کد خبر: 1013142
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۱
فدراسیون با صبر و حوصله گزینه‌های روی میز را بررسی می‌کند
فدراســیون والیبال برای انتخاب سرمربی جدید تیم ملی گزینه‌های مدنظر را با صبر و حوصله بررسی می‌کند. با گذشت چند ماه از قطع همکاری با کولاکوویچ فعلاً جانشینی برای او انتخاب نشده و از آنجا که بازی‌های المپیک به تعویق افتاده و سایر بازی‌های ملی نیز امسال لغو شده‌اند، داورزنی و مشاورانش عجله‌ای به خرج نمی‌دهند و قصد دارند با بررسی دقیق بهترین گزینه را انتخاب کنند.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: با اینکه تلاش‌هایی برای بازگرداندن خولیو ولاسکو به کشورمان صورت گرفت، اما این مربی آرژانتینی پیشنهاد فدراسیون ایران را رد کرد تا نام گزینه‌های دیگر روی میز قرار بگیرد. مذاکره با رزنده و آلکنو در حالی از سوی فدراسیون تأیید شده که اهالی والیبال انتظار دارند برای تداوم بخشیدن به موفقیت‌های این رشته سکان هدایت تیم ملی به یک مربی تراز اول خارجی سپرده شود. در غیر این صورت به جای به خدمت گرفتن مربیان درجه دو و سه خارجی می‌توان به مربیان ایرانی اعتماد کرد.

جدی‌ترین گزینه

مربی روسی فعلاً جدی‌ترین گزینه برای تیم ملی کشورمان محسوب می‌شود. ولادیمیر آلکنو همان مربی روسیه‌ای است که تاکنون افتخارات زیادی را کسب کرده است. مرد ۵۳ ساله علاوه بر کسب چند دوره قهرمانی در لیگ روسیه با تیم ملی کشورش نیز طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن و برنز المپیک ۲۰۰۸ پکن را به دست آورده است. از بین بازیکنان کشورمان سعید معروف تجربه کار با او را دارد. زمانی که معروف پیراهن تیم زنیت سن‌پترزبورگ را به تن کرد آلکنو سرمربی این تیم بود و ملی‌پوش ایرانی بعد از چند ماه از تیم زنیت جدا شد. سرمربی فعلی زنیت‌کازان در گفتگو با سایت لیگ والیبال روسیه مذاکره با کشورمان را تأیید کرده است: «من با فدراسیون ایران در تماس بودم و با هم صحبت کردیم. آرزو‌های بزرگی برای آن‌ها دارم، اما فعلاً گفتم نه و باید بیشتر فکر کنم. من در زنیت‌کازان کار می‌کنم و نمی‌توانم با توجه به قرارداد فعلی‌ام به پیشنهاد دیگری فکر کنم.» به نظر می‌رسد این مربی حرفه‌ای به سادگی پیشنهاد‌های مطرح شده را نمی‌پذیرد و همچنان مشغول بررسی ابعاد همکاری با تیم ملی کشورمان است.

اولویت با مربی خارجی است

دبیرکل فدراسیون والیبال بر به خدمت گرفتن مربی خارجی تأکید دارد. میلاد تقوی با اشاره به این موضوع به مهر گفت: «فقط نام یک شخص خاص مطرح نیست. اینطور نیست که بگوییم یک گزینه خاص را انتخاب کرده‌ایم و با او در حال مذاکره هستیم. اولویت نخست فدراسیون به کارگیری مربی تراز اول دنیاست تا تیم ملی حضور پرقدرتی در المپیک داشته باشد. چند مربی مطرح بیشتر در دنیا نداریم و با همه رایزنی خواهیم داشت. الکنو، رزنده و ولاسکو جزو بهترین مربیان دنیا هستند، اما اسامی دیگری نیز روی میز قرار دارند و با همه رایزنی خواهیم کرد. هنوز گزینه جدی‌ای وجود ندارد. با تمام گزینه‌های مطرح مذاکره خواهیم کرد.» به گفته دبیرکل، داورزنی مسئول اصلی مذاکره با گزینه‌های خارجی است: «نمی‌دانم پاسخ رزنده به ایران منفی بوده یا نه. داورزنی به طور مستقیم در حال انجام مذاکرات است. در جریان جزئیات اخبار نیستم، چراکه داورزنی شخصاً این کار را انجام می‌دهد و هیچ واسطه‌ای در کار نیست. تمام اخبار را او اعلام می‌کند. اولویت فدراسیون انتخاب مربی تراز اول دنیاست. اگر نتوانیم به نتیجه برسیم باید از گزینه‌های دیگر استفاده کنیم.»

مدت قرارداد

بعد از رفتن ایگور کولاکوویچ، بسیاری از مربیان وطنی نسبت به استخدام دوباره مربی خارجی انتقاد کردند. آن‌ها معتقدند که برای یک قرارداد کوتاه‌مدت می‌توان سکان هدایت را به مربیان داخلی سپرد. ضمن اینکه استخدام مربی خارجی در این اوضاع اقتصادی چندان آسان نخواهد بود. با این حال تأکید رئیس فدراسیون و همکارانش بر استفاده از مربی خارجی درجه یک است تا بتوان برنامه‌های طولانی‌مدت را همچون زمان ولاسکو به اجرا درآورد. حالا باید دید سرمربی جدید می‌تواند با سبک والیبال کشورمان کنار بیاید و تغییرات لازم را ایجاد کند یا نه. محمود افشاردوست، عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون در گفتگو با تسنیم آلکنو را گزینه خوبی برای تیم ملی والیبال ایران عنوان کرد: «آلکنو، مربی خوبی است و رزومه قابل قبولی دارد که نتایج بی‌نظیری در تیم ملی روسیه و تیم زنیت‌کازان گرفته است. او به عنوان قهرمانی المپیک رسیده و بسیار با دیسیپلین و محکم است. سیستم والیبال روسیه با ایران کاملاً متفاوت است و این موضوعی است که به مرور زمان مشخص خواهد شد. در واقع هنر آلکنو این خواهد بود که بین سیستم والیبال روسیه و ایران، تعادل و ارتباط برقرار کند. البته نباید در توانایی‌های آلکنو شک کرد، چراکه رزومه او نشان‌دهنده همه چیز است.» همانطور که گفته شد، نحوه همکاری با سرمربی آینده از جمله چالش‌های فدراسیون است. بهترین مربیان نیز برای پیاده کردن تفکرات و ایجاد تغییرات به زمان و حمایت از سوی مسئولان نیاز دارند. افشاردوست در ادامه به این مسئله اشاره کرد: «موضوع مهم دیگر مدت زمان قراردادی است که با این مربی بسته می‌شود. نتایج تیم ملی ایران در المپیک توکیو با توجه به گروه‌بندی تا حد زیادی قابل پیش‌بینی است. به نظر من بهترین حالت برای استفاده از آلکنو بستن یک قرارداد بلندمدت از المپیک توکیو تا المپیک بعد از آن است. آلکنو قطعاً مربی توانایی است و در صورتی که در ایران بماند، حضور او بسیار مفید خواهد بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار