کد خبر: 1013424
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
عید قربان یا عید اضحی، یکی از عیدهای بزرگ مسلمانان جهان به شمار می رود که از دیرباز مورد توجه مردم ایران بوده و آن را با مراسم و آداب خاصی در دهم ذی الحجه جشن می گیرند.

نسخه خطی خطبه عید قربان با موضوع نماز عید قربان به خط نستعلیق بر روی دو برگ کاغذ ترمه 17 سطری نخودی رنگ در ابعاد 16 سانتیمتر و ۵ میلیمتر در ۶ سانتیمتر و ۵ میلیمتر در سده 11 قمری نوشته و با چرم تیماج قهوه ای ضربی طلاپوش مجلد شده است. این نسخه مزین به مُهرهایی به نام های محمدرضا بن محمد حسینی، مرتضی، محمدرضا حسینی و محمد ... است. نسخه آداب عید قربان از دیگر آثار خطی کتابخانه ملی ملک محسوب می شود که توسط محمد حسن بن ملا علی بیگ بر روی کاغذی رنگارنگ در ابعاد 22 سانتی متر در 17 سانتی متر و 8 میلی متر در سال 1296 قمری در عصر قاجار کتابت و با چرم میشن مجلد شده است. البته نسخه خطی دیگر هم در این گنجینه وجود دارد که روایتگر آداب عید قربان و عید فطر است. این اثر هم در سال 1296 قمری توسط محمد حسن بن ملا علی بیگ نوشته شده است. این سه اثر خطی ارزشمند از جمله آثار وقفی حاج حسین آقا ملک بنیانگذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می رود.

تمبرهای یادبود
گنجینه تمبر موزه ملی ملک مملو از تمبرهای نفیس و متنوعی است که در این میان می توان تعدادی از تمبرهای یادبود عید قربان آن را معرفی کرد. تمبر یادبودی که به ارزش 12 ریال در 15 مرداد 1366 توسط پست جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسیده، از جمله این آثار است. تصویر رنگی مسجد النبی و حجاج و عبارت های عید قربان 1366، عید الاضحی المبارک 1407 و EID UL - ADHA 1987 به زبان های فارسی و انگلیسی بر روی آن قابل رؤیت است. این تمبر توسط محمود کاظمی به مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک اهدا شده است. همچنین سه تمبر 10 ریالی عید قربان متعلق به سال های 1361، 1363 و 1365 خورشیدی که توسط حاج حسین آقا ملک وقف شده است، در این مجموعه به چشم می خورد. این تمبرها به نقوشی از حضور مردم در مراسم حج، خانه کعبه، مسجد النبی، پرچم و... مزین شده است.

میراث مکتوب خاندان ملک
اسناد تاریخی، از جمله مجموعه های ارزشمند کتابخانه و موزه ملی ملک است. بخش عمده این میراث مکتوب به اسناد خانوادگی و اداری حاج حسین آقا ملک به‌ ویژه اسناد دوره قاجار اختصاص دارد. بررسی بعضی از نامه های این مجموعه وقفی اهمیت عید قربان و تبریک آن را در خاندان ملک نشان می دهد. از جمله این آثار می توان به نامه محمد کاظم ملک التجار از تهران به فرزندش حسین آقا ملک در مشهد در مورد صدقه دادن و گوسفند قربانی کردن، قضیه قلعه جهان آباد و اقدامات حاکم خراسان در این باره و... در سال ۱۳۳۳ هجری قمری و تلگراف باقر پیرنیا از مشهد به حسین ملک و تبریک عید قربان و همچنین رسیدگی به موقوفات چناران در 12 اسفند 1347 اشاره کرد.
کتابخانه و موزه ملی ملک در سال 1316 خورشیدی بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و در حال حاضر در تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد(میدان مشق) قرار دارد. خدمات این موقوفه فرهنگی با توجه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی در دوران مقابله با بیماری کرونا همچنان به‌‌ صورت غیرحضوری به اهل علم و هنر ارائه می ‌شود. دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آثار این گنجینه با محوریت موضوعی عید قربان می توانند به وب سایت کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی www.malekmuseum.org مراجعه کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار