کد خبر: 1013327
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۷
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به رتبه اول ایران در اهدای خون در منطقه مدیترانه شرقی، از انجام شدن ۱۷ مورد پیوند موفق با استفاده از این سلول‌های خونی بند ناف ذخیره‌شده خبر داد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: دکتر بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون، با بیان اینکه ۴۶ سال از زمان تأسیس سازمان انتقال خون می‌گذرد، گفت: سازمان انتقال خون ایران در نهم مردادماه ۱۳۵۳ تأسیس شد و نهم مردادماه، روز اهدای خون و از نهم تا پانزدهم مردادماه هفته انتقال خون در کشور نامگذاری شده‌است. در حال حاضر سازمان انتقال خون ایران در عرصه سلامت کشور به خوبی نقش ایفا می‌کند؛ ایران تنها کشور منطقه مدیترانه شرقی دارای برنامه ملی خون‌های نادر است و سازمان انتقال خون ایران عضو این کارگروه در انجمن بین المللی انتقال خون در بین ۲۳ کشور دنیا و تنها کشور مسلمان در میان این ۲۳ کشور است.

حاجی بیگی افزود: تخمین زده می‌شود که سالانه ۱۷۷ میلیون اهدای خون در جهان انجام می‌شود که منطقه مدیترانه شرقی ۱۰ میلیون خون اهدایی جهان را به خود اختصاص می‌دهد و سهم ایران ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد است. همچنین ۲۰ درصد خون‌های اهدایی در منطقه مدیترانه شرقی (که شامل ۲۳ کشور است) مربوط به کشور ماست که در این زمینه رتبه اول را داریم. وی افزود: ۸۳ درصد از خون‌های اهدایی در دنیا از طریق اهدای داوطلبانه و بدون چشمداشت تأمین می‌شود و ۱۶ درصد آن، اهدای خون جایگزین است و بقیه با پرداخت پول انجام می‌شود. ۷۰ کشور جهان، هنوز به اهدای خون جایگزین و پولی وابسته اند. از سال ۲۰۰۷ اهدای خون پولی و جایگزین در ایران، جای خود را به اهدای خون صد در صد داوطلبانه و بدون جایگزین داده است. وی خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۸۹ بانک خون بند ناف در کشور راه اندازی شد. از زمان تأسیس این بانک تاکنون، بیش از ۴ هزار خون بند ناف با کیفیت بالا و به صورت کاملاً مکانیزه پردازش و ذخیره‌سازی شده و اولین پیوند بند ناف در بیمارستان شریعتی تهران در سال ۹۱ انجام شد و تا الان ۱۷ مورد پیوند، با استفاده از این سلول‌های خونی بند ناف ذخیره شده، با موفقیت انجام شده‌است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه الان شاهد افزایش چشمگیر سهم اهدای خون مستمر در کشور هستیم، یادآور شد: اهدای خون مستمر در بعضی از استان‌ها مانند سمنان به نزدیک ۸۰ درصد رسیده‌است و در حال حاضر شاخص اهدای خون مستمر در کشور نزدیک به ۶۰ درصد است.

وی افزود: حضور اهداکنندگان مستمر خون در مراکز انتقال خون و افزایش شاخص اهدای خون مستمر یکی از شاخص‌های مهم ارتقا در مراکز انتقال خون جهان به حساب می‌آید و کشور ما در منطقه مدیترانه شرقی رتبه اول را در اهدای خون مستمر دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار