کد خبر: 1013138
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵
نسخه‌ای از گواهینامه ثبت جهانی دوتار که به دو زبان انگلیسی و فارسی نگارش شده است، به استاد عثمان محمدپرست اهدا شد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: به گزارش مهر، این گواهینامه از طرف بهروز وجدانی که عهده‌دار پرونده ثبت جهانی دوتار با عنوان «مهارت سنتی ساختن و نواختن دوتار» در یونسکو بود به استاد عثمان محمدپرست اهدا شده است.

در بخشی از پیام وجدانی به استاد عثمان آمده است: سپاس فراوان من را خدمت استاد عثمان محمدپرست (عثمان خوافی) نوازنده منحصر به فرد دوتار برسانید، برای این انسان شریف و نوازنده بی‌ادعا که خیلی از هنرمندان تراز اول کشور برخی از آلبوم‌های معروف خود را مرهون نغمه‌های دلنشین دوتار او هستند، آرزوی سلامتی و شادی دارم.»

در ادامه آمده است: «با توجه به این حقایق و شخصیت شجاع، بی‌ریا و مهربان او بود که اینجانب که پژوهش و نگارش و مدیریت پرونده ثبت شده در سال ۱۳۹۸ در یونسکو را به‌عنوان میراث جهانی عهده‌دار بودم گواهینامه انگلیسی را همراه با متن فارسی که خودم تهیه کرده بودم با عنوان «مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار» را به خانواده ایشان تقدیم کردم که زینت بخش اتاق محل زندگی ایشان باشد.»

این لوح به نمایندگی از وجدانی توسط محمود باعقیده، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواف و علی تاجیک، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خواف به استاد محمدپرست تقدیم شد.

عثمان محمدپرست در سال ۱۳۰۷ در شهر خواف در خراسان رضوی متولد شد، عثمان محمدپرست دوتار نواز ایرانی از ۱۰ سالگی با دوتار مأنوس شد.

او آثار مطرح و معروفی دارد که از چاوشی و سرحدی گرفته تا دیگر مقام‌های این دیار، اجرا‌های گوناگونی را در عین وحدت آفریده است. محمد پرست دیر زمانی است که دارای فعالیت‌های خیرخواهانه در حوزه مدرسه‌سازی است.

نخستین کاشی ماندگار خراسان‌رضوی در راستای حفظ میراث ناملموس کشور از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی هشت شهریور ۱۳۹۶ بر سر در منزل عثمان محمدپرست نصب شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار