کد خبر: 1013513
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
دکتر علی فهیم‌دانش
برایان هوک، نماینده ویژه امریکا در امور ایران در ادامه تلاش‌ها برای کسب رأی اعضای شورای امنیت و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه کشورمان، از جامعه جهانی خواسته به صدای اسرائیلی‌ها و عرب‌هایی گوش دهند که با امریکا هماوا هستند. سه ضلع این مثلث ایران‌هراسی، امریکا، اسرائیل و اعراب هستند که در جنایت، نقض فاحش و گسترده حقوق بین‌الملل اشتراک دارند.

ایالات متحده امریکا، مهم‌ترین تهدید‌کننده صلح و امنیت جهانی است و حائز مصداق‌های متعددی از ۹ شاخص شورای امنیت است که برای تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی احصا شده است. نقض حقوق بشر، تروریسم، تسلیحات کشتار جمعی، جرائم سازمان‌یافته، آلودگی و تخریب محیط زیست، دولت شکننده (Fragile States)، افزایش بیماری‌های عفونی و فراگیر بین‌الملل را در کنار نبود دموکراسی و آوارگی اجباری و مهاجرت، می‌توان در امریکا مشاهده کرد.

امریکای ترامپ در مدیریت بحران کرونا ناکارآمد است، حقوق بشر را در داخل به طور گسترده و سیستماتیک نقض می‌کند و شاهد موجی از مهاجرین هستیم؛ اقامت ۱۰ میلیون مهاجر هیسپانول و توصیف موج مهاجرت به هجوم به امریکا و درخواست ترامپ برای اخراج فوری این مهاجران بدون طی روند قضایی، رفتارغیرانسانی دولت امریکا با مهاجران به ویژه کودکان فقط بخشی از معضل مهاجرین است. امریکا به سمت ورشکستگی به دست مثلث حاکم «فساد، خشونت و مصونیت از مجازات» سوق داده می‌شود، تلاش نخبگان حاکم برای کسب قدرت و به استثمار کشیدن و بهره‌برداری از شهروندان و همچنین تبدیل نهاد‌های دموکراتیک، به مکانیزمی برای سرکوب، مصونیت از مجازات با فریبکاری مالی و جرائم شرکت‌ها، افزایش فساد با استفاده بی‌قید و شرط از خشونت در داخل و خارج و آزار شهروندان از طرف نهاد‌های مجری قانون، بازداشت و به قتل رساندن آن‌ها اگر سیاهپوست باشند (آن‌هم بدون هیچ دلیلی) به‌وضوح قابل مشاهده است.

برایان هوک خواستار آن شده که جهانیان با دغدغه‌های تل‌آویو و اعراب هم‌صدا شوند، اما این اعرابی که با امریکا هم‌صدا هستند، یعنی ائتلاف سعودی علیه یمن، طی پنج سال گذشته، محاصره زمینی، دریایی و هوایی، طی ۳۰۰ هزار حمله هوایی، هزاران غیرنظامی را به قتل رسانده است، غیرنظامیانی که بیشتر آن‌ها کودکان، زنان و سالمندان بوده‌اند. آن‌ها منازل مسکونی غیرنظامی و زیرساخت‌های حیاتی (مدارس، پل‌ها، راه‌ها و بیمارستان‌ها) را تخریب کرده، اقتصاد یمن را هدف جنگی دانسته و به تأسیسات اقتصادی و ده‌ها کارخانه غذایی، مصرفی، شرکت، کارخانه، سازمان، مرکز اقتصادی، خدماتی و سرمایه‌گذاری عام و خاص عمداً حمله و آن‌ها را نابوده کرده است. ۴ میلیون نفر در این حملات آواره شده و بر بیش از ۹۰۰ هزار خانواده میزبان آوارگان خسارت وارده شده است. ثروت ملی یمن به دست سعودی‌ها و امارات و مزدوران آن‌ها غارت شده و با آسیب شدید بخش بهداشت و درمان یمن در نتیجه حملات مستمر عربستان و تخریب تأسیسات زیربنایی این کشور به ویژه شبکه آبرسانی، بیماری‌های واگیردار گسترش یافته و تعداد جانباختگان شیوع وبا به ۱۵۰۰ نفر رسیده است. ائتلاف عربی! همچنان با همکاری اسرائیل و پشتیبانی و حمایت امریکا و با به کارگیری سلاح‌های مخرب مانند بمب‌های خوشه‌ای و بمب‌های «ترموباریک» (گرما فشاری) با قدرت انفجاری بسیار زیاد به کشتار کودکان و ویران کردن خانه‌ها مشغول است.

ضلع سوم این مثلث، رژیم صهیونیستی است؛ رژیمی که هفت دهه است با اشغال غیرقانونی سرزمین‌های فلسطینیان و تجاوز به لبنان و همسایگان، میلیون‌ها نفر را آواره کرده و با حمایت آشکار امریکا، اقدامات ضد انسانی و غیرقانونی خود را با شدت ادامه می‌دهد. تا آنجا که با محکومیت سازمان‌های حقوق بشری و نیز نهاد‌های بین‌المللی همراه بوده و با تشدید اقدامات ناقض حقوق بشردوستانه، دیوان کیفری بین‌المللی اقدام به رسیدگی به جنایات جنگی اسرائیل در غزه و کرانه باختری نموده است. گزارش دادستان این دیوان حاوی ۶۰ صفحه دلایل و چگونگی صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی ناظر بر حملات متعدد اسرائیل به غزه به ویژه در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ و نیز در جریان راهپیمایی مستمر فلسطینی‌ها موسوم به «راهپیمایی بازگشت» است که تاکنون منجر به شهید و زخمی شدن هزاران فلسطینی به دست رژیم «کودک کش» اسرائیل است.

باتوجه به این واقعیت‌ها، ضروری است که ایران برای جامعه جهانی و خصوصاً همسایگان تبیین کند که تمایل و ترجیح ایران اسلامی، همانطورکه عملاً نشان داده، تعامل سازنده با دیگر کشورهاست. این ایالات متحده امریکا است که ۴۰ سال، با طرح اتهامات یا جنگ و تحریم یا ترور- از جمله ترور سردار صلح، قاسم سلیمانی، تلاش کرده جمهوری اسلامی ایران را به زانو درآورد و شریک جنایات صهیونیست‌ها و ائتلاف عربی است. تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی، توسط امریکایی که در ضعیف‌ترین موقعیت داخلی و بین‌المللی چند دهه قبل است و توسط ترامپ که در حوزه سیاست خارجی دستاوردی برای ارائه به حامیان خود نداشته و به شدت می‌خواهد موفقیتی بین‌المللی داشته باشد، در راستای راهبرد ترامپ برای انتخابات آتی ریاست جمهوری امریکا است. درکنار مطالبه‌گری جهانی برای پاسخگو نمودن امریکا در قبال اقدامات غیرقانونی خود، تنویر افکار عمومی برای مخالفت با اینکه امریکا شورای امنیت را گروگان سیاست داخلی خود کرده و حقوق داخلی خود را جایگزین حقوق بین‌الملل نموده، توسل به قواعد حقوق بین‌الملل و حاکمیت قانون است که با آن جهانیان می‌توانند در برابر هوس‌های مهم‌ترین کشور تهدید‌کننده صلح و امنیت جهانی بایستند و از زیاده‌خواهی‌های هژمون سابق و کشور روبه افول فعلی برای استفاده ابزاری از سازمان‌های بین‌المللی ممانعت کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار