کد خبر: 1013565
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
" یاداشت"
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی

حفظ سلامت و صیانت از جان انسان‌ها، واجب است و در احکام شرعی، تکلیف انکارناپذیر به شمار می رود. دفع ضرر محتمل و حفظ جان، از قواعد و مسائل فقهی است که همه فقهای بزرگ شیعه نسبت به آن اظهار نظر داشته و به وجوب آن فتوا داده‌اند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در یاداشتی می نویسد ،اینک در آستانه محرم الحرام و ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حسین بن علی علیه السلام قرار داریم و به رسم همه ساله آماده برگزاری آیین ها و مراسم تعزیت و عزاداری هستیم و از سوی دیگر شدت فراگیری ویروس کرونا و تهدید جدی آن نسبت به جان و سلامت انسانها مسئله ساز شده است. عمل به سفارشات پزشکی و سلامت با این فرض که در شرایط کنونی واجب است عین دیانت است و بخشی از سنت و آیین دینی و دینداری مومنین به شمار می رود، داشتن التزام به رعایت اصول بهداشتی و سلامت شکوه و عزت جامعه اسلامی را بیشتر کرده و عظمت تمسّک به فرامین الهی را در جامعه عیان خواهد ساخت.

 به نظر می‌رسد یکسره به فکر برگزاری بدون قید و شرط آیین ها و عزاداری، دور از منطق است و از سوی دیگر تعطیل کردن آن و خاموش کردن این چراغ هم مخالف با حکمت الهی و مغایر عرف و عادت واره های اجتماعی شیعیان است.

 اکنون  باید به آیین‌هایی فکر کنیم که ضمن رعایت مقررات و توصیه های بهداشتی، برنامه‌های مذهبی و عزاداری نیز اقامه شود.

 برخی از این الگوها را می‌توان به این شکل برشمرد:

۱. برگزاری مراسم عزاداری کارمندی

در محیط های کارمندی و کارگری به لحاظ شرایط مدیریت شده میتوان در ساعات اولیه صبح یا پس از نماز ظهر و عصر حدود یک ساعت عزاداری و قرائت زیارت عاشورا ترتیب داد تا بخش وسیعی از آحاد جامعه در فرصت به وجود آمده شور و معرفت عاشورایی را کسب نمایند و عطش شرکت مداوم در عزاداری در ایشان سیراب شود.

 ۲. قرائت و ختم قرآن کریم

 قرآن برترین و بالاترین حقیقت عالم هستی است و تلاوت و ختم آن ثواب وافری دارد. می توان در ایام محرم الحرام با تلاوت و برگزاری ختم و هدیه ثواب آن به شهدای کربلا، تعزیت و معرفت متعالی کسب نمود، نرم افزار قرآنی سراج برای برگزاری ختم قرآن در گروه های خانوادگی و هیئت‌های مذهبی امکان مناسبی فراهم آورده است.

 ۳. مدرسه محیطی عاشورا یی

  محیط‌های عمومی شهرها امکان مناسبی است برای فضاسازی محیطی و سیاه‌پوش کردن شهر به منظور عرض ارادت به ساحت مقدس امام حسین علیه السلام و ایجاد مدرسه محیطی عاشورایی، میتوان از تصاویر عزاداری سال‌های قبل به عنوان طرح‌های محیطی استفاده کرد همچنین قرار دادن ابزار و ادوات عزاداری از قبیل سنج، دهل، طبل، علم، نخل، ابزارهای موسیقی تعزیه و.... در قالب نمایشگاه‌های عمومی در فضاهای شهری می‌تواند فضا و محیط عاشورایی به وجود بیاورد نیز دیوارنگاری های حسینی و عاشورایی می تواند نشانه ای باشد از ارادت شیعیان به محرم و عاشورا.

 ۴. خیرات و مواسات اجتماعی

 اکنون که به سفارش شبکه بهداشت پذیرایی در عزاداری ها محدودیت و ممنوعیت دارد، شایسته است هزینه‌ها و نذورات مردمی در راستای خدمت به مستمندان و نیازمندان در قالب موسات مومنانه، خیرات و هدایا و در اشکال مختلف در محیط های فقیرنشین توزیع شود، بدون تردید ثواب اینگونه اعمال نه تنها کمتر از پذیرایی در عزاداری سیدالشهدا نیست که شاید ارزش بالاتری هم داشته باشد.

 ۵. نام و نشان حسینی

 شایسته است نامگذاری هایی که در این ایام صورت می گیرد اعم از نام فرزندان، نام اماکن و نام رویدادها برگرفته از نام و عناوین حسینی و عاشورایی باشد تا نام و نشان محرم و عاشورا عمیق‌تر در تاریخ ماندگار شود، ترویج نام هایی مثل حسین، عباس، علی اصغر. زینب و... برای فرزندان و نوزادان متولد شده در این ایام اجر و پاداش وافری خواهد داشت.

۶. توسعه و تقویت نماز جماعت

 هدف و غایت جریان کربلا اقامه دین و نماز است و شایسته است در این ایام نمازهای جماعت البته با رعایت دستورات پزشکی پرشور و گسترده تر برگزار شود شکوه و عظمت اینگونه جماعت ها می تواند شور و شکوه تعزیت و عزاداری سالار شهیدان را به نمایش بگذارد.

۷. مناسک رسانه‌ای

 با گسترده تر با گسترده شدن رسانه ها و شبکه های اجتماعی لازم است بخش زیادی از برنامه ها و آیین های مذهبی در فضای اینترنت و سایبر تداوم یافته و مخاطبین این عرصه‌ها نیز از فیض برنامه‌های دینی و مذهبی محروم نمانند، راه اندازی پیج ها و کانال ها و شبکه های زنده و تلویزیونی در فضای مجازی و تولید و بازپخش برنامه های مذهبی و عزاداری ها ضرورت انکارناپذیر است.

۸. میراث ماندگار حسینی

 تاسیس قرض الحسنه، وقف، تاسیس اماکن و بناهای فرهنگی و مذهبی با بهره گیری از نذورات و نیت هایی که به دلیل شرایط موجود نمی‌توان انجام داد، می‌تواند میراث ماندگاری باشد که به یادگار از شرایط سخت تعزیت و عزاداری سید و سالار شهیدان علیه السلام به جای می ماند و برای همیشه ارادت بانیان و متولیان آن را به ساحت مقدس شهدای کربلا به نمایش خواهد گذاشت.

۹. خانه های حسینی

 نصب پرچم عزا بر در خانه ها، قرائت زیارت عاشورا به صورت خانوادگی، گوش دادن به برنامه های مذهبی تلویزیون و کانالهای هیئت ها و مساجد و برگزاری ختم قرآن و پرداخت صدقه و هدیه ثواب آنها به شهدای کربلا می تواند خانه هایمان را به بیت الحسین تبدیل کند.

۱۰. صیانت از سلامت جامعه

 تلاش برای رعایت توصیه نامه های سلامت و حفظ جان انسان‌ها به ویژه حفظ سلامت و جان عزاداران حسینی می توانند از یکی از مهمترین الگوهای عرض ارادت و تسلیت عزای شهدای کربلا باشد و با نیت کسب ثواب و خیرات برای همه درگذشتگان ناشی از ویروس کرونا در یک خیر جمعی شریک شویم.

حفظ سلامت در باورهای دینی ما عین دیانت است و التزام به حفظ جان انسانها در فقه اسلامی بر همگان واجب و لازم است. لذا سلامت ما عین دیانت ماست.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار