کد خبر: 1012930
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نرخ مالیات بر خانه‌های خالی باید حداقل ۱۰ درصد قیمت واقعی باشد، گفت: به‌روزرسانی قیمت، باید بر اساس میانگین قیمت خانه‌های معامله شده در هر منطقه تنظیم شود.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین:  ابوالفضل نوروزی، کارشناس حوزه مسکن گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس این طرح را به عنوان اولین طرح دو فوریتی کمیسیون اقتصادی قرار داده‌است. این اقدام کمیسیون به جهت ورود به موقع و عزم برای اصلاح مشکلات حوزه مسکن قابل‌تقدیر است.

وی ادامه داد: مالیات بر خانه‌های خالی از سال ۹۴ طبق قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم تصویب شد و بر اساس آن بنا بود وزارت راه و شهرسازی طی شش ماه سامانه املاک و اسکان را ایجاد کرده و بر اساس آن خانه‌های خالی را شناسایی کند، اما وزارت راه در پنج سال گذشته اقدامی انجام نداد و از طرفی مجلس نیز پیگیری نظارتی برای ملزم کردن دولت انجام نداد.

نوروزی با بیان اینکه وزیر قبل راه و شهرسازی معتقد بود این کار درآمدی برای دولت ندارد، گفت: مالیات بر خانه‌های خالی یک مالیات تنظیمی است؛ یعنی این مالیات گذاشته می‌شود که در شرایط ایده‌آل، کسی مشمول این مالیات نشود، اما در عین حال درآمدی نیز برای دولت خواهد داشت.

وی درباره مشکلات قانون قبلی مالیات بر خانه‌های خالی گفت: از جمله مشکلات قانون قبلی عدم بازدارندگی نرخ آن بود؛ چراکه برای اثرگذاری باید حتماً نرخ مالیات مؤثر باشد این طرح جدید تلاش دارد که با افزایش نرخ، بازدارندگی ایجاد کند و نگهداشتن یک خانه به صورت خالی برای مالک هزینه‌دار باشد، هر چند هنوز نیز نرخ آن بازدارندگی کافی را ندارد.

این کارشناس حوزه مسکن افزود: برای اینکه نرخ مالیات بازدارنده باشد باید حداقل ۱۰ درصد قیمت واقعی باشد؛ یعنی اگر یک ملک یک میلیارد تومان می‌ارزد باید ۱۰۰ میلیون تومان و با افزایش پلکانی طی سال‌ها مشمول مالیات شود.

نوروزی درباره شرایط ایده‌آل کشف قیمت یک ملک گفت: در این طرح نرخ مالیات بر اساس مالیات بر درآمد اجاره تعیین می‌شود. این نرخ بر اساس جدولی که سازمان مالیاتی هر سال آن را به‌روز می‌کند، اخذ می‌شود، اما این به‌روزرسانی باتوجه به تجربیات کشور‌های پیشرو باید به صورت برخط، هوشمند و سیستمی بر اساس میانگین قیمت خانه‌های معامله‌شده در هر منطقه تنظیم شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار