کد خبر: 1013133
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
بازی نابرابر و بی‌ضابطه کرونا همچنان ادامه دارد و با اینکه این ویروس ناشناخته توانسته با قتل و جنایات خود، تمام انسان‌های روی کره زمین را در دلهره و نگرانی نگه دارد، اما انگار هنوز راضی نشده و به دنبال یارگیری برای قدرتمندتر شدن است. به گفته کارشناسان و با فرارسیدن فصل پاییز ویروس آنفلوآنزا و بیماری‌های سرماخوردگی و زکام هم وارد میدان خواهند شد. اتفاقی که می‌تواند اتحاد مرگباری برای انسان‌ها به شمار آید بخصوص اینکه کرونا در حال تغییر رفتار‌های مکرر بوده و اصلاً نمی‌توان حرکت بعدی آن را پیش‌بینی کرد.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: بعد از اینکه اوایل اسفند سال گذشته کرونا وارد ایران شد و در کمتر از دو ماه به اوج خود رسید، مردم استان‌های مختلف کشور با اجرای اصول بهداشتی و توصیه‌ها در مورد فاصله اجتماعی، توانستند شرایط را به وضعیت سفید رسانده و تقریباً زندگی عادی در همه شهر‌ها و روستا‌ها از نو آغاز شود. اما همین اوضاع و احوال آرام و برداشتن محدودیت‌ها از طرف دولت و آغاز سفر‌های بی‌مورد و رفت و آمد‌های غیرضروری بسیاری از استان‌ها را به وضعیت قرمز و بحرانی بازگرداند. اما این بار نکته حائز اهمیت در مورد اوج‌گیری کرونا این است که ایران به فصل پاییز و سرما نزدیک می‌شود. فصلی که بیماری‌های خاص خودش را دارد. بیماری‌هایی که با کرونا یار هستند و می‌توانند قدرت این ویروس را چند برابر کرده و در کمال تأسف فجایع جبران‌ناپذیری برجای بگذارند.

هزار تغییر کرونایی طی ۵ ماه

از تغییر رفتار کرونا طی پنج ماه اخیر همین بس که کادر بهداشت و درمان در موج دوم کرونا با مرگ و میر بیشتر بیماران و علائمی مواجه هستند که در موج اول بروز نکرده بود و این روند فشار کاری پزشکان و پرستاران و دیگر زحمتکشان عرصه بهداشت و سلامت کشور را مضاعف و آن‌ها را بسیار خسته کرده است. در همین راستا رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه در پیک دوم شیوع کرونا شاهد هستیم که بیش از ۷۵ میلیون نفر از مردم ایران در نقاط قرمز زندگی می‌کنند، می‌گوید: «متأسفانه موج دوم کرونا هم از نظر وسعت درگیری و هم از نظر میزان کشندگی و علائم بسیار متفاوت‌تر از موج اول است.» حسین کریم ادامه می‌دهد: «کادر بهداشت و درمان در موج دوم کرونا با مرگ و میر بیشتر بیماران و همچنان علائمی مواجه هستند که در موج اول بروز نکرده بود و همین مسئله آن‌ها را خسته کرده است.» وی با بیان اینکه حدود دو ماه دیگر وارد فصل پاییز شده و شاهد شیوع آنفلوآنزا هستیم، تأکید می‌کند: «بدون شک همزمانی شیوع آنفلوآنزا و کرونا می‌تواند فاجعه به بار بیاورد. اگر مردم در رعایت فاصله اجتماعی اهمال کنند و نسبت به شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسک بی‌تفاوت باشند، موج سوم کرونا بسیار شدیدتر از موج دوم خواهد شد.»

انتقال کرونا از بدن دام به انسان

از تغییر رفتار و واکنش‌های جدید کرونا همین بس که مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اعلام کرده این ویروس می‌تواند از بدن دام به انسان منتقل شود، بنابراین باید بسیار دقت کرد. محمد اصغرزاده می‌گوید: «با توجه به شرایط خاصی که به وجود آمده بهترین مکان برای ذبح دام کشتارگاه‌ها است.» وی با بیان اینکه کشتارگاه‌های استان در روز عید قربان در خدمت مردم استان هستند و ظرفیت‌های لازم برای ارائه خدمات وجود دارد، ادامه می‌دهد: «در این روز نیرو‌های دانشگاه علوم پزشکی در کشتارگاه برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار نیرو‌های دامپزشکی مستقر خواهند شد. توصیه می‌کنیم امسال مردم باتوجه به بیماری کرونا و بیماری‌های مشترک دام و انسان، در مناطق شهری ذبح دام را در کشتارگاه‌ها انجام داده و از ذبح در منازل پرهیز کنند. بیماری‌های مشترک بین دام و انسان و ویروس کرونا از طریق ذبح غیربهداشتی دام منتقل می‌شود، بنابراین مردم باید مراقبت کنند.» مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی می‌گوید: «در مناطق روستایی و عشایری که کشتارگاه وجود ندارد، باید افرادی که اقدام به ذبح دام می‌کنند، از سلامت دام مطمئن باشند. ضمن اینکه اگر کسی اقدام به ذبح در اماکن غیربهداشتی کند، طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی تهدید علیه بهداشت بوده که با خاطیان برخورد خواهد شد.»

قم به هشدار رسید

متأسفانه در مورد قم دوباره اخبار خوبی به گوش نمی‌رسد و بعد از اینکه طی روز‌های اخیر اعلام شد این استان در وضعیت زرد قرار دارد، حالا مسئولان می‌گویند قم به هشدار رسیده و نظارت‌ها سخت‌تر می‌شود. مسئولان علوم پزشکی استان قم بر لزوم تلاش هرچه بیشتر در مسیر نظارت بر رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی در استان تأکید دارند و معتقدند در صورت ادامه بی‌توجهی‌ها روز‌های بسیار سختی در راه است. پس از اینکه قم به استان هشدار در خصوص ویروس کرونا رسید، دکتر قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی در جلسه‌ای که با حضور معاون بهداشتی و مسئولان این معاونت برگزار شد، بر رعایت و نظارت دقیق بر فرایند‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و برخورد‌های سختگیرانه با متخلفان تأکید کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار