کد خبر: 1013919
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶
دبیر رونمایی از آثار نفیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی توضیح داد:
به مناسبت هفتۀ امامت و ولایت، در شصتمین برنامۀ سه‎شنبه‎های فرهنگی آستان قدس رضوی از قدیمی‎ترین و نفیس‌ترین نسخه‌های خطی، اسناد و آثار موزه‌ای موجود در گنجینۀ رضوی با موضوع عید غدیر در فضای مجازی رونمایی شد.

در این ویژه‌برنامه به طور هم‌زمان از نفایس نسخ خطی، اسناد و موزه‌ای با محوریت عید بزرگ غدیر به دلیل محدودیت‌های کرونایی در بستر فضای مجازی رونمایی شد.

مهدی قیصری‌نیک به برخی آثار موزه‌ای رونمایی شده اشاره کرد و توضیح داد: تابلوی گل و مرغ و مینیاتور خوشنویسی‌شده غدیر؛ ولایت حضرت امام علی‌ علیه‌السلام، با تکنیک اکریلیک و گواش که به‌دست رضا بدرالسماء (نقاش)، سیدمسعود آقامیری (مذهب) و سیدرسول آقامیری (خوشنویس) ساخته شده است.

وی یادآور شد: همچنین تابلوی ولایت حضرت علی (علیه‎السلام)که توسط حسین رزاقی به سبک مینیاتور و تکنیک اکریلیک، در سال 1375 شمسی در مشهد ساخته شده،تابلوی خوشنویسی آیۀ اطاعت که توسط استاد علی‎طه؛ خوشنویس سوری به خط نسخ عربی در سال 1418ق کتابت شده و تابلوی واقعۀ غديرخم که توسط سید فضل‎الله هاشمی، با تکنیک رنگ و روغن روی چوب در سال 1386 شمسی ساخته شده است، از دیگر آثاری است که در این سه‌شنبۀ فرهنگی از آنها رونمایی شد.

سیدرضا صداقت‌حسینی، کارشناس نسخ خطی آستان قدس رضوی نیز در خصوص نسخ رونمایی شده اظهار داشت: غرر الحکم و دررالکلمیکی از نفیس‌ترین و قدیمی‌ترین نسخه‌های موجود در کتابخانه‌های ایران، به کتابت قرن هفتم هجری قمری، کشف الیقین فی فضائل امیرالمؤمنین(ع) تألیف علامه حلّی به کتابت محرم سال 710 هجری قمری و نسخۀ خطی الزام النواصب بامامه علی‌بن ابی طالب (ع) دربارۀ دلائل و نصوص وارده بر اثبات امامت حضرت علی(ع) و ردّ مخالفان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‎السلام به کتابت جمادى الاول 977 در قزوين، از نسخ رونمایی شده در این ویژه‌برنامه است.

در ادامه، زهرا فاطمی‌مقدم، مسئول امور ارزشیابی و پیش‌آرشیو اداره اسناد آستان قدس نیز به قدیمی‎ترین اسناد رونمایی شده موجود در گنجینۀ رضوی با موضوع برگزاری مراسم عید غدیر در حرم رضوی اشاره و تصریح کرد: براساس اسناد، در روز دهم و 18 ذی‌الحجه مجالس ویژه‎ای برای بزرگداشت این اعیاد در حرم رضوی برگذار می‎شده است و در دورۀ صفویه و افشاریه و قاجاریه در این روز مجلس جشنی برپا می‌کردند و غذا، شربت و شیرینی به حاضران می‌دادند.

وی افزود: مطابق این اسناد، نماز عید قربان در حرم رضوی از دورۀ صفویه اقامه می‎شده و خلعت به خطیب آستانه و پیش‎نماز در روز عید غدیر و قربان اعطا می‎شده است.

فاطمی‌مقدم به قدیمی‌ترین سند اشاره کرد و گفت: قدیمی‎ترین سند موجود در برپایی جشن عید قربان (عید اضحی) در حرم رضوی، به سال 1016ق بر‎می‎گردد که به خطیب و حافظ قرآن حرم مطهر خلعت داده شده است و قدیمی‎ترین سند مربوط به عید غدیر نیز مربوط به سال 1019ق است.

گفتنی است که این برنامه در روز سه‌شنبه 14 مردادماه 1399، به دلیل محدودیت‌های کرونایی، به‌صورت مجازی و از طریق درگاه اینترنتی موزۀ آستان قدس رضوی به نشانی museum.razavi.ir  و نیز درگاه کتابخانۀ دیجیتال آستان قدس رضوی به نشانی digital.aqr.ir رونمایی شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار