کد خبر: 1013320
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
رئیس‌جمهور امریکا طرح تعویق را مطرح کرد
رئیس‌جمهور امریکا در کشاکش اعتراضات و تقویت بحث‌ها درباره کاهش پایگاه اجتماعی خود در فاصله ۹۰ روز مانده به انتخابات امریکا، پیشنهاد تعویق انتخابات سوم نوامبر را مطرح کرد و البته از آن مهم‌تر اینکه هیچ زمانی هم برای برگزاری شدن آن ارائه نکرد: «انتخابات را تا زمانی که مردم بتوانند به صورت مناسب، امن و سالم رأی بدهند، به تأخیر بیندازید.»
سرویس بین الملل جوان آنلاین: مدت زیادی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا احتمال تقلب در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ را مطرح می‌کند. ترامپ آخرین بار اواخر ژوئن از انتخابات پستی در امریکا انتقاد کرده و گفته بود: «در تقلب انتخاباتی ۲۰۲۰ میلیون‌ها برگه رأی پستی توسط کشور‌های خارجی و دیگران چاپ خواهد شد. این یک رسوایی در زمان ما خواهد بود!» او روز پنج شنبه یک بار دیگر این بحث را مطرح کرد و البته این بار برای جلوگیری از چنین تقلبی، خواستار تعویق در انتخابات شد. ترامپ در توئیتر نوشت: «با روش رأی‌گیری از طریق پست الکترونیکی (نه رأی‌گیری غیابی که خوب است)، سال ۲۰۲۰ شاهد غیردقیق‌ترین و جعلی‌ترین انتخابات در تاریخ خواهد بود.» او در توئیت خود نوشته است: «این انتخابات بیش از همه برای امریکا شرمساری به بار خواهد آورد. انتخابات را تا زمانی که مردم بتوانند به صورت مناسب، امن و سالم رأی بدهند، به تأخیر بیندازید.» جدای از اینکه به لحاظ قانونی، رئیس‌جمهور امریکا امکان تعویق انتخابات را دارد یا نه، حواله دادن انتخابات به زمانی نامعلوم که «مردم بتوانند به صورت مناسب، امن و سالم رأی بدهند» بیش از همه چیز بحث‌برانگیز به نظر می‌رسد، به خصوص که او پیش از این چند بار از احتمال شورش حامیان خود در صورت پیروز نشدنش در انتخابات صحبت کرده است. ترامپ اولین بار در اسفند ماه ۹۴ در رقابت‌های انتخابات ۲۰۱۶ امریکا تهدید کرده بود که اطمینان دارد در رقابت‌های درون حزبی به حد کافی آرای ایالتی را به دست می‌آورد تا ‏‏نامزد نهایی حزب باشد، اما اگر اعضای حزب نامزدی را از وی دریغ کنند، امریکا شاهد ناآرامی خواهد بود. او آخرین بار، اواخر خرداد امسال تهدید کرد که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری بازنده شود، تمام امریکا تبدیل به «مینیاپولیس» می‌شود.

تعویق برای عقب ماندگی ۱۰ درصدی؟!

پیشنهاد ترامپ برای تعویق انتخابات در حالی که فقط ۹۰ روز تا سوم نوامبر مانده در حالی است که آخرین نظرسنجی‌ها که هفته قبل انجام شده، نشان می‌دهد «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری دست‌کم با اختلاف ۱۰درصدی از او پیش افتاده است. در یک نظرسنجی که سی‌بی‌اس آن را انجام داده ۵۱ درصد از شرکت‌کنندگان از بایدن و ۴۱ درصد از ترامپ حمایت کرده‌اند. به این ترتیب، این فرض که ترامپ برای جبران عقب‌ماندگی، بحث تعویق انتخابات را پیش کشیده، مطرح است. البته ترامپ روز پنج شنبه بلافاصله بعد از توئیت تعویق، کمی موضع خود را تعدیل کرد و نوشت که اگر قرار است انتخابات در زمان خود برگزار هم شود، باید نتیجه انتخابات را شب انتخابات بدانیم، نه روزها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد.

‌او همچنین عصر پنج شنبه در نشست خبری روزانه خود که درباره شیوع کرونا در امریکا برگزار می‌شود، در پاسخ به سؤالی درباره درخواست تعویق انتخابات گفت: «من می‌خواهم به مردم توضیح دهم، اما نیازی به توضیح آن‌ها نیست. شما در مقاله‎های متعدد روزنامه‌ها درباره فاجعه پستی در نیویورک می‌بینید. ده‌ها هزار برگه رأی در انتخابات مقدماتی برداشته شد. چه اتفاقی در نوامبر خواهد افتاد؟» رئیس‌جمهور امریکا ادامه داد: «این یادداشت را واشنگتن‌پست منتشر کرد. اگر می‌توانید به آن اعتماد کنید. تمام صفحات واشنگتن پست خبر جعلی است، اما این موارد جعلی نیستند و درست است.» این در حالی است که در حال حاضر شش ایالت برای برگزاری «کاملاً پستی» انتخابات ماه نوامبر برنامه‌ریزی کرده‌اند - کالیفرنیا، یوتا، هاوایی، اورگان و واشنگتن - و ایالات دیگری نیز ممکن است به این جمع اضافه شوند. بسیاری از ایالات امریکا می‌خواهند به خاطر دلواپسی‌های موجود بابت تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر سلامت عمومی شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر را از طریق پست آسان‌تر کنند. حدود نیمی از ایالات امریکا به همه رأی‌دهندگان ثبت‌شده اجازه می‌دهند که در صورت تمایل از طریق پست در انتخابات شرکت کنند، ولی ترامپ گفته که این خطر وجود دارد، «چندین هزار نفر در اتاق نشیمن این و آن می‌نشینند و تا دل‌تان بخواهد برگه رأی امضا می‌کنند.»

زمینه قانونی؟!

پیشنهاد ترامپ برای تعویق انتخابات، با واکنش‌های جدی در در داخل روبه‌رو شده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در جریان جلسه کنگره مجبور شده که در قبال موضع ترامپ، موضعی محتاطانه در پیش بگیرد: «من نمی‌خواهم وارد یک قضاوت حقوقی شوم. در نهایت، وزارت دادگستری است که درباره این مسئله به تعیین تکلیف حقوقی می‌پردازد.»‌سناتور میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه مجلس سنا و کوین مک کارتی، رهبر اقلیت جمهوریخواه مجلس نمایندگان از جمله افرادی هستند که با تعویق انتخابات مخالفت کرده‌اند. مک کانل در یک مصاحبه گفت: «هیچ وقت در تاریخ این کشور، چه در زمان جنگ، چه رکود اقتصادی یا جنگ داخلی، ما مجبور به تعویق یک انتخابات فدرال نشده‌ایم. امسال هم بار دیگر راهی پیدا می‌کنیم که سوم نوامبر رأی دهیم.» سناتور جمهوریخواه، لیندسی گراهام هم تعویق انتخابات را فکر مناسبی ندانست. بر اساس قانون اساسی امریکا، این کنگره امریکا است که می‌تواند درباره تعویق تاریخ انتخابات تصمیم بگیرد. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا در توئیتی این موضوع را به ترامپ خاطرنشان کرد و نوشت: «بند ۲ بخش اول قانون اساسی امریکا صراحت دارد: کنگره می‌تواند زمان انتخابات الکتور‌ها و زمانی که آن‌ها می‌توانند رأی بدهند را تعیین کند.» «الن وینتراب»، یکی از اعضای کمیسیون فدرال انتخابات امریکا که یک نهاد نظارتی برای ضمانت اجرای قوانین انتخاباتی است مسئله‌ای مشابه را به ترامپ گوشزد کرد. او نوشت: «نه آقای رئیس‌جمهور. نه. شما اختیار تغییر [زمان]انتخابات را ندارید. این کار نباید هم انجام شود.» وی اضافه کرد: «ایالت‌ها و نهاد‌های محلی از شما و کنگره بودجه می‌خواهند تا بتوانند انتخابات را همان‌طور که همه امریکایی‌ها می‌خواهند به صورت ایمن و سالم برگزار کنند. چرا در این خصوص کاری نمی‌کنید؟»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار