کد خبر: 1013158
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵
تشدید هشدار‌ها درباره عمق فاجعه در یمن
عمق فاجعه‌ای که تداوم توقیف کشتی‌های یمنی به وجود آورده، کشور‌های دیگر را هم نگران کرده تا جایی که حالا چینی‌ها تلویحاً عملکرد نماینده سازمان ملل را نامطلوب توصیف می‌کنند و فرحان حق، معاون سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل هم درباره گسترش کرونا در سراسر یمن و اوضاع وخیم این کشور ابراز نگرانی کرده است. انصارالله یمن می‌گوید که مقصر اصلی خود سازمان ملل است که مارتین گریفیتس نماینده آن، نه در نقش میانجی، که به یک طرف دعوی تبدیل شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  «ام کلثوم باعلوی» نماینده دائم یمن در سازمان ملل چندمین نماینده یمن است که از نقش «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در امور یمن انتقاد می‌کند. باعلوی دیروز گفت که گریفیتس نقش «میانجی» را در اتفاقات یمن بازی نمی‌کند بلکه مانند فرستاده انگلیس کار می‌کند. وی به شبکه «المسیره» گفت: «توقیف کشتی‌ها جنایت جنگی است که نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد و این امر بدتر از اقدامات نازی‌ها در جنگ جهانی دوم است.» باعلوی از گریفیتس خواسته، نقش میانجی و فرستاده سازمان ملل را داشته باشد نه اینکه جانبدارانه عمل کند. وی افزود: مشاور ویژه حقوق بشر بار‌ها توقیف کشتی‌های حامل مشتقات نفتی توسط ائتلاف سعودی را محکوم کرده، اما واکنش‌های بین‌المللی در قبال مطالبات حقوق بشری در حد صفر است. «عبدالملک العجری» عضو تیم مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن از یک «تبانی بین‌المللی در رابطه با توقیف کشتی‌ها» صحبت کرده و هشدار داده که اگر این رویه منفی سازمان ملل ادامه داشته باشد صنعا گزینه‌های گسترده‌ای دارد.

تا همین چند روز قبل، انتقاد‌ها از نقش گریفیتس محدود به یمنی ها می‌شد، ولی حالا چینی‌ها هم عمق فاجعه را درک کرده و زبان به انتقاد گشوده‌اند. نماینده چین در سازمان ملل روز چهارشنبه خواستار پایان دادن به اقدامات متجاوزانه در یمن و حل و فصل سیاسی بحران این کشور شد و گفت که وضعیت فعلی یمن مناسب نیست و جامعه بین‌الملل باید تلاش خود را برای حل و فصل سیاسی بحران این کشور بیشتر کند. ژانگ جون، نماینده دائم چین از تمام طرف‌ها خواسته به درخواست دبیرکل سازمان ملل و مارتین گریفیتس، نماینده ویژه او در یمن پاسخ دهند و فوراً تمامی اقدامات متجاوزانه را کنار بگذارند. ژانگ هرچند پیگیری‌های گریفیتس برای امضای توافقنامه جدید صلح طی چهار ماه گذشته را «جدی» خوانده، ولی با گفتن این جمله که «به دلیل وجود عوامل مختلف پیشرفت به دست آمده راضی‌کننده نبود»، تلویحاً از نقش‌آفرینی سازمان ملل ابراز نارضایتی کرده است. دیروز حتی فرحان حق، معاون سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل هم نسبت به گسترش ویروس کرونا در سراسر یمن و اوضاع وخیم این کشور ابراز نگرانی کرد، ولی چیزی درباره نقش سازمان ملل در این باره نگفت. فرحان حق گفته که ما طی ماه‌های گذشته و به صورت پی‌درپی اعلام کردیم که عدم حمایت از صندوق کمک‌های بشردوستانه مخصوص یمن باعث می‌شود ما برنامه‌های خود را در این کشور کاهش دهیم. این در حالی است که یمنی‌ها به این کمک‌های بشردوستانه بسیار نیاز دارند.

طی روز‌های گذشته نهاد‌های بین‌المللی درباره گسترش کرونا و دیگر بیماری‌ها در یمن هشدار داده‌اند، ولی در این هشدار‌ها هیچ اشاره‌ای نشده که توقیف کشتی‌های یمنی از طرف ائتلاف سعودی است که مانع رسیدن سوخت به بیمارستان‌های یمن شده است. گزارش «برنامه غذای سازمان ملل»، «صندوق کودکان» و «سازمان غذا و کشاورزی» نشان می‌دهد که در حال حاضر میلیون‌ها نفر با گرسنگی و سوءتغذیه مواجه شده و شمار این افراد از ۲ میلیون نفر به ۲/ ۳ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

توافق سعودی‌ها با امارات

ظاهراً امارات و عربستان بعد از ماه‌ها درگیری در یمن، در آستانه حصول قریب‌الوقوع یک توافق جدید هستند که شاید توافق «ریاض-۲» باشد. خلاصه توافق این است که امارات و عربستان قدرت را در جنوب یمن تقسیم کنند و در مقابل «شورای انتقالی» وابسته به ابوظبی نیز از «خودمختاری» در جنوب یمن دست بردارد. روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به مذاکراتی که در ریاض برگزار می‌شود، به اظهارات روز‌های اخیر دو طرف اشاره کرده و آن را نشانه نزدیک شدن به یک توافق خوانده است. «انور قرقاش» وزیر مشاور امارت در امور خارجه تحولات مربوط به «توافق ریاض» را تشویق‌کننده قلمداد و ابراز امیدواری کرد که «چشم‌انداز راهبردی بر دستاورد‌های محدود تاکتیکی غلبه کند» «محمد آل جابر» سفیر سعودی در یمن هم در واکنش به اخبار مربوط به حصول قریب‌الوقوع توافق، گفت که «تفأل به خیر بزنید تا بدان دست یابید». این در حالی است که نسخه نخست این توافق که در نوامبر ۲۰۱۹ امضا شده بود، اجرایی نشد. الاخبار درباره نتایج این مذاکرات، به نقل از منابع آگاه نوشته که قرار است شورای انتقالی از اعلام خودمختاری دست بردارد، استاندار عدن تعیین شود، معین عبدالملک به عنوان مأمور تشکیل کابینه تعیین شود و شورای انتقالی از ۲۴ کابینه وزارتی، چهار کابینه را خود اختصاص دهد. «نزار هیثم» سخنگوی گروه سیاسی موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب یمن) دیروز اعلام کرد که شورا از اعلام حکومت خودگردان صرف‌نظر کرده تا زمینه برای ائتلاف عربی جهت اجرای «توافقنامه ریاض» فراهم شود. بر اساس توافق جدید مأمور کردن نخست‌وزیر برای تشکیل دولت تکنوکرات سیاسی طی ۳۰ روز را مطرح می‌کند. بر اساس گزارش الجزیره، «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور دولت مستعفی یمن «معین عبدالملک» را مأمور تشکیل کابینه دولت جدید کرده است. همچنین به عنوان بخشی از توافق، قرار است خروج نیرو‌های نظامی از عدن به خارج از این استان جنوبی در یمن انجام شود. ناظران می‌گویند که سعودی قصد دارد ترکیب جدیدی ایجاد کند که ریاست جمهوری، ضعیف‌ترین طرف آن باشد تا بتواند به راحتی در تصمیم‌گیری‌های آن مداخله کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار