون به خانه، چه الان که رقیب‌های زیادی برای آن چیده شده است، با این وجود تلویزیون همیشه جایگاه خود را در معرفی چهره‌های نو و معروف کردن آن‌ها بازی کرده است. خواننده‌های زیادی را می‌توان پیدا کرد که اولین بار از طریق تلویزیون به مردم معرفی شده‌اند و الان آلبوم‌های موسیقی و کنسرت‌هایشان همیشه پرفروش است. در واقع حضور در تلویزیون به معنای سرمایه‌گذاری برای شهرت در آینده است و بسیاری از خواننده‌ها حاضرند برای به دست آوردن این موقعیت حتی سر کیسه را شل کنند و مبالغ قابل توجهی پرداخت کنند.

«باربد بابایی» مجری تلویزیون که در حوزه موسیقی نیز فعال است در گفت‌وگویی به موضوع پرداخت پول از سوی خواننده‌ها برای حضور در برنامه‌های تلویزیونی یا خواندن تیتراژ سریال‌ها پرداخته است.

در این گفتگو بابایی می‌گوید: «در فلان ویژه‌برنامه خواننده‌ای را به عنوان مهمان می‌آورند که مورد تأیید اساتید موسیقی و دفتر موسیقی ارشاد و صداوسیماست. به فلان تهیه‌کننده ۲۰ میلیون می‌دهند برای آمدن به تلویزیون و مهمان شدن در فلان برنامه یا ۵۰ میلیون می‌دهند که تیتراژ سریال یا فیلم سینمایی را بخوانند. تا زمانی که این مافیا و رابطه‌بازی و گرفتنِ پول دست برندارد، شاهد همین اوضاع هستیم.»

موضوع مافیای موسیقی در برنامه‌های تلویزیونی حتی برای مدیران صداوسیما مسئله پنهانی نیست؛ زمانی که از حضور خواننده‌های گمنام در برنامه‌های پرمخاطبی مانند «دورهمی» و «خندوانه» انتقاد شد. محمدباقر معلم، مدیر وقت دفتر موسیقی و سرود صداوسیما مصاحبه‌ای انجام داد و وجود مافیای موسیقی را تأیید کرد. جالب این است که مدیران دفتر موسیقی صداوسیما می‌آیند و می‌روند، اما آنچه پابرجاست هنوز همان مافیایی است که می‌تواند با گرفتن مبالغ میلیونی راه ورود چهره‌های گمنام را به تلویزیون هموار و برای آن‌ها در تلویزیون تبلیغ کند. اگرچه در سال‌های اخیر بسیاری از استعداد‌های جدید از راه حضور و خواندن در تلویزیون معرفی شده‌اند، اما بینندگان رسانه ملی می‌توانند نام‌های بسیاری را به خاطر بیاورند که به عنوان خواننده در برنامه‌های مختلف خوانده‌اند، اما در نهایت هیچ گاه نتوانسته‌اند به جایگاه مناسبی در حرفه خوانندگی برسند؛ افرادی که فقط می‌آیند تا جیب مافیای موسیقی همیشه پر پول باقی بماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار