کد خبر: 1013502
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۵
یادکردی از استاد برجسته و چهره ماندگار ادبیات پارسی دکتر بدرالزمان قریب
هفتم مرداد ماه، بدر‌الزمان قریب، نویسنده، پژوهشگر، ایران‌شناس، زبان‌شناس و تنها زن عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی درگذشت؛ بانویی که به دلیل تسلط و خدماتش به فرهنگ و ادبیات پارسی به وی لقب بانوی واژه‌ها داده‌بودند.
مصطفی محمدی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: فقدان و درگذشت افرادی نظیر دکتر بدرالزمان قریب به دلیل وجاهت و وزانت علمی و پژوهشی که دارند، ثلمه‌ای قابل اعتنا به حوزه فرهنگ و ادبیات پارسی محسوب می‌شود تا جایی که ممکن است سالیان زیادی پس از مرگ آن‌ها نظیری برایشان پیدا نشود. بدرالزمان قریب ده‌ها سال از عمر خود را در مرکز زبان و فرهنگ سغدی سپری کرد. وی در همین رابطه گفته‌است: «من تنها درس خواندم، کتاب نوشتم و جز این، کار دیگری نکردم. وقتی از نوشتن فرهنگ سغدی فارغ شدم و خواستم ازدواج کنم، دیدم ۷۰ سالم است.»

بانوی واژه‌ها که در خانواده‌ای فرهیخته و ادیب متولد شده و رشد پیدا کرده‌بود، تحقیقات و تألیفات و مقالاتی به زبان‎های فارسی، انگلیسی و فرانسه را در دایرهًْ‎المعارف‎های بزرگ و مشهور جهان و مجلات علمی و تخصصی دنیا ثبت کرد. بیشتر آثار او مربوط به زبان سُغدی است و کتاب‌هایی که از این ادیب فقید برجا مانده عبارتند از؛ «فرهنگ سغدی (سغدی- فارسی- انگلیسی)»، «روایتی از تولد بودا»، «تحلیل ساختاری فعل در زبان سغدی» و ترجمه «زبان‎های خاموش». علت اهمیت زبان سغدی آنجاست که حجم زیادی از نگاشته‌ها و سنگ‌نوشته‌های پارسی باستان، سکه‌های باستانی، سفالینه‌ها، نامه‌های باستانی، اسناد و مدارک، متون دینی گذشتگان ما، بودایی، مانوی و مسیحی به این زبان باستانی نوشته شده‌است.

دکتر قریب حدود ۳۰ سال تدریس زبان‌های ایران باستان و میانه در دانشگاه تهران را با تسلط کامل بر شش زبان فارسی باستان، اوستایی، فارسی میانه، پهلوی اشکانی، سغدی و سکایی و سانسکریت بر عهده داشت. بدرالزمان قریب در سال ۱۳۷۷ به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و در سال ۱۳۷۸ سرپرست گروه گویش‎شناسی انتخاب شد. وی در سال ۱۳۸۳ نیز مدیریت گروه زبان‎های ایرانی را به‌عهده گرفت. بانوی واژه‌ها در سال ۱۳۹۰ به پاس خدمات ارزنده علمی و پژوهشی‌اش به زبان و ادبیات پارسی موفق به دریافت نشان درجه یک ادب پارسی شد. همچنین به منظور تقدیر از خدمات این زبان‌شناس برجسته در ۱۳۷۷ از طرف انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و در ۱۳۸۱ از طرف سازمان صداوسیما به‌عنوان چهره ماندگار برگزیده شد. پیکر زنده‌یاد بدرالزمان قریب، زبان‌شناس و ایران‌شناس فقید، که به گفته مدیر روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کرد، در صحن مطهر حرم حضرت عبدالعظیم و در مقبره خانوادگی ایشان به خاک سپرده شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
0
0
روحشان شاد. دیروز هم یک مستند از ایشان از شبکه 4 پخش شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
0
0
روحشان شاد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار