کد خبر: 1013321
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳
ضمن گسترش دادن تحریم‌های فلزات، غذا و دارو
وزیر امور خارجه امریکا در جلسه‌ای در مجلس سنای این کشور به شکست سیاست دولت این کشور در تغییر رفتار ایران اذعان کرد و همچنین با صدور بیانیه‌ای از گسترده‌تر شدن فهرست فلزاتی که فروش آن‌ها به ایران مشمول تحریم امریکا می‌شود، خبر داد. از سوی دیگر گزارش خبرگزاری انگلیسی رویترز نشان می‌دهد که به‌رغم جار و جنجال‌ها درباره کانال به اصطلاح بشردوستانه دولت سوئیس برای انتقال دارو و غذا به ایران، به واسطه عدم اجازه انتقال پول ایران از اقمار شرق دور امریکا (کره‌جنوبی و ژاپن) این کانال کارایی چندانی ندارد و به دستاویزی برای پوشاندن انگیزه ایران‌ستیزانه واشنگتن و متحدانش تبدیل شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا روز پنج شنبه در نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنا در جواب «لیندسی گراهام»، نماینده جمهوریخواه مجلس سنا گفت: «تحریم‌ها به وضوح اثر داشته‌اند. آن‌ها قابلیت رژیم برای کمک به حزب‌الله و شبه‌نظامیان شیعه در عراق را از بین بردند، ولی مشخصاً به هدف نهایی خود که تغییر رفتار رژیم ایران بوده دست نیافته‌اند.» وی با بیان اینکه وزارت خارجه امریکا «با تمام قوا» کارزار فشار حداکثری را اجرا کرده، گفت که امریکا توانسته ۹۰ درصد از درآمد‌های نفتی ایران را کاهش دهد. در بخش دیگری از این نشست تد کروز، سناتور جمهوریخواه و از ایران ستیزان معروف سنا گفت: من فکر می‌کنم فشار بر ایران باید حداکثری باشد. وقتی آن‌ها شعار مرگ بر امریکا یا اسرائیل می‌گویند، دقیقاً منظورشان همین است. کروز ادامه داد: تحت توافق هسته‌ای ایران در دوره اوباما و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایالات متحده این حق را دارد که از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌ها در صورت نقض این توافق از سوی ایران ایران استفاده کند. کروز با تأکید بر این ادعا که «ما این اختیار را داریم حتی اگر از توافق خارج شده باشیم»، اضافه کرد: ایران اکنون به طور روشن، باز و آشکارا این توافق را به استهزا گرفته است. آن‌ها قصد ندارند این توافق را اجرا کنند، آن‌ها از آن سرپیچی کرده‌اند و به ما هم گفته‌اند.

وی از وزیر خارجه امریکا این پرسش را مطرح کرد که آیا امریکا به دنبال بازگرداندن نه فقط تحریم‌های امریکا بلکه تمام تحریم‌هایی که به موجب این توافق لغو شده، خواهد بود که پمپئو در پاسخ مدعی شد: همانطور که گفته‌ام امریکا تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد این اختیار را دارد که از مکانیسم ماشه استفاده کند. ما نمی‌خواهیم اجازه دهیم که ممنوعیت تسلیحاتی ایران در ۲۷ مهرماه امسال به پایان برسد. وزیر امور خارجه امریکا ادامه داد: ما یک قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه دادیم و امیدواریم که مورد موافقت پنج عضو دائم شورا قرار گیرد. اگر این اتفاق نیفتد، هر اقدام دیگری را که برای تمدید این ممنوعیت نیاز باشد، اتخاذ خواهیم کرد. ما این اختیار را داریم که مکانیسم ماشه را به اجرا درآوریم تا از امریکا محافظت و دفاع کنیم. پمپئو گفت ایالات متحده امریکا «در آینده نزدیک» قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی معرفی خواهد کرد.

پمپئو بعد از ابراز امیدواری از تصویب این قطعنامه گفت: «در صورتی که چنین نشود ما اقدامات لازم را انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که این تحریم‌های تسلیحاتی منقضی نمی‌شوند..»

وزیر خارجه امریکا تأکید کرد: «ما توانایی استفاده از بند بازگشت خودکار تحریم‌ها (ساز و کار حل و فصل اختلافات در برجام) را داریم و از آن به طریقی استفاده خواهیم کرد که از امریکا محافظت کند

گسترش تحریم فلزات

پمپئو همچنین بامداد جمعه در بیانیه‌ای که در تارنمای رسمی وزارت خارجه منتشر شد، اعلام کرد که واشنگتن دامنه تحریم‌ها علیه فلزات ایران را که هدف آن مقابله با برنامه هسته‌ای، نظامی و موشکی تهران است، به ۲۲ فلز گسترش داده است. پمپئو ضمن تهدید کسانی که به تجارت این ۲۲ فلز با تهران اقدام کنند، افزود: فشار ما تا زمانی که ایران مانند یک کشور عادی رفتار کند، ادامه می‌یابد.

وزیر امور خارجه امریکا همچنین در این بیانیه گفت که براساس اختیاراتی که قانون این کشور به او داده، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را همچنان به عنوان کنترل‌کننده بخش عمران ایران می‌شناسد.

وی در بخش دیگری از سخنان به نوعی به نقش مستقیم در ترور سردار سلیمانی اعتراف کرد و در پاسخ به سؤال جیم ریش، رئیس کمیته روابط خارجی سنا مبنی بر اینکه آیا با کشتن سردار سلیمانی پیام روشنی به همه کشور‌های روی زمین دادید که در صورت هدف قرار دادن نیرو‌های امریکایی در مناطق جنگی چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: بله، این کار را کردم.

نقش کره و ژاپن در جان باختن بیماران ایرانی

گزارشی از خبرگزاری رویترز روشن می‌کند که به‌رغم ادعای معاف بودن معاملات دارو و مواد غذایی از تحریم‌های امریکا، بانک‌ها و دولت‌های خارجی به خاطر نگرانی از نقض احتمالی تحریم‌های پیچیده ایالات متحده نسبت به نقل و انتقال پول ایران یا معامله با این کشور بی‌علاقه هستند و مشخصاً سئول و توکیو که حجم قابل توجهی از پول ایران را با اشاره واشنگتن بلوکه کرده و مانع وارادت دارو و غذا به ایران هستند و مشخصاً در کشتار بیماران ایرانی نیازمند دارو‌های حساس همدست واشنگتن شده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، به‌رغم راه‌اندازی یک کانال مالی به وسیله سوئیس برای تسهیل مبادلات دارو و غذا، موسوم به توافق تجارت بشردوستانه سوئیس (SHTA)، بانک مرکزی ایران برای انتقال ذخایر ارزی این کشور از بانک‌های خارجی به بانک‌های طرف توافق این کانال مالی دچار مشکل است. بخش عمده‌ای از این پول در بانک‌های کشور‌هایی مانند ژاپن و کره‌جنوبی است که خریداران نفت خام ایران بوده‌اند. خبرگزاری رویترز همچنین خودداری شرکت‌های حمل و نقل دریایی و بیمه‌گذاران از انجام مبادلات مربوط به ایران به خاطر نگرانی از تحریم‌های امریکا را از دیگر مشکلات جمهوری اسلامی برای واردات غذا و دارو عنوان کرده است.

دولت سوئیس دو شنبه اعلام کرد یک شرکت داروسازی این کشور اولین مبادله بشردوستانه با ایران را از طریق کانال مالی این کشور انجام داده است. دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوئیس به رویترز گفت: «برای مبادله مداوم کالا و خدمات از طریق کانال مالی این کشور به انتقال مستمر منابع مالی ایران از بانک‌های خارجی نیاز است.»‌

تاکنون فقط بانک سوئیسی بی‌سی‌پی با انجام مبادلات این کانال مالی موافقت کرده است.

با این حال، به نوشته گزارش رویترز، مقام‌های ژاپن و کره‌جنوبی از انتقال پول‌های ایران به کانال مالی سوئیس بدون مجوز مشخص امریکا خودداری کرده‌اند. یک مقام وزارت امور خارجه کره‌جنوبی با این تأیید این موضوع، به خبرگزاری رویترز گفت: بر اساس تحریم‌های فعلی ایالات متحده بازگرداندن پول به صورت نقد امکان پذیر نیست.

به گفته این مقام کره‌جنوبی، مقام‌های امریکایی به انتقال پول ایران از طریق کانال مالی سوئیس پاسخ مثبتی نداده‌اند و وزارت امور خارجه ژاپن از اظهار نظر در این باره خودداری کرده‌اند. این در حالی است که یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری امریکا در پاسخ به سؤال رویترز مدعی شده است که «امریکا به انتقال کالا و خدمات بشردوستانه به مردم ایران متعهد است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار