کد خبر: 1013510
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵
شکاف داخلی در سرزمین‌های اشغالی با محوریت دوقطبی میان چپگرایان و راستگرایان به مرحله‌ای رسیده است که دیگر نمی‌شود با انتخابات جدیدی حلش کرد، چه اینکه اگر چنین بود سه دور انتخابات قبلی جواب می‌داد. یک وزیر صهیونیست با بیان اینکه جنگ داخلی در کار نیست، اما شدت دو دستگی و انزجار کار را به خشونت بیشتر و خونریزی خواهد کشاند، فضای سیاسی حاکم بر اسرائیل را به دوران ترور اسحاق رابین تشبیه کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش ایسنا، به نقل از عرب ۴۸، امیر اوحانا، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی روز جمعه در مصاحبه با «یسرائیل هیوم» (اسرائیل الیوم) در تحلیل آینده اعتراضات در اراضی اشغالی گفت: جنگ داخلی سر نخواهد گرفت، اما خشونت با گذر زمان بیشتر می‌شود. فضایی از انزجار در این تظاهرات‌ها وجود دارد. این بار دودستگی‌های شدیدی میان طرفین وجود دارد. دودستگی‌ها همواره وجود داشته و خواهد داشت. وی پیش‌بینی کرد که تظاهرات در مخالفت با نخست‌وزیر اسرائیل «با خونریزی پایان خواهد یافت.»

اوحانا که به نزدیکی به خانواده بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی معروف است، گفت: فضای تحریکی که قبل از ترور اسحاق رابین، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل وجود داشت، از آنچه که در حال حاضر وجود دارد، کمرنگ‌تر بود. اسحاق رابین، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل به ضرب گلوله یک جوان ۲۵ ساله افراطی اسرائیلی کشته شد. حامیان نتانیاهو به تظاهرکنندگان و روزنامه‌نگاران در حین تظاهراتی که از هفته‌ها قبل ادامه دارد، حمله کردند. روزنامه هاآرتص از افسران ارشد پلیس نقل کرد که اوحانا تلاش می‌کند از تعیین قریب‌الوقوع برای پست بازرس کل پلیس به منظور جلوگیری از تظاهرات مقابل مقر اقامت نتانیاهو در قدس بهره‌برداری کند.

اوحانا اخیراً گفته بود: نمی‌توان این آشوب را ادامه داد، نمی‌توانیم با این آنارشیسم ادامه دهیم، من نمی‌دانم که چگونه برای مردم این تظاهرات را تفسیر کنیم و اینکه چرا ما مانع آن نمی‌شویم.

دو هفته در کف خیابان «بالفور»

بیش از دو هفته است که ساکنان ارضی اشغالی مخالف سیاست‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دست به برپایی تظاهرات علیه وی زده و دامنه این تظاهرات به اطراف منزل او در خیابان «بالفور» کشیده شده است.

معترضان با انتقاد از عملکرد ضعیف کابینه نتانیاهو در کنترل کرونا و پرونده‌های فساد مالی او و همسرش، خواستار استعفای هرچه سریع‌تر او شده‌اند. همزمان با تشدید تدابیر امنیتی در اطراف منزل نتانیاهو از تل‌آویو خبر می‌رسد که مخالفان او خود را برای حرکت به سمت خیابان بالفور آماده می‌کنند. پلیس طی شب‌های گذشته برای متفرق کردن معترضان به خشونت متوسل شده است.

در همین ارتباط، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که «یائیر نتانیاهو»، پسر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دادگاه احضار شده است. بر اساس این گزارش، پسر نتانیاهو در توئیتر از طرفداران پدرش خواسته در برابر خانه آن‌ها تجمع کرده و از پدرش حمایت کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتشار فیلمی از اقدامات تحریک آمیز تظاهرکنندگان علیه خود، خواستار اتحاد مردم شد و گفت: هیچ یک از اقدامات تحریک آمیز و انزجار تظاهرکنندگان چپگرا و درخواست‌ها برای ترور، من را از تلاش برای شما و «کشورمان» باز نمی‌دارد. نکته قابل توجه در این میان تسری جنبش اعتراضی علیه نتانیاهو از اسرائیل به سطح جهان است. برگزاری تظاهرات در سانفرانسیسکو در روز جمعه و همین‌طور دیروز تظاهرات‌هایی در نیویورک، لندن، برلین و سیدنی نشان می‌دهد که نتانیاهو قرار است به عنوان یکی از منفور‌ترین چهره‌های صهیونیسم رکوردی تاریخی کسب کند. برگزار‌کنندگان تظاهرات ضد نتانیاهو در سانفرانسیسکو روز جمعه با در دست داشتن پرچم اسرائیل و پرچم سیاهپوستان درباره تبعیض‌ها هشدار دادند.

عوفرین گوتلزون، رهبر اعتراضی این جنبش قبل از برگزاری این تظاهرات در مطلبی نوشته بود: نهاد‌ها در اسرائیل توسط نخست‌وزیر متهم به اتهامات رشوه‌خواری به چالش کشیده شده است و ما اسرائیلی‌های امریکایی و مهاجران اسرائیلی ساکت نخواهیم ماند.

ادامه اعتراض‏‌ها تا کناره‏گیری نتانیاهو

ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در تحلیلی که در روزنامه جروزالم پست منتشر شد، نوشت که درگیری میان نیرو‌های امنیتی این رژیم و مردم نشان‌دهنده خشم مردم از عملکرد کابینه بنیامین نتانیاهو است.

به اعتقاد وی اعتراض‌ها به شیوه‌ای قابل اعتماد و قدرتمند برای بیان موضوعی عمیق و قابل‌توجه تبدیل شده‌اند که بخش‌های عظیمی از اسرائیلی‌ها را شامل می‌شوند. این بار معترضان عمدتاً نسل جوان که در دهه‌های سوم یا چهارم زندگی خود قرار دارند، یا کمی بزرگ ترند -، اما همچنان از آن‌هایی که در گذشته برای نشان دادن اعتراض خود به خیابان‌ها می‌آمدند، جوانترند - تشکیل می‌دهند.

اولمرت افزود: شنبه گذشته نقطه عطفی محسوب می‌شود. هزاران نفر در اعتراض به بیانیه بالفور تجمع کردند. همچنین در تل‌آویو و چهارراه‌ها و پل‌های متعدد در سراسر اسرائیل مردم گردهم آمدند. این اعتراض‌ها متوقف نخواهد شد.

به نوشته نخست‌وزیر سابق، نتانیاهو هم این موضوع را می‌داند، درک کرده و تشخیص داده است. هیچ‌کس بهتر از او نمی‌تواند صدای مردم را بشنود و احساسات آن‌ها را درک کند. او می‌داند معترضان نه چپگرا هستند و نه از جناح راست و نه آنارشیست و هرج و مرج‌طلب هستند و نه دیوانه‌اند. بلکه آن‌ها افرادی هستند که سال‌هاست به آنچه در جامعه روی می‌دهد و به شیوه اداره امور شکایت دارند. وی افزود: موضوع این است و نه چیز دیگر. این جوانان بیدار شده‌اند. برخلاف آنچه گفته یا تصور می‌شود، این اعتراض‌ها نتیجه بحران شیوع ویروس کرونا نیست، از این رو افرادی که معتقدند ایجاد تغییر در الگوی مقابله با این ویروس به اعتراض‌ها پایان خواهد داد، کاملاً در اشتباهند. این اعتراض‌ها پایان نخواهد یافت و آرام نخواهد شد. این جوانان دیگر در خانه‌های خود نمی‌مانند و بر سر کار‌های خود باز نمی‌گردند، زیرا کاری وجود ندارد. دست‌کم در حال حاضر کاری وجود ندارد.

به اعتقاد اولمرت، مردم به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد تا زمانی که نتانیاهو برکنار شود و به همراه وی همسر و پسرش نیز از عرصه خارج شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار