کد خبر: 1012922
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
داوود عامری
تهدید هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در آسمان کشور سوریه از سوی امریکایی‌ها، این روز‌ها محور تحلیل و نگاه محافل داخلی و خارجی است. این حرکت یک تهدید آشکار و عملی علیه ایران و صلح و امنیت منطقه بود تا بدین‌وسیله امریکایی‌ها دندان خود را به ما نشان دهند. با این حرکت امریکا در وهله اول می‌خواست حساب کار دست ایران بیاید و در مرتبه دوم هدفش آزمایش کردن اراده و هوشیاری سیاسی و دفاعی ما بود که ببیند چقدر در مقابل تهدیدات آمادگی پاسخگویی متناسب را داریم و اراده واقعی ما در این صحنه‌ها چیست؟ اگر چه این اقدام به روایت امریکایی‌ها یک اقدام ساده بوده و قصد تهدید هواپیمای مسافربری ایران را نداشته‌اند. البته در مورد آزمایش کردن اراده ما در برخورد متقابل قبلاً در ترور سردار آسمانی، به نتایجی که باید برسند، رسیده بودند.

امریکا با هر هدفی این حرکت را انجام داده باشد، مهم این است که این اتفاق افتاده و ایران اسلامی این گونه حرکت‌ها را از امریکایی‌ها بعد از انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی و حوادث مختلف تجربه کرده است، پس لازم است فرماندهان و مسئولان ایرانی با اتکا به تجربه تاریخی خود، این حرکت را درست تحلیل کنند و متناسب با آن پاسخ دهند.

۱- امریکا باید بداند که ایران فریب او را نمی‌خورد و دارای تحلیل دقیق از تهدید‌ها است و برای هر حرکت او ضمن تحلیل درست، متناسب، هوشمند و عاقلانه به دور از احساسات لحظه‌ای و با راهبرد مشخص برنامه دارد.

۲- امریکا باید در پاسخ ما- هر چه باشد- اراده محکم و خلل ناپذیر کشور و همه طیف‌ها در دفاع از حقوق حقه ایران اسلامی را لمس کند و بداند که این اراده در مشکلات محکم‌تر و سخت می‌شود و سست نشده است.

۳- درست است که دستگاه‌های حقوقی بین المللی همواره به دلیل نفوذ قدرت‌های بزرگ به وظایف خود درست و با دقت عمل نمی‌کنند و این جای تأسف دارد، اما ما هم به خوبی از ظرفیت‌های قانونی در جهان برای برخورد‌های غیرقانونی و آشوب طلبانه و تروریستی امریکایی‌ها که همواره صلح و امنیت جهان را به خطر می‌اندازند، به خوبی استفاده نکرده ایم، و لازم است که با برنامه ریزی هدفمند و تأثیرگذار در این زمینه به گونه‌ای ورود پیدا کنیم که برای امریکا هزینه‌بردار و بازدارنده باشد.

۴- برخورد هوشمندانه و نامتقارن با این حرکت تروریستی امریکا موضوعی است که باید به آن با در نظر گرفتن همه گزینه‌های ممکن اندیشید، به گونه‌ای که امریکا بداند که اگر دچار اشتباه دیگری شود و حرکتی نامتعارف علیه ایران و منافع آن انجام دهد، برخورد متناسب با آن را دریافت خواهد کرد. بخصوص هشدارباش به نخبگان و آزادی خواهان امریکا که بدانند دولتمردان آن‌ها از چه عملکردی برخوردارند و چگونه ضمن انجام این اقدام تروریستی به آن اعتراف هم می‌کنند و این یعنی به مخاطره انداختن صلح، عدالت و امنیت امریکا و جهان.

بنابراین لازم است با نگاهی بازدارنده و اقدامات دقیق و هوشمندانه از جهات مختلف به خصوص در حوزه‌های دفاعی، امنیتی، حقوقی و فرهنگی- اجتماعی یک پاسخ قاطع و محکم به امریکایی‌ها بدهیم و با خردورزی مدبرانه، به سادگی از کنار این موضوع عبور نشود. ایران مثل همیشه لازم است به نقش خود برای پاسداری ازصلح و امنیت مردم منطقه عمل نماید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار