کد خبر: 1014025
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
لبنان آبستن حوادثی پیچیده است. دیروز به فاصله یک روز پس از استعفای وزیر خارجه لبنان و در حالی که خبر‌هایی از استعفا‌های سریالی کابینه لبنان به گوش می‌رسید، انفجاری مهیب در شهر بیروت، پایتخت لبنان، اتفاق افتاد. انفجار در نزدیکی منزل سعد الحریری، نخست‌وزیر سابق لبنان روی داد، کسی که ترور پدر او، ۱۵ سال پیش، لبنان را وارد بحرانی عمیق کرد و حالا به فاصله ۱۵ سال بعد، دادگاه ویژه‌رسیدگی به ترور حریری قصد دارد در گرماگرم لبنان بحرانی و فتنه زده، رأی نهایی خود را درباره او اعلام کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: غروب دیروز در بندر بیروت انفجاری دهشتناک اتفاق افتاد و دودی بزرگ به هوا برخاست. شبکه الجزیره قطر گزارش کرده که این انفجار در نزدیکی منزل سعد الحریری، نخست‌وزیر سابق لبنان روی داده است.

هرچند شبکه المیادین لبنان گزارش داد که اطلاعات اولیه نشان می‌دهد، این انفجار تروریستی نیست. ولی برخی منابع شمار زخمی‌ها را تا ۱۰۰ نفر و شمار کشته‌ها را تا هفت نفر هم اعلام کردند. ماهیت انفجار دیروز بیروت تا لحظه تنظیم این خبر مشخص نشد ولی همزمانی انفجار با تشدید بحران سیاسی-اقتصادی لبنان که امریکا و فرانسه نقشی کلیدی در آن دارند، خبر از یک فتنه می‌دهد. موازی با انفجار دیروز اطراف وزارت انرژی (نیرو) لبنان در بیروت نیز شاهد درگیری‌هایی بین تظاهرکنندگان و فعالان و پلیس لبنان بود. این اقدام در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و اقتصادی و نیز وضعیت نابسامان برق در سایه تدابیر شدید امنیتی انجام گرفت. برخی تظاهرکنندگان سعی کردند وارد وزارتخانه شوند، به طوری‌که درگیری بین آن‌ها و نیرو‌های امنیتی و پلیس رخ داد و نیرو‌های امنیتی اجازه ورود به آن‌ها ندادند. معترضان چادر‌هایی را در خارج از وزارتخانه برای ابقای تجمعات‌شان برپا کردند.

زمزمه استعفا‌های سریالی

وزیرخارجه لبنان که دیروز رسماً منصب جدید خود را از وزیر خارجه پیشین تحویل گرفت، تأکید کرد برای مقابله با کارشکنی‌های تل‌آویو و باز پس‌گیری منطقه اشغالی «مزارع شبعا» تلاش خواهد کرد.

در حالی که دادگاه رفیق حریری قرار است بعد ۱۵ سال با اعلام رأی خود در روز جمعه، شرایط لبنان را بیش از پیش آشفته کند، برخی منابع لبنانی هم خبر داده‌اند که احتمال استعفا‌هایی در کابینه لبنان همانند استعفای ناصیف حتی، وزیر خارجه این کشور وجود دارد منابع به شبکه خبری اسکای نیوز عربی گفتند، تعدادی از وزرای کابینه حسان دیاب قصد دارند درخواست استعفای خود از این کابینه را ارائه دهند.

هرچند میشل عون، رئیس جمهور لبنان و دیاب، نخست وزیر فوراً شربل وهبه را به عنوان وزیر خارجه به جای ناصیف حتی، معرفی کردند ولی ظاهراً سناریو‌ها برای بی‌ثبات‌سازی لبنان تمامی ندارد. همزمان با این تحولات، کش پاتل، معاون رئیس‌جمهور امریکا و مدیر دستگاه مبارزه با تروریسم در شورای امنیت ملی گفته که دونالد ترامپ تحریم حامیان داخلی حزب‌الله لبنان را بررسی می‌کند. روز گذشته «شربل وهبه» وزیرخارجه جدید لبنان ضمن تحویل رسمی پست خود از «ناصیف حتی» وزیرخارجه سابق تأکید کرد که برای عبور از بحران‌های موجود به ویژه بحران آوارگان، باید با جامعه بین‌الملل همکاری شود. وزیر خارجه جدید لبنان گفته که کشورش به روابط خود با یونیفل، اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ و مقابله با کارشکنی‌های تل‌آویو و ترسیم مرز‌های زمینی و دریایی و تلاش برای بازپس‌گیری منطقه اشغالی «مزارع شبعا» و بخش لبنانی روستای «الغجر» پایبند خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار