کد خبر: 1013990
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
ترس تل‌آویو- واشنگتن از توافق تهران و پکن
کم‌کم پشت‌پرده داستان سازی رسانه‌های غربی علیه توافق ایران و چین و ترکمنچای‌نمایی از این توافق رو می‌شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: کم‌کم پشت‌پرده داستان سازی رسانه‌های غربی علیه توافق ایران و چین و ترکمنچای‌نمایی از این توافق رو می‌شود. جنس دغدغه‌های غربی، نه ایران‌دوستانه آنطور که رسانه‌های اپوزیسیون داد می‌زنند بلکه ملغمه‌ای از اسرائیل‌پرستی، چین‌هراسی و ایران‌ستیزی است. وزیر خارجه امریکا گفته که توافق جدید چین و ایران می‌تواند اسرائیل، عربستان سعودی و امارات را به مخاطره بیندازد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در گفتگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز در پاسخ به سؤالی مبنی بر واکنش واشنگتن در قبال نهایی شدن توافق تجاری-امنیتی چین و ایران به ارزش تقریبی ۴۰۰میلیارد دلار، مدعی شد: نباید از همکاری ایران و چین تعجب کنید. ما از اعمال همه آنچه در توان داریم و همه تحریم‌های ضدایرانی علیه پکن، مشاغل و شرکت‌های دولتی چین اطمینان حاصل می‌کنیم.

پمپئو افزود: فکر می‌کنم کشور‌های خاورمیانه هم باید این را ببینند که ورود چین به ایران می‌تواند به بی‌ثباتی منطقه منجر شود. این می‌تواند اسرائیل را به مخاطره بیندازد. می‌تواند عربستان سعودی و امارات را هم به مخاطره بیندازد. ایران همچنان بزرگ‌ترین حامی تروریسم باقی می‌ماند و دسترسی به سامانه‌های تسلیحاتی و منابع مالی حاصل از تجارت با چین، فقط به مخاطرات منطقه خواهد افزود. وزیر خارجه امریکا همچنین درباره احتمال تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: همین جمعه تحریم‌های جدیدی علیه این کشور اعمال کردیم و محدودیت‌ها علیه صنایع فلزی آن‌ها را افزایش دادیم. درباره تحریم تسلیحاتی که در ماه اکتبر منقضی می‌شود هم از سال ۲۰۱۸، همه تلاش‌مان را کرده‌ایم که این اتفاق نیفتد و ظرف چند روز آینده نیز در این رابطه، قطعنامه‌ای به شورای امنیت ارائه می‌کنیم.

شبکه اجتماعی فقط امریکایی باشد
اگر شبکه‌های اجتماعی در خدمت منافع امریکا و بی‌ثبات‌سازی رقبا باشند، خوبند و اگر مستقل یا وابسته به کشوری دیگر باشند ولو پرطرفدار، بدند. قانون ساده‌ای که البته با هیچ کدام از ارزش‌های ادعایی غرب درباره آزادی بیان نمی‌خواند و معلوم می‌شود آزادی بیان غربی تا آنجایی معنا دارد که بیان و تبلیغ ارزش‌های غربی را پیگیری کند.
ترامپ روز جمعه گفته بود دستوری را مبنی بر ممنوعیت فعالیت تیک تاک در ایالات متحده صادر خواهد کرد و بعد از آن هم پمپئو هم در گفتگو با شبکه فاکس‌نیوز اعلام کرد که ترامپ در روز‌های آتی اقداماتی را در خصوص ریسک‌های امنیتی ایجاد شده از سوی شرکت‌های نرم‌افزاری مرتبط با حزب کمونیست چین انجام خواهد داد. در نهایت روز دو شنبه منابع مطلع اعلام کردند، دونالد ترامپ به شرکت چینی «بایت‌دنس» مالک تیک‌تاک ۴۵روز فرصت داده است تا با فروش این اپلیکیشن به شرکت مایکروسافت موافقت کند.

به گزارش رویترز، مقام‌های امریکایی می‌گویند تیک‌تاک تحت مالکیت چین یک خطر ملی است چرا که این اپلیکیشن داده‌های شخصی امریکایی‌ها را در اختیار دارد. ترامپ جمعه از برنامه‌هایش برای ممنوع کردن تیک‌تاک در ایالات متحده، پس از رد ایده فروش آن به مایکروسافت صحبت کرده بود.
به دنبال رایزنی ترامپ و ساتیا نادلا، مدیر اجرایی مایکروسافت، یک شنبه در بیانیه‌ای اعلام شد که مذاکرات برای خرید تیک‌تاک از بایت‌دنس ادامه می‌یابد و هدف این است که تا ۱۵ سپتامبر توافقی حاصل شود.
به گفته یک منبع مطلع، دونالد ترامپ پس از فشار برخی از مشاورانش و بسیاری در حزب جمهوریخواه تغییر عقیده داد. ممنوع کردن تیک‌تاک بسیاری از کاربران جوان آن را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نوامبر رویگردان می‌کند و ممکن است موجی از چالش‌های حقوقی را به جریان بیندازد. تعدادی از قانونگذاران سرشناس جمهوریخواه در روز‌های گذشته از ترامپ خواستند از فروش تیک‌تاک به مایکروسافت حمایت کند.
لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه در واکنش به موضع‌گیری جدید ترامپ در روز یک شنبه گفت: یک توافق برد- برد در حال ایجاد است. بر اساس گزارش‌ها مذاکرات میان بایت‌دنس و مایکروسافت با نظارت کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده (CFIUS) انجام می‌شود که یک هیئت در دولت امریکاست که مجاز به متوقف کردن هر توافقی است. با این حال شرکت مایکروسافت در بیانیه‌ای اعلام کرد قطعیتی برای عقد توافق وجود ندارد.

اپلیکیشن چینی «تیک‌تاک» که در سال‌های اخیر به ویژه در بین نوجوانان بسیار محبوب شده، از سوی دولت ترامپ و اعضای کنگره به خاطر ارتباطش با شرکت فناوری اینترنتی چینی «بایت دانس» به شدت مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. قانونگذاران با اشاره به قوانین کشور چین که افشای اطلاعات حساس به درخواست دولت پکن را الزامی می‌کنند، ابراز نگرانی کرده‌اند که اطلاعات امریکایی‌ها در دستان «تیک‌تاک» در امنیت نیست.
«تیک‌تاک» در روز‌های اخیر به شدت اتهامات درباره نحوه و مدیریت اطلاعات کاربرانش را رد کرده و مدیرعامل این شرکت در بیانیه‌ای «شایعات و اطلاعات نادرست» را رد کرد. این شرکت همچنین چهار شنبه گذشته نامه‌ای به رهبران کمیته قضایی مجلس نمایندگان امریکا ارسال کرده و در آن ادعا‌ها درباره اقدامات داده‌ای‌اش را رد کرد.
در این نامه آمده است: ما داده‌های کاربران امریکایی را با کنترل‌های سفت و سخت ذخیره می‌کنیم و یک کپی از آن‌ها در سنگاپور داریم. ما هرگز اطلاعات هیچ‌یک از کاربران امریکایی را در اختیار دولت پکن قرار نداده‌ایم و حتی اگر از ما بخواهند نیز این کار را انجام نمی‌دهیم. هر ادعای دیگری در این خصوص بی‌پایه و اساس است.

واکنش چینی‌ها
چین ویهوا، خبرنگار «چاینا‌دیلی» در رشته توئیتی نوشت، حملات پمپئو علیه چین در توئیتر و لفاظی‌های نژادپرستانه ترامپ و اعمال محدودیت بر شرکت‌های چینی به اتحاد بیش از ۴/۱ میلیارد نفر جمعیت چین بیش از هر زمان دیگری کمک می‌کند، هرچه آن‌ها این مسیر را ادامه دهند، اتحاد چینی‌ها بیشتر می‌شود.

این روزنامه‌نگار چینی در ادامه توئیت خود خطاب به دولتمردان امریکا خاطرنشان ساخت که آن‌ها نگران ۱۵۰ هزار کشته ناشی از کرونا در ایالات متحده، تحریم‌ها علیه کوبا و سوریه که منجر به سوءتغذیه زنان و کودکان این کشور‌ها شده، حمله به سازمان جهانی بهداشت، خروج از توافق پاریس، یونسکو، برجام و حملات پهپاد‌های خود علیه مسلمانان نیستند. وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین هم ابراز امیدواری کرد که امریکا سیاست‌های تبعیض‌آمیز خود را کنار گذاشته و از تعمیم مفهوم امنیت ملی به هر مسئله‌ای خودداری کند. وی همچنین امریکا را به پرهیز از اتهام‌های بی‌اساس و سیاسی کردن مسائل اقتصادی فراخواند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار