کد خبر: 1013848
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳
در دیدار معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با سفیر یونان بر همکاری‌های مشترک و تبادل تجربیات در زمینه استرداد اموال فرهنگی تاریخی تاکید شد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: محمدحسن طالبیان با اشاره به بحث تشکیل مجمع تمدن‌های کهن با حضور کشورهای صاحب تمدن مانند ایران، یونان و چین با موضوع اصلی مبارزه با قاچاق اشیای تاریخی و استرداد اموال فرهنگی تاریخی با تکیه بر دیپلماسی فرهنگی، ایران را یکی از موفق‌ترین کشورها در استرداد بیش از ۳۴۰۰ اثر تاریخی فرهنگی تاریخی به ویژه از سال ۱۳۹۳ دانست.

او اقدامات ایران را عاملی برای ناامن شدن بازار جهانی برای قاچاق و فروش اموال فرهنگی تاریخی دانست.

وی همچنین به اقدامات انجام شده از سوی کشورمان در بازگرداندن اموال فرهنگی تاریخی کشورهایی مانند عراق، افغانستان و برخی کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ایران مانند یونان با غارت، سرقت و قاچاق اموال تاریخی در دو قرن اخیر مواجه بوده است، امیدواریم بتوانیم با همکاری و اتخاذ راهکارهای مناسب بازگشت گنجینه‌های سرقت شده را فراهم کنیم.

او در این نشست از پیشنهاد مطرح شده از سوی معاونت میراث فرهنگی مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های مجمع در آغاز جنبشی مبنی بر همکاری‌های هدفمند بین‌المللی با تمرکز بر استرداد اموال تاریخی فرهنگی مسروقه در چارچوب بیانیه‌ها و در قالب طرح مشترک خبر داد.

طالبیان افزود: این پیشنهاد با اعلام موافقت وزیر فرهنگ یونان و درخواست وی از بازدید از ایران در ماه‌های سپتامبر یا اکتبر و برگزاری وبینار با مسوولان یونان در صورت ادامه شرایط کرونا همراه بوده است.

معاون میراث فرهنگی وزارتخانه در ادامه با معرفی اقدامات صورت گرفته همچون فراهم کردن بازدیدهای مجازی از موزه‌ها و آثار تاریخی جهانی، وبینارهای پایگاه‌های جهانی با دیگر مراکز جهانی در شرایط محدودیت‌های کرونا و روند پرونده‌های مشترک میراث ناملموس، آمادگی ایران برای همکاری‌های موزه‌ای و نمایشگاهی به صورت مجازی را اعلام کرد.

دیمیتری الکساندر اکیس - سفیر یونان در ایران - نیز با تاکید بر این‌که میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جهان پرچالش امروز، ابزار مهمی برای ترویج و تحکیم صلح میان جوامع و ملت‌هاست از علاقه‌مندی کشورش در استفاده از تجربیات ایران و همکاری در استرداد اموال فرهنگی تاریخی خبر داد.

وی با اشاره به اینکه در یونان، امور گردشگری و فرهنگی چارچوب‌های جداگانه ای دارند و وزارت فرهنگ یونان صرفا به موضوعات فرهنگی می‌پردازد، افزود: به منظور گسترش همکاری‌های فرهنگی در اموری مانند ایجاد موزه‌های مجازی، میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، انعقاد تفاهم‌نامه‌ای جامع با موضوع میراث فرهنگی را پیشنهاد می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه، برگزاری یک سمینار با تمرکز بر تخت‌جمشید و اکروپلیس با هدف گسترش مشترکات فرهنگی دو ملت به ویژه در این دو مکان مهم از دیگر پیشنهادات سفیر یونان در این دیدار بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار