کد خبر: 1014152
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷
از سدی به نام بانک تا عدم آغاز بازسازی
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: ۱۷ میلیارد تومان از تسهیلات بازسازی مناطق زلزله زده میانه و سراب هنوز از سوی بانک‌ها تعیین تکلیف نشده است و تسریع در روند بازسازی، نیازمند همکاری سیستم بانکی است.

جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان به منظور بررسی آخرین وضعیت بازسازی مناطق زلزله‌زده شهرستان‌های میانه و سراب، جبران خسارت‌های ناشی از سیل در برخی از مناطق استان و همچنین موضوع کمبود آب شرب شهر تبریز به ریاست استاندار آذربایجان شرقی برگزار شد.

تأکید بر همکاری سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات بازسازی
 
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان  آذربایجان شرقی گزارشی از روند بازسازی خانه‌های روستایی در مناطق زلزله‌زده میانه و سراب ارائه کرد و گفت: 17 میلیارد تومان از تسهیلات بازسازی این مناطق هنوز از سوی بانک‌ها تعیین تکلیف نشده است و تسریع در روند بازسازی، نیازمند همکاری سیستم بانکی است.
 
حافظ باباپور با بیان اینکه از مجموع سه هزار واحد احداثی در این مناطق، 350 واحد تکمیل و تحویل شده است، افزود: 1407 واحد معادل 47 درصد از واحدها نیز سقف‌ریزی شده است.
 
وی با بیان اینکه 195 میلیارد تومان تسهیلات بازسازی برای این مناطق تصویب  شده بود، گفت: تاکنون 70 میلیارد تومان از این تسهیلات پرداخت و 88 میلیارد تومان نیز عقد قرارداد شده است.
 
باباپور با بیان اینکه 83 درصد از واحدهای احداثی، تسهیلات مرحله اول را دریافت کرده‌اند، افزود: تسریع در روند بازسازی مناطق زلزله‌زده نیازمند همکاری بیشتر بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات است.
 
معاون سازمان جهادکشاورزی استان هم در تشریح روند بازسازی واحدهای دامی در مناطق زلزله‌زده سراب و میانه، گفت: از 2 هزار واحد دامی در این مناطق، عملیات بازسازی 186 واحد به اتمام رسیده، 256 واحد در مرحله اسکلت و 337 واحد نیز در مرحله پی‌کنی و فونداسیون هستند.
 
فیروز باقرزاده همچنین گزارشی از حوادث پیش‌بینی‌نشده بخش کشاورزی در سال زراعی جاری ارائه کرد و گفت: امسال 797 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شد که عمده آن ناشی از سرمازدگی بوده است.

خسارت 162 میلیارد تومانی سیل
 
وی، ارزش خسارات ناشی از سیل را در برخی از مناطق استان، 162 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برای جبران این خسارت‌ها، 30 میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره و 16 میلیارد تومان کمک بلاعوض تصویب شده است.
 
مدیران کل راه و شهرسازی و راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هم گزارشی از خسارت‌های واردشده به زیرساخت‌ها و ابنیه جاده‌ای استان در اثر زلزله و سیل ارائه کردند.
 
هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی هم با قدردانی از خدمات و تلاش‌های دستگاه‌های مسئول در مدیریت حوادث اخیر در استان، گفت: با توجه به شیوع کرونا و بارش‌های آخر سال 98، مشکلاتی در روند بازسازی مناطق زلزله‌زده به وجود آمد، اما با پیگیری‌های استاندار و تلاش مدیران دستگاه‌ها، روند بازسازی در هفته‌های اخیر سرعت گرفته و تلاش می‌کنیم تا پایان مهر کار بازسازی را تکمیل کنیم.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز پس از ارائه گزارش از سوی مدیران دستگاه‌های مسئول، با بیان اینکه بازسازی مناطق زلزله‌زده سراب و میانه با مشارکت خود مردم و اهالی روستاها انجام می‌شود، گفت: وظیفه دولت در این زمینه، هماهنگی برای پرداخت تسهیلات بانکی و تأمین مصالح مورد نیاز است و دستگاه‌ها باید تا پایان روند بازسازی وظایف خود را به صورت جدی انجام دهند.
 
جواد رحمتی با اشاره به گزارش روند بازسازی مناطق زلزله‌زده سراب و میانه، گفت: 95 درصد از واحدهای آسیب‌دیده برای دریافت تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شده‌اند و لازم است در روند پرداخت تسهیلات تسریع شود تا قبل از فصل سرما بتوانیم همه واحدها را تکمیل کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در سخنان خود بر همکاری بیشتر سیستم بانکی استان برای پرداخت تسهیلات بازسازی در مناطق زلزله‌زده میانه و سراب تأکید کرد و گفت: واحدهایی که عملیات بازسازی آنها شروع شده باید تا پایان مهر تکمیل شوند و به این منظور تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی ضروری است.
 

20 درصد از واحدهای آسیب‌دیده از زلزله  هنوز شروع به بازسازی نشده‌اند

 محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اینکه 80 درصد از واحدهای احداثی در این مناطق، در مرحله اسکلت‌گذاری هستند، افزود: 20 درصد از واحدهای آسیب‌دیده، هنوز شروع به بازسازی نشده‌اند و باید بررسی شود که آیا صاحبان این واحدها قصد بازسازی ندارند یا مانعی برای بازسازی آنها وجود دارد.
 
وی تأکید کرد: در هر حال باید تکلیف تمام واحدهای آسیب‌دیده تا قبل از فرارسیدن فصل سرما، روشن شود و بعد از شروع فصل سرما شاهد مشکلات مردم در این مناطق نباشیم.
 
استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از تلاش‌های دستگاه‌های مسئول در روند بازسازی مناطق زلزله‌زده، گفت: تجربه خوبی در مدیریت این حادثه به دست آمد، به نحوی که در دو ماه اول، اسکان اضطراری و موقت به صورت کامل انجام شد و روند بازسازی نیز به‌رغم مشکلات، خوب پیش می‌رود.
 
پورمحمدی خاطرنشان کرد: پایین بودن خسارات این زلزله در مقایسه با شدت آن، به دلیل مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی در سال‌های اخیر بود و باید به این موضوع توجه شود که ادامه این روند، تاب‌آوری مناطق روستایی را در برابر حوادث افزایش می‌دهد.
 
استاندار آذربایجان شرقی همچنین از تلاش‌های انجام‌یافته برای جبران خسارات ناشی از سیل در برخی از مناطق استان قدردانی کرد و گفت: اختصاص اعتبارات این حوزه به مرمت و تقویت زیرساخت‌های این مناطق تجربه خوبی بود که باید مستندسازی و مدون شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر