کد خبر: 1013872
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
پرونده ویژه جوان
عالیرتبه‌ترین مقامات سپاه پاسداران در بازدید از تازه‌ترین دستاورد‌های بسیج دانشجویی، بر حمایت خود از بزرگ‌ترین تشکل دانشجویی تأکید کردند. فرمانده کل سپاه در این مراسم، اولین هدف بسیج دانشجویی را جاری ساختن نسیم و روح انقلاب در قلب و جان دانشجویان کشور دانست.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: در جلسه‌ای مشترک و با ترکیبی کم‌سابقه یا بهتر بگوییم بی‌سابقه از فرماندهان سپاه و بسیج در ششم مرداد در سازمان بسیج دانشجویی بر خدمت‌رسانی گسترده‌تر این تشکل دانشجویی در دانشگاه‌ها تأکید شد. در این مراسم که حدود چهار ساعت به طول انجامید فرماندهان ارشد سپاه در جریان فعالیت‌های بسیج دانشجویی قرار گرفتند. بازدید از اقدامات بسیج دانشجویی با حضور سرداران سلامی، فدوی، نقدی، خراطیان، صالح‌نژاد و نجات از سپاه پاسداران و سرداران سلیمانی، سپهر، بریمانی، عمرانی‌فر، آزادی و حجت‌الاسلام تویسرکانی از سازمان بسیج برگزار شد. گزارشی از طرح اعتلا، طرح معاونت پژوهش و فناوری، مرکز نوآوری و شتابدهی، بنیاد استکبارشناسی بسیج دانشجویی به فرماندهان ارائه و مورد تأیید و تحسین سردار سلامی و البته حمایت ایشان قرار گرفت و سردار سلامی اشاره داشتند اولین هدف بسیج دانشجویی جاری ساختن نسیم و روح انقلاب در قلب و جان دانشجویان کشور است.

اولین مرکز نوآوری و شتابدهی بسیج با هدف حمایت از جوانان نخبه و استعداد‌های برتر کشور در حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی همزمان با هفته بسیج در سال ۹۷ افتتاح شد. این مرکز با همکاری مرکز توسعه فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان به بهره‌برداری رسید.

در مراسم بازدید فرماندهان سپاه، هدف از ایجاد این مرکز حمایت از جوانان نخبه و استعداد‌های برتر کشور در حوزه دانش‌آموزی و دانشجویی برای تقویت اکوسیستم استارتاپ‌ها و ترویج فرهنگ کار‌آفرینی اعلام شد. همه مراکز رشد خلاقیت بسیج در سراسر کشور هم به‌عنوان زیرشاخه‌های این مرکز نوآوری مسئولیت شناسایی، جذب و معرفی ایده‌های برتر را بر عهده خواهند داشت.

بسیج دانشجویی با تعامل خوبی که با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور طی چند سال اخیر به وجود آورده، سعی کرده تا ظرفیت همه اساتید و مراکز فعال علم و فناوری کشور در اقدامات این مرکز نوآوری مورد توجه قرار گیرد. مسئله‌ای که فرمانده کل سپاه هم بر آن تأکید داشت. جزئیات طرح اعتلای سازمان بسیج دانشجویی هم به فرماندهان سپاه و بسیج گزارش شد. این طرح با هدف هدایت بدنه دانشجویی به سمت مسئله‌محوری و تلاش برای حل مسائل و مشکلات کشور از دو سال قبل اجرایی شد. برای پیگیری این طرح دبیرخانه‌ای نیز از اعضای سابق بسیج دانشجویی در سازمان راه‌اندازی شده تا به‌صورت مستمر اجرای طرح تحول را رصد و پیگیری کند.

سازمان بسیج دانشجویی با راه‌اندازی طرح اعتلا به دنبال تشکیل و حرفه‌ای‌سازی هسته‌های دانش‌بنیان حل مسئله کشور است و در همین راستا نیز دوره‌هایی چند روزه برای آشنایی دبیران استانی طرح اعتلا در سازمان بسیج دانشجویی کشور اجرایی می‌شود. در این دوره‌ها دبیران استانی این طرح با تازه‌ترین روند نحوه تشکیل و فرآیند حرفه‌ای‌سازی هسته‌ها و گروه‌های مسئله‌محور آشنا شده و با نقد و بررسی تجربیات موجود در عرصه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به تدوین برنامه بومی استان خود می‌پردازند.

در مدت زمانی که طرح اعتلای بسیج دانشجویی شکل‌گرفته دبیرخانه این طرح اقدامات گسترده‌ای برای دانشجویان انجام داده، حجم قابل‌توجهی از هسته‌هایی که قبلاً خواب کوتاهی داشته یا از بین رفته بودند یا هسته‌هایی که جدید ایجاد شدند، سروسامان خوبی گرفتند. اتفاقی که مورد توجه فرماندهان سپاه هم قرار گرفت.

در حال حاضر با توجه به جمع‌بندی همه این هسته‌ها، حداقل بیش از ۱۰۰ هسته در حوزه‌های مختلف داریم که بخشی از هسته‌ها، هسته‌های اجتماعی هستند، بخشی دیگر هسته‌های فرهنگی بوده و بخش بعدی هسته‌های اقتصادی و علمی هستند که شکل گرفته‌اند.

بنا به گفته مسئول دوره دبیران طرح اعتلای سازمان بسیج دانشجویی، هسته‌های دانشجویی عمدتاً در فضا‌های مطالبه‌گری فعالیت می‌کنند به این شکل که اگر مسئله خاصی در استانی مطرح بوده، برای مردم درد بوده و مشکلشان بوده، دانشجویان پای‌کار آمده‌اند که بتوانند آن مسئله را حل کنند، حداقل در بُعد مطالبه‌گری و در بُعد رفع و از میان بردن آن مشکل تلاش کردند.

محسن حبیبی تصریح کرد: هسته‌های اقتصادی و علمی هم هسته‌هایی هستند که همان‌طور که از اسمشان مشخص است با توجه به رویکرد‌های خاص دانشجویان و مهارت‌های خاص فنی یا اقتصادی که دوستان داشتند شروع به شکل‌گیری کردند. الان هسته‌های چند نمونه روباتیک داریم، هسته‌های داروسازی چند نمونه شکل می‌گیرند، حتی هسته‌هایی بعضاً به ما رجوع می‌کنند در حوزه صنایع دفاعی که دوستانی هستند که کار مطالعاتی داشتند، الان به‌واسطه اینکه این عَلَم بلند شده، آمده‌اند و این درخواست‌ها را مطرح می‌کنند که ما در تعاملاتی که داریم، تلاش می‌کنیم که این دوستان را به بخش‌ها و حوزه‌های مربوطه وصل کنیم.

نظر کارشناس

۳ مسئله کلان در خانواده

مدیر اجتماعی معاونت فرهنگ‌سازی بسیج دانشجویی در ارائه گزارش به فرماندهان سپاه و بسیج با عنوان اینکه نقطه کانونی آسیب‌های اجتماعی ریشه در خانواده دارد گفت: مشخصاً در حوزه آسیب‌های اجتماعی نقطه ثقل ما خانواده است. در حوزه خانواده نیز طبق بیانیه گام دوم در بحث خودسازی بحث ما روی ازدواج آگاهانه و بهنگام است.
علیرضا لاور اضافه کرد: در حوزه خانواده ما با سه مسئله کلان مواجه هستیم و آن سه ازدواج، جمعیت، طلاق است. با ۱۲ میلیون مجرد در سن ازدواج یعنی ۶ میلیون زوج بالقوه و اگر از این جمعیت فقط یک میلیون ازدواج کنند و فرزند بیاورند به‌اندازه جمعیت متولد سال ۹۸ و ۹۷ می‌توانیم به جمعیت کشور اضافه کنیم.

مدیر اجتماعی معاونت فرهنگ‌سازی سازمان بسیج دانشجویی افزود: در شرایط فعلی ۱۲ میلیون جوان در آستانه ازدواج یعنی یک بمب متحرک در زیرساخت‌های اجتماعی یک جامعه است. مسئله دیگری که با آن روبه‌رو هستیم افزایش سن ازدواج است که بعد از انقلاب شاهد آن هستیم. حوزه ازدواج سه سطح مداخله دارد؛ یکی لایه حکومتی، دیگری لایه برساخت‌های فرهنگ و اجتماعی و لایه سوم لایه توانمندسازی فردی است. پویش نماینده ۱۲ میلیونی در لایه حکومتی است که ما آن را با نماینده‌های مجلس پیش می‌بریم.

وی افزود: متأسفانه بسیاری از نهاد‌های اجرایی کشور در هنگام تحلیل و حل مسائل مربوط به حوزه خانواده رفتاری کاریکاتوری دارند، به طوری که بدون توجه به برخی چالش‌های عمده فقط بخش کوچکی از موضوعات را مورد توجه ویژه قرار می‌دهند.

معاون آموزشی بنیاد ملی خانواده با اشاره به اینکه ساماندهی نهاد خانواده از عهده یک نهاد یا سازمان خارج است، عنوان کرد: در ساماندهی تغییر و تحولات ایجاد شده در نهاد خانواده تمامی نهادها، سازمان‌ها و حتی خود مردم نیز شریک هستند، چراکه یک اقدام تک‌بعدی نمی‌تواند معضلات همه‌جانبه یک نهاد اجتماعی را رفع کند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های اجرایی باید مکمل رفتار و تفکرات مردم در نهاد خانواده باشند، اظهار داشت: متأسفانه نهاد خانواده در ایران فاقد نهاد تصمیم‌گیر و سیاستگذار بالادستی است.

دکتر علیرضا لاور با اشاره به نقش کتاب‌های کودک و نوجوان در تربیت فرزندان، هم تصریح کرد: کتاب رسانه‌ای کند و بسیار تأثیرگذار است، چراکه یک فرد همیشه در زمان‌های تنهایی و خلوت خود با این رسانه ارتباط تنگاتنگی دارد.
وی با اشاره به قانون حمایت از تشکیل خانواده، توضیح داد: متأسفانه بعد از گذشت ۱۲ سال از تاریخ تصویب قانون حمایت از تشکیل خانواده در ازدواج آسان، این قانون به صورت کامل به مرحله اجرا نرسیده است، در حالی که مجلس شورای اسلامی در قبال عدم اجرای این قانون واکنشی به دولت نشان نداده است.

رصد نوآوری‌ها

معاون پژوهش و فناوری بسیج دانشجویی هم از راه‌اندازی طرح راه پزشکی و انسانی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

حامد اقبالی معاون علم و فناوری بسیج دانشجویی در نشست عهد گفت: از سال گذشته جلساتی را با حضور سردار محمد برگزار کردیم که قریب به ۲۰ جلسه آن با هلدینگ‌های تخصصی و قسمت‌های مختلف مجموعه قرارگاه بود که ماحصل آن به امضای تفاهم‌نامه‌ای بین بسیج دانشجویی و قرارگاه انجامید و در این تفاهم‌نامه قرار است تا یک کار و عملیات مشخص تعریف شود.

اقبالی ادامه داد: انتظاری که از نواحی می‌رود این است که دوستان دقیقاً بدانند که معاونت از آن‌ها چه انتظاری دارد و از آن‌ها چه چیزی را مطالبه می‌کند و مؤلفه‌های مدنظر معاونت را به‌خوبی بشناسند و بر آن اساس برنامه‌ریزی داشته باشند.

معاون علم و فناوری بسیج دانشجویی افزود: اینکه معاونت پژوهش و فناوری در سازمان چه حمایت‌هایی در چه نقطه‌هایی از عملیات‌ها انجام بدهد یک گزاره بسیار مهم است که ما دنبال می‌کنیم. البته برنامه‌ها به این معنا نیست که انحصاری در آن وجود دارد بلکه خلاقیت و نوآوری و ابتکار نواحی نیز سر جای خودش می‌باشد. اتفاقاً تشویق می‌کنیم و جزو مؤلفه‌هایی است که حائز امتیاز می‌باشد. اقبالی با بیان اینکه یکی از وظایف معاونت علمی بسیج دانشجویی ایجاد هسته‌های توانمند فناور است افزود: ما طرحی را در بسیج دانشجویی دنبال کردیم تحت عنوان راه مهندسی که یکی از نمونه‌های برجسته آن سهند تبریز بود که آن را هم خدمت مدیران پژوهش و فناوری نواحی ارائه دادیم و برای نواحی هم بسیار جذاب بود.

وی ادامه داد: این طرح جامع که به نام راه مهندسی در دانشگاه‌های تهران شریف و سهند در حال حاضر دنبال می‌شود ناظر به هدایت تحصیلی دانشجویان است تا این دوستان برای حل مسائل مرتبط با حوزه‌ی رشته تحصیلی خود دغدغه‌مند، آگاه و توانمند شوند البته این موضوع فعلاً برای رشته‌های مهندسی دنبال می‌شود و به دنبال راه‌اندازی این طرح برای رشته‌های انسانی و پزشکی هم هستیم.

اقبالی افزود: کاری که برای نواحی تعریف شده و باید دنبال شود این است که دوستان بروند دانشجو‌های دانشگاه‌های ما را نسبت به این موضوع توجیه کنند و پس از آن نواحی باید بسته‌های پشتیبان را برای دانشجویان تدارک ببینند. مورد بعدی رصد نوآوری‌ها است، این‌ها یک فضای کلی است، اما طبیعتاً در بوم هر دانشگاه، هر استان و هر شهر نوآوری‌هایی شکل می‌گیرد که ما این‌ها را باید جدی بگیریم و آن‌ها را رصد کنیم.

معاون علمی بسیج دانشجویی ادامه داد: بحث آخر هم موضوع رسانه‌ای کردن این‌ها می‌باشد. ما باید موضوعات را بازتاب دهیم هم در سطح شبکه، هم در سطح استان و هم در سطح کل کشور تا بتواند الگویی برای فضای دانشگاهی باشد که بسیج دانشجویی وارد عمل می‌شود و فضای عمومی دانشجویان را هدایت می‌کند به سمت رفع نیاز‌های کشور و از این اقدامات فیلم، مستند و کلیپ تهیه شود. طبیعتاً این اقدامات ذیل همین مباحثی که در اینجا ذکرشده باید دنبال شود.

پویش نماینده ۱۲ میلیون نفری

مسئول معاونت فرهنگ‌سازی بسیج دانشجویی با اشاره به سند راهبردی معاونت فرهنگ‌سازی گفت: این معاونت کتابچه‌ای تحت عنوان «دغدغه فرهنگ برگرفته از نظرات مقام معظم رهبری» را در موضوعات مختلف فرهنگی برای دوستان دانشجو تهیه و تدوین کرده که در این دفترچه هم راهبرد‌ها و هم سیاست‌ها و هم نقشه راه معاونت فرهنگی آمده است.

محسن جهانی افزود: ما در ابتدای عهده‌دار شدن این معاونت جلسه‌ای را با مسئولان فرهنگی اجتماعی و اردوی نواحی به فراخور برنامه‌ها و مناسبت‌های مختلف برگزار کردیم و گروهی را هم با عنوان مجاهدان فرهنگ‌سازی ایجاد کردیم تا بتوانیم برای هماهنگی‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها و دیگر امور با مسئولین ارتباط بهتری داشته باشیم. جهانی اضافه کرد: ما با تیم معاونت فرهنگ‌سازی به استان‌های مختلف کشور سفر کرده‌ایم و جلساتی را با دانشجو‌ها و معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و همچنین با مسئولین سپاه استان‌ها داشته‌ایم. معاون فرهنگ‌سازی بسیج دانشجویی ضمن ابراز امیدواری از فعالیت‌های صورت گرفته در استان‌ها گفت: امیدواریم بتوانیم با اعلام آمادگی نواحی دیگر نیز در سایر استان‌ها حضور پیدا کنیم و بتوانیم ضمن عرض خداقوت برای نواحی ظرفیت‌هایی را فعال کنیم. جهانی در رابطه با اقداماتی که این معاونت در دوره‌ی بیماری کرونا انجام داده است گفت: در زمان شیوع کرونا ما تولیداتی را در فضای مجازی داشتیم از جمله دوره‌های مختلفی مثل دوره کنشگران حوزه خانواده، کارگاه تکنیک‌های مدیریت فرهنگی و... را به صورت ویدیوکنفرانس و با حضور اساتید برجسته و مطرح کشور که بعضاً نیز محتوای این دوره‌ها با تعامل نواحی دیگر انجام شده است.

معاون فرهنگ‌سازی بسیج دانشجویی با ابراز اینکه این معاونت به برگزاری کنگره شهدا اهتمام ویژه‌ای دارد افزود: بسیج دانشجویی از گذشته کنگره شهدا را داشته است و انشاءالله امسال هم یادواره شهدا را در دانشگاه‌ها و بعد در استان‌ها و پس از آن‌هم انشاءالله کنگره ملی شهدا را در تهران داریم و با آغاز هفته دفاع مقدس پورتال آن را رونمایی خواهیم کرد. این پورتال به تفکیک هر استان آمار شهدای دانشجو، شهدای سلامت، شهدای مدافع حرم، شهدای دفاع مقدس و خاطرات و وصیت‌نامه‌هایشان را شامل می‌شود. جهانی اضافه کرد: این معاونت درباره موضوع اربعین دو سناریو را پیش رو دارد و در صورت برگزاری این مراسم معنوی این معاونت تمام تلاش خود را برای بهتر برگزار کردن آن می‌کند و اگر همچنان که این مراسم معنوی برگزار نشد این معاونت تمرکز خود را در بعد رسانه‌ای محتوایی و ترویجی قرار می‌دهد. جهانی با بیان اینکه مقوله ازدواج یکی از اولویت‌های اساسی این معاونت است توضیح داد: در این دوره معاونت تمرکز اصلی را بر بحث ازدواج قرار داده‌ایم چراکه این موضوع فارغ از پشتوانه علمی فقهی و حدیثی که دارد اهمیت آن در بیانات مقام معظم رهبری به‌خوبی مشهود است و ایشان به‌صورت مکرر بر این موضوع تأکید کرده‌اند به همین خاطر برای این مسئله پویشی تحت عنوان نماینده ۱۲ میلیونی را ایجاد کردیم که هم فضای مطالبه‌گری را در پی دارد و هم جمع‌آوری تسهیلاتی را برای جوانان دنبال می‌کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علي كاظميان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
0
0
از بسيج دانشجويي بيشتر گزارش تهيه كنيد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار