کد خبر: 1012957
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
طالبان در آستانه عید قربان به رسم سنوات قبل پیام صادر و آخرین مواضع خود درباره روند صلح افغانستان و روابط با دنیای خارج را تشریح کرد. هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان گفته که این گروه نیز خواهان «تعامل خوب» با جهان است و تأکید کرده  افغانستان به آستانه حاکمیت نظام اسلامی رسیده و جهاد این گروه نیز برای پایان اشغال و برقراری نظام اسلامی بوده و است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: شورای امنیت ملی افغانستان دیروز در آستانه عید قربان از طالبان خواست ضمن کاهش سطح خشونت‌ها با قبول آتش‌بس پایدار، هرچه زودتر مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کند. رهبر طالبان در پیام خود به مناسبت عید قربان، چیزی درباره آتش‌بس نگفته، اما تأکید کرده که طالبان در رابطه با صلح مسئولیت خود را ادا کرده و به مواد توافقنامه صلح با امریکا به درستی عمل کرده است. هیبت‌الله گفته افراد محدودی در حکومت افغانستان به خاطر اهداف شخصی خود بر سر راه صلح مانع‌تراشی می‌کنند، هرچند مشخصاً از گروه یا افرادی نام نبرده است. آخوندزاده در این پیام موضع گروه طالبان را درباره مذاکرات بین‌ا‌لافغانی، نیرو‌های خارجی، روابط با جهانیان، بازسازی، تعلیم و تربیت و سایر موارد بیان کرده است. وی درباره مذاکرات بین‌الافغانی روی آزادی زندانیان تأکید کرد و گفت که این مسئله باعث اعتماد و کوتاه کردن مسیر برای رسیدن به صلح می‌شود.

آخوندزاده با اشاره به توافق دوحه نیز عنوان کرد که طالبان در این مورد مسئولیت خود را به جا آورده است. آخوندزاده از طرف‌های داخلی خواست تا موانع را از سر راه شروع مذاکرات بین‌الافغانی بردارند. او درباره خروج نیرو‌های خارجی هم بیان کرد که در این قسمت پیشرفت خوبی صورت گرفته است. وی تأیید کرد، نیرو‌های خارجی از پنج پایگاه خارج شده‌اند. رهبر طالبان گفته است براساس توافقنامه دوحه باید تمامی نظامیان و کارمندان غیردیپلماتیک امریکا و متحدانش از افغانستان خارج شوند و کارمندان همه نهاد‌های نظامی و غیرنظامی امریکا باید به توافقنامه صلح وفادار باشند و از «اظهارات و تبلیغات ناموجه» خودداری کنند و برای پایان جنگ طولانی تاریخ امریکا، موانع ایجاد نکنند. آخوندزاده همچنین از به درازا کشیده شدن روند آزادی زندانیان از ۱۰روز به چهار ماه، وجود نام‌های رهبران طالبان در فهرست سیاه و اجرای حملات نیرو‌های امریکایی انتقاد کرد. رهبر گروه طالبان درباره «روابط با جهانیان» گفت که صلح افغانستان به نفع همه است و این گروه نیز خواهان «تعامل خوب» با جهان است. آخوندزاده خطاب به اعضای این گروه گفت: «به نصرت خداوند متعال و فداکاری‌ها و قربانی‌های بی‌دریغ شما در آستانه حاکمیت نظام اسلامی هستیم.» وی از اعضای طالبان نیز خواست تا در آستانه مذاکرات بین‌الافغانی صفوف خویش را قوی‌تر و منظم‌تر ساخته و وحدت و همبستگی‌شان را تقویت کنند.

رهبر طالبان خطاب به مردم افغانستان هم گفت: «جهاد ما برای پایان اشغال و اقامه نظام خالص اسلامی بوده و است و پیام واضح ما این است که انحصار قدرت نمی‌خواهیم. تمام اقوام و اقشار افغانستان به یکدیگر نیاز دارند و تکامل، استقلال و نیرومندی نظام اسلامی به اتفاق و اتحاد افغان‌ها وابسته است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار