کد خبر: 1013504
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳
طی ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۱۱ مرداد ماه ۲ هزار و ۵۴۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۰۶ هزار و ۷۵۲ نفر رسید. در طول همین زمان، ۲۱۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۶ هزار و ۹۸۲ نفر رسید. همچنین ۴ هزارو۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا‌کنون ۲۶۵ هزار و ۸۳۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: با ثبت ۲۱۶ مورد فوتی جدید طی ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۱۱ مرداد ماه، آمار جان‌باختگان کرونا در کشور به مرز ۱۷ هزار نفر رسید. با وجود این، رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از عبور ۱۰ استان از پیک بیماری خبر داد. به گفته وی پروتکل‌های برگزاری مراسم‌های عزاداری ماه محرم نیز هفته بعد ابلاغ خواهد شد. جهش ابتلا به کرونا، اما در تمام دنیا به شکلی محسوس احساس می‌شود. این روز‌ها برای چندمین‌بار است که کرونا در دنیا رکورد‌شکنی می‌کند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) با تأیید ۲۹۲ هزار و ۵۲۷ مورد ابتلای جدید به کرونا در روز جمعه از ثبت رکورد جدید شمار جهانی مبتلایان کرونا در یک روز خبر داد. رکورد قبلی بیشترین میزان افزایش موارد عفونت در ۲۴ ساعت با ۲۸۴هزارو ۱۹۶ مورد مربوط به ۲۴ ژوئیه (۳ مرداد) بود. تاکنون ۱۷ میلیون و ۷۵۸ هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. نزدیک به ۴۰ کشور در هفته گذشته رکورد‌های جدیدی از شمار مبتلایان روزانه کرونا از خود بر جای گذاشته‌اند که نسبت به همین شمار در هفته گذشته حدود دو برابر شده‌است. تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان جهان بهداشت در جلسه کمیته اضطراری این سازمان گفت: «این پاندمی بحرانی بهداشتی است که هر صد سال یک بار رخ می‌دهد و اثرات آن برای دهه‌های آینده حس خواهد شد.»

طی ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۱۱ مرداد ماه ۲ هزار و ۵۴۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۰۶ هزار و ۷۵۲ نفر رسید. در طول همین زمان، ۲۱۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۶ هزار و ۹۸۲ نفر رسید. همچنین ۴ هزارو۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا‌کنون ۲۶۵ هزار و ۸۳۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

تمدید دورکاری یک سوم کارمندان

اوضاع در برخی شهر‌ها همچون پایتخت آنچنان بحرانی است که انوشیروان بندپی استاندار تهران از تمدید دورکاری و کاهش یک سومی کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان تهران برای هفته جاری خبر داد. به گفته وی حضور و تجمع مردم در اماکن مختلف به ویژه سیستم حمل‌ونقل عمومی به شیوع گسترده‌تر این ویروس در تهران منجر شد و امید است تعلیق طرح ترافیک نقش مهمی در مدیریت این جریان داشته باشد.

ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی ماه محرم در هفته آینده

حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با سپاس از همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید کرد: «اگر به همین‌شکل ادامه یابد حتماً خبر‌های خوشی را در هفته‌های آینده شاهد خواهیم بود.»
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ۸۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی در ادارات رعایت می‌شود، بر ضرورت برخورد با متخلفان تأکید کرد.

وی راه مقابله با این ویروس را شناسایی افراد حامل ویروس دانست و افزود: «وقتی افراد آلوده شناسایی شدند، باید از جامعه جدا شود. مرحله دوم شناسایی کسانی است که با فرد مبتلا در ارتباط بوده‌اند. کشور‌هایی موفق در مهار کرونا علاوه بر رعایت مسائل بهداشتی، افراد مبتلا را شناسایی و از جامعه جدا کرده و افراد در ارتباط را بررسی کردند. البته کشور‌هایی هستند که سیستم مونیتورینگ را دارند. ما این سیستم را نداریم، اما از طریق موبایل قابل بررسی است که ببینیم افراد کجا بوده و رفته‌اند. اگر وزارت بهداشت این راه را مطلوب بداند، اجرای آن دشوار نیست.»

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه سخنان رهبر انقلاب برای نحوه سوگواری محرم فصل‌الخطاب بود، افزود: «همه دستورالعمل‌های بهداشتی لازم برای ماه محرم تا پایان هفته آینده مشخص و به همه دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود و همه باید این پروتکل‌ها را اجرا کنند.»

به گفته وی امسال فضای ماه محرم باید کاملاً فضای حسینی، با شور و سوگوارانه بشود، اما ممکن است نحوه عزاداری با سال‌های پیش متفاوت باشد، زیرا باید پروتکل‌های بهداشتی را مراعات شود، همه از ماسک استفاده کنند، در یک مکان تجمع وجود نداشته باشد و اصول بهداشتی در اماکن سرپوشیده بیشتر مراعات شود.

مرگ ۱۴۰۰ بیمار کرونایی در تهران طی ۲ هفته اخیر

آنطور که ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفته از ابتدای شیوع کرونا تا دو هفته پیش ۷ هزارو ۱۶۹ نفر در تهران جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده‌بودند که طی دو هفته اخیر تا کنون این رقم به ۸ هزارو ۶۰۰ مورد رسیده‌است. همچنین چندین برابر آمار متوفیان، آمار بستری در بیمارستان داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه آمار متوفیان کرونا در پایتخت در حال حاضر همچنان حدود ۱۰۰ نفر و حتی بالاتر به صورت روزانه است، گفت: «تخت‌های مراقبت‌های ویژه کاملاً اشغال است و افزایش آمار مبتلایان به دلیل کمبود امکانات این چنینی فاجعه‌بار می‌شود، بنابر‌این باید با همت مردم و رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک به طرف کاهش شیب ابتلا پیش رویم.»

خداکرمی از مردم خواست ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ماه محرم نذورات خود رو به سمت توزیع ماسک رایگان و تجهیزات همچون دستگاه اکسیژن ساز ببرند و آن را به بیمارستان‌های دانشگاهی و خیریه‌ای ارائه دهند که به نظرم نذورات هدفمند، حماسه‌ای بزرگ جهت مبارزه با کرونا ایجاد می‌کند و از حیات انسان‌ها نیز محافظت خواهد کرد.

تجمع در فضای بسته با ماسک هم خطرناک است

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا هم با اشاره به مسئولیت اجتماعی مردم در برابر عدم انتشار گسترده‌تر ویروس کرونا در عزاداری‌های ماه محرم گفت: «باید توجه کرد که قدرت سرایت و ابتلای این ویروس، بسیار افزایش یافته است. این پیک جدید تعداد بیشتری را مبتلا می‌کند. بنابراین در شرایط کنونی بدترین چیز که می‌تواند منجر به افزایش بیشتر بیماری کووید‌۱۹ شود، تجمع است.» به گفته وی اگر در جایی تجمع باشد، امکان ابتلا وجود دارد. حتی اگر مردم با ماسک‌هم در مدت طولانی در فضای بسته قرار گیرند، باز هم امکان ابتلا وجود دارد. بنابراین هر تجمعی در فضای بسته خطرساز است. وی با اشاره به طرح «هر خانه یک حسینیه» تأکید کرد: «مردم می‌توانند در خانه خودشان و از طریق رسانه‌ها عزاداری کنند.» محرز درباره نحوه پخش نذورات ماه محرم نیز به افرادی که تمایل به نذری دادن دارند، توصیه کرد نذوراتشان را به صورت مواد غذایی خام و خشک به مستمندان برسانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار