کد خبر: 1013112
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶
عباس حاجی نجاری
برگزاری موفق رزمایش بزرگ پیامبر اعظم ۱۴ در تنگه هرمز و خلیج همیشه فارس اگرچه به‌عنوان یک رزمایش برنامه‌ریزی‌شده برای سنجش توان دفاعی کشور و تقویت انسجام و آمادگی نیرو‌های مسلح به‌ویژه نیرو‌های دریایی و هوافضای سپاه صورت گرفت، اما برگزاری آن در این شرایط که تهدیدات امنیتی و فشار حداکثری دشمنان ملت ایران به اوج خود رسیده است، پیام‌های ویژه‌ای دارد که لازم است دشمنان نظام تا دیر نشده، آن‌ها را دریافت کنند.

در این رزمایش که با مشارکت نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه‌های زمین، هوا، دریا و فضا مطابق با جدول فرانمای رزمایش و سریال‌ها و تمرین‌های پیش‌بینی‌شده به اجرا درآمده است، عمق‌بخشی به دفاع با بهره‌گیری از توان عظیم نیروی مردمی و بسیج دریایی از وجوه تمایز آن با دیگر رزمایش‌ها است. طرح‌ریزی مدرن بر اساس جنگ‌های ترکیبی و شبکه محور متناسب با دکترین تهاجمی سپاه، دفاع ضد موشکی بالستیک و کروز و استفاده از برخی تجهیزات و سلاح‌های غافلگیرکننده مانند موشک‌های برد بلند بالستیک باقابلیت اصابت به اهداف شناوری متجاوز از دیگر ویژگی‌های این رزمایش است.

قبل از انجام این رزمایش زمانی که ماهواره‌های امریکایی حرکت یکی از اهداف فرضی این رزمایش را که همانند ناو امریکایی نیمیتز طراحی و ساخته‌شده بود رصد کردند، فرمانده ربکا رباریچ، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا مستقر در بحرین، در واکنش به این تصاویر و با تلاش برای تخفیف زودهنگام این رزمایش مدعی شد: «ما نمی‌توانیم بگوییم که ایران امیدوار است با ساختن این ماکت به چه چیزی دست پیدا کند یا اینکه با استفاده از چنین ماکتی در تمرین‌های نظامی یا یک سناریوی تمرینی تهاجمی به دنبال چه ارزش تاکتیکی است.» این مقام امریکایی اگرچه مدعی شد: «ما به توانایی نیرو‌های دریایی‌مان در دفاع از خود در برابر هرگونه تهدید دریایی اطمینان داریم!»، اما زمانی که رادارهایشان حرکت موشک‌های شلیک‌شده در رزمایش را، ردیابی کردند، نظامیانشان در پایگاه هوایی «العدید» قطر و پایگاه هوایی «الظفره» در امارات متحده عربی، به درون پناهگاه‌ها خزیدند!

طی ماه‌های اخیر و در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا، از آنجایی که ترامپ برای انتخابات دور دوم ریاست جمهوری، حرفی برای گفتن ندارد و پیامد‌های کرونا و اعتراضات مردم این کشور علیه نژادپرستی نهادینه‌شده در قوانین امریکا و ضعف مدیریت تیم حاکم در کاخ سفید، موقعیت او را متزلزل کرده است، تلاش برای به تسلیم کشاندن ایران و نشاندن ایران پای یک مذاکره صوری و جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران در دستور تیم افراطی حاکم همراه او قرار گرفت، از منظر آنان، چون تحریم و فشار اقتصادی در شکست اراده مردم ایران بی‌تأثیر بوده و امریکا را به هدف نرسانده است. در روز‌های اخیر با پیوست کردن تهدید نظامی امنیتی به تحریم‌ها و امنیتی سازی شرایط که راهزنی هوایی علیه هواپیمای مسافربری ایران، مصداق آن بود، تلاش کردند به هدف برسند. در همین زمینه روزنامه امریکایی بیزینس اینسایدر هفته گذشته به نقل از دو مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی ـ اروپایی نوشت که اسرائیل پیش‌بینی می‌کند ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آبان (نوامبر) شکست بخورد، ازاین‌رو با تشدید اقدامات خرابکارانه در ایران می‌خواهد پیش از خروج ترامپ از کاخ سفید، تهران را به واکنش و درگیری نظامی وادار کند.

برگزاری موفق رزمایش بزرگ پیامبر اعظم ۱۴ در شرایط کنونی در کنار کارکرد‌های طبیعی خود به‌عنوان یک رزمایش نظامی، واجد چند پیام ویژه است که البته مخاطبان آن باید آن را درک کرده و محاسباتشان را در مواجهه با مردم مقاوم ایران تغییر دهند:

۱- شکست سناریوی اخیر امریکا و متحدانش در دو هفته پیش در ایجاد آشوب و اعتراضات مردمی در ایران، نشان داد که مردم به‌رغم تحمل مشکلات اقتصادی و معیشتی، ماهیت برنامه‌ها و اهداف دشمنان خود را شناخته و آنان قادر نخواهند بود تا با تشدید فشار و جنگ روانی در محاسبات مردم ایران تأثیر گذاشته و به مقابله با نظام بکشانند، اگرچه لازمه استمرار آن تلاش مسئولان در حل مشکلات مردم و عمل میدانی به‌جای گفتاردرمانی است.

۲- نوع تجهیزات به‌کاررفته و موشک‌های شلیک‌شده در رزمایش نشان‌دهنده سطح بالای توانمندی‌های نظامی و دفاعی ایران است که در مقایسه با بسیاری از کشور‌ها از قابلیت و استاندارد‌های بالایی برخوردار است و این به معنای این است که تلاش مذبوحانه امریکایی‌ها برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران تأثیری بر توان نظامی ایران نخواهد داشت، چراکه ایران توانسته است در سال‌های اخیر به سطحی از توانمندی و خودکفایی علمی و دفاعی برسد که برای دفاع از خود نیاز به تجهیزات دیگران نداشته باشد.

۳- به‌رغم تبلیغات امریکایی‌ها در مهار نفوذ منطقه‌ای ایران بعد از شهادت سردار سلیمانی، روند تحولات منطقه نشان‌دهنده این است که خون سردار سلیمانی همچون حضورش الهام‌بخش نیرو‌های مقاومت است. در این زمینه به‌رغم ادعای امریکایی‌ها مبنی بر اینکه ایران با لغو تحریم‌ها برای نیرو‌های مقاومت سلاح ارسال می‌کند، موفقیت‌های نیرو‌های مقاومت در عرصه‌های مختلف نظیر لبنان، یمن و... در برابر توان تجهیزاتی صهیونیست‌ها و نیرو‌های ائتلاف، نشانگر آن است که در میدان مقاومت، ایمان و اعتقاد و روحیات و عمل انقلابی، حرف اول را می‌زند، نه‌فقط سلاح و تجهیزات، چراکه در غیراین صورت، باید سعودی‌ها و اماراتی‌ها به پشتوانه امریکایی‌ها و اروپایی‌ها پنج سال پیش در یمن موفق می‌شدند.

۴- مقاومت و ایستادگی مردم ایران و قدرت سازی با اتکا به ظرفیت‌های ملی، موقعیت ایران را نه‌تن‌ها در منطقه، که در عرصه جهانی نیز ارتقاء داده، در این زمینه، توافقنامه ایران و چین، تنظیم قرارداد بلند مدت ایران وروسیه، توافقنامه نظامی ایران و سوریه، تعاملات اخیر با عراق، افغانستان و... همگی نشان‌دهنده شکست سناریوی امریکا برای انزوای ایران است.

۵- پیام روشن گزاره‌های فوق و بسیاری دیگر ازاین‌دست، بیانگر آن است که امریکایی‌ها در مسیری که در پیش‌گرفته‌اند، از هم‌اکنون باید شکست خود را بپذیرند و در آغازین گام محاسباتشان را در مواجهه با مردم ایران تغییر دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار