کد خبر: 1012924
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸
ماجرای ساخت دارو و واکسن برای مهار کرونا هم اگر چه یکی از پربازدیدترین اخبار این روزهاست، اما ابهامات زیادی پیرامون آن وجود دارد، به‌گونه‌ای که به‌رغم ادعای بسیاری از کشور‌ها درباره ساخت واکسن کرونا، سازمان جهانی بهداشت دستیابی به این واکسن را تا یک سال آینده امری غیر‌ممکن می‌داند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: با رکورد‌شکنی دوباره ویروس قاتل با گرفتن جان ۲۳۵ تن از بیماران کرونایی، نگرانی‌ها درباره ادامه روند شیوع کرونا در کشور بیشتر شده‌است. ماجرای ساخت دارو و واکسن برای مهار کرونا هم اگر چه یکی از پربازدیدترین اخبار این روزهاست، اما ابهامات زیادی پیرامون آن وجود دارد، به‌گونه‌ای که به‌رغم ادعای بسیاری از کشور‌ها درباره ساخت واکسن کرونا، سازمان جهانی بهداشت دستیابی به این واکسن را تا یک سال آینده امری غیر‌ممکن می‌داند. این موضوعی است که معاونان وزیر بهداشت هم بار‌ها بر آن تأکید داشته‌اند و دستیابی به واکسن کرونا تا دو سال آینده را نشدنی می‌دانند. وزیر بهداشت، اما از موفقیت‌هایی در پیشرفت پروژه واکسن وطنی کرونا خبر می‌دهد! روز گذشته هم سعید نمکی با تأکید بر اینکه نمی‌خواهد درباره واکسن کرونا حرف‌های توهم‌آمیز بزند و بگوید که تا پاییز واکسن به دست مردم می‌رسد، تصریح کرد: «امروز فقط می‌توانیم بگوییم در ساخت واکسن از خیلی افراد دنیا که مدعی ساخت واکسن هستند، عقب نیستیم.»

وزیر بهداشت با طرح ابهاماتی درباره میزان اثرگذاری واکسن کرونا، آب پاکی را روی دست همه ریخت تا بدانند واکسن کرونا در صورت ساخته‌شدن هم نمی‌تواند برای مهار این ویروس معجزه کند؛ ابهاماتی درباره میزان اثرگذاری واکسن و ابهام در مدت زمان استمرار ایمنی ناشی از آن از جمله مهم‌ترین سؤالات و ابهاماتی است که نشان می‌دهد چندان نمی‌توان به کشف واکسن کرونا امید بست. بر همین اساس و از آنجا که معلوم نیست ویروس تاجدار تا کی مهمان ناخوانده زندگی ما باشد، بناست تا کنکور‌های سراسری هم با رعایت اصول بهداشتی برگزار شود. فردا هم با برگزاری کنکور دکتری، نخستین آزمون سراسری بعد از اپیدمی شیوع کرونا در کشور برگزار می‌شود تا برپایی کنکور‌های سراسری رسما آغاز شود. طی ۲۴ ساعت منتهی به روز سه شنبه ۷ مرداد ماه کووید ۱۹ یک بار دیگر رکورد‌شکنی کرد و ۲۳۵ تن از هم‌وطنانمان را به کام مرگ فرو برد. با مرگ این ۲۳۵ بیمار، مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۶ هزار و ۱۴۷ نفر رسید. در همین ۲۴ ساعت ۲ هزار و ۶۶۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۶۸۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۹۶ هزار و ۲۷۳ نفر رسید. ۳هزارو۹۰۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

افزوده شدن ۳ استان به استان‌های قرمز

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در گزارش روز گذشته خود از افزوده شدن سه استان به استان‌های قرمز کشور خبر داد. به گفته وی در حال حاضر ۱۵ استان در وضعیت قرمز و ۱۱ استان در شرایط هشدار قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت تهران گفت: «تهران به عنوان پرجمعیت‌ترین و پرترددترین استان کشور برای اولین‌بار بعد از خیز اول بیماری در وضعیت قرمز قرار گرفت که امیدواریم اعمال محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌ها جدی‌تر تلقی شود.»

به گفته وی تعداد موارد بستری روزانه در کشور به دوران اوج پیک بیماری در اسفند نزدیک شده‌است و وضعیت شیوع بیماری در کشور و جهان رو به افزایش و نگران‌کننده است؛ به طوری که بیش از ۱۶ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شده‌اند و حدود ۶۴۰ هزار نفر نیز به دلیل این بیماری جان باخته‌اند.

اظهارات ضد و نقیض درباره واکسن کرونا!

تولید دارو یا واکسن برای درمان و مهار کرونا پر بازدیدترین اخباری است که طی این چند ماه درباره ویروس قاتل منتشر می‌شود. انتشار این اخبار در حالی است که سازمان جهانی بهداشت بار‌ها تأکید کرده لااقل تا یک سال آینده دستیابی امکانپذیر نیست. از سوی دیگر حتی اگر این واکسن واقعاً تولید شود و ثمربخش هم باشد چالش اصلی توزیع عادلانه آن خواهد بود. در ایران هم پژوهش‌های تولید واکسن کرونا آغاز شده و آنطور که وزیر بهداشت می‌گوید کشورمان در تولید این واکسن از سایر کشور‌های مدعی عقب‌تر نیست و حتی خبر‌های خوشی در راه است. با وجود این اظهارات آقای وزیر درباره تولید واکسن ایرانی، اما معاونان وی از جمله ایرج حریرچی، معاون کل و علیرضا رئیسی معاون بهداشت معتقدند در خوشبینانه‌ترین حالت تا یکی دو سال آینده تولید واکسن کرونا ممکن نیست!

روز گذشته وزیر بهداشت هم اگرچه بر عقب نبودن ایران در پروژه تولید واکسن کرونا سخن گفت، اما این بار اظهارات آقای وزیر هماهنگی بیشتری با صحبت‌های معاونانش داشت و نشان می‌داد نمی‌توان چندان به تولید واکسن ویروس کرونا دل خوش کرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه درباره واکسن کرونا نمی‌خواهیم حرف‌های توهم‌آمیز بزنیم، گفت: «امروز فقط می‌توانیم بگوییم در ساخت واکسن از خیلی افراد دنیا که مدعی ساخت واکسن هستند عقب نیستیم، اما چند سؤال در خصوص واکسن مطرح است.»

وی در ادامه با طرح چند سؤال در خصوص واکسن کرونا تصریح کرد: «اول اینکه باید ببینیم واکسن چقدر روی کرونا مؤثر است، دوم آنکه باید بررسی شود که تزریق واکسن چقدر باید استمرار داشته باشد و ایمنی ناشی از واکسن چقدر استمرار دارد، آیا مانند واکسن آنفلوآنزا می‌توانیم بگوییم سالی یکبار تزریق شود یا خیر؟»

وی افزود: «هنوز نمی‌دانیم که این واکسن باید ایمنی هومورال یا ایمنی سلولی یا هر دو را تقویت کند، هیچ‌کس نتوانسته در دنیا به این سؤالات پاسخ بدهد، ما هنوز نمی‌دانیم واکسنی که ساخته خواهد شد، چقدر ایمنی ایجاد می‌کند و تا چه مدت ایمنی‌زاست، زیرا در واکسن آنفلوآنزا ۳۰ تا ۴۰ درصد ایمنی بخشی وجود دارد و باید دید آیا کرونا هم همینطور است یا خیر. همچنین باید جهش‌های ویروس کرونا برای ساخت واکسن مورد بررسی قرار بگیرند.»

کنکور با پروتکل

کرونا حالا حالا‌ها بنا ندارد از دنیای ما دل بکند! همین مسئله هم موجب شده تا ناگزیر شویم با رعایت نکات بهداشتی به زندگی عادی و فعالیت‌ها باز گردیم. کنکور‌های سراسری هم که تاکنون چندباری به خاطر کرونا به تعویق افتاده‌بود، حالا بناست دوباره برگزار شود. فردا هم با برگزاری آزمون دکتری این ماجرا رسمیت بیشتری می‌یابد. هر چند اینجا جایی است که منافع کشور و دانش‌آموزان با منافع مافیای چند هزار میلیارد تومانی کنکور همپوشانی دارد، اما نباید به منافع کشور بی‌توجه بود. بر همین اساس هم می‌توان کنکور را با رعایت پروتکل‌های سخت‌تر و افزایش مراکز برگزاری آزمون و رعایت فاصله بیشتر داوطلبان از یکدیگر برگزار کرد. حسین قنبری مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه مخالفان برگزاری کنکور به جای تلاش برای تعویق، دنبال راهکار‌هایی برای برگزاری بهتر این آزمون باشند، گفت: «با توجه به اینکه تصویر روشنی از ادامه روند شیوع کرونا در کشور وجود ندارد، بنابراین ما نمی‌توانیم هیچ‌کدام از آزمون‌های سال ۹۹ را به تعویق بیندازیم.»

به گفته وی برگزاری این آزمون‌ها با اجرای پروتکل‌های سختگیرانه و دقیق بهداشتی، امکان ابتلای داوطلبان به ویروس کرونا را تقریباً کاهش می‌دهد، اما تبعات برگزار نشدن این آزمون فشار‌های اجتماعی و روانی داوطلبان، خانواده‌ها و جامعه را افزایش خواهد داد، بنابراین باید بپذیریم آزمون‌ها نیز بخشی از زندگی در شرایط کرونایی کشور هستند و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
0
0
با این آمد و شدها در نطق مسؤولان ، در خصوص ارائه دارو برای سلامت بیماران و رهانیدن ملت از این وضعیت وانفسای ساختگی ، به این نتیجه می رسیم که :
جان مردم برای مسؤولان ارزشی نداشته و ندارد ؛ بلکه مهم ، اهداف و اغراض آنان در سیاسی کاری ها و سیاسی بازی های مدیریتی و حزب و گروه و منیَّت های من است .
چه یهتر که مسؤولینی را انتخاب می کردیم که ملاکِ ارزش برایشان جهاد فی سبیل الله ، خدمتگذاری و تقوا بود ، نه منَّت های من .......
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار