کد خبر: 1012779
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
انگار ویروس و آفت و بیماری‌ها قصد ندارند دست از سر مازندران بردارند. در حالیکه اکثر شهر‌های این استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، حالا سر و کله مگس میوه مدیترانه‌ای هم پیدا شده تا با هجوم به باغات میوه این استان، ترس از بین رفتن محصولات را به دل باغداران بیندازد. آفتی که در چندین شهر مازندران مشاهده شده و اگر مبارزه درستی با آن نشود، از هم اکنون می‌تواند تهدیدی برای مرکبات زمستانی باشد.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: مگس میوه از جمله آفاتی خطرناک برای کشاورزان به شمار می‌آید که چند نسلی بوده و این توانایی را دارد که با مناسب بودن شرایط در تمام طول سال زاد و ولد کند. این مگس حدود صد‌ها گونه میزبان دارد و در بین آن‌ها بیش از همه به خرمالو، هلو، زردآلو، گلابی، گوجه، سیب، گیلاس، انار، انجیر و مرکبات حمله می‌کند. شمال ایران و بخصوص مازندران آب و هوای ایدآل مگس میوه مدیترانه‌ای است و میوه‌های این استان هم خوراک دلخواه این مگس، تا هر سال وبال گردن کشاورزان و باغداران مازنی باشد. امسال هم سروکله این مگس در باغات مازندران پیدا شده و به همین خاطر از هم اکنون به باغدارانی که در مرحله داشت مرکبات خود برای پاییز و زمستان هستند، هشدار داده شده تا اقدامات لازم برای از بین بردن این آفت را در دستور کار خود قرار بدهند.

خطر بیخ گوش مرکبات زمستانی

مگس میوه، در نواحی معتدل زمستان‌گذرانی به طور عمده به صورت شفیره وجود دارد و با گرم شدن هوا به شکل حشره کامل ظاهر می‌شود. حشره ماده بعد از جفت‌گیری، پوست میوه را سوراخ کرده و تخم‌ها را زیر آن قرار می‌دهد. اتفاقی که امسال هم در باغات میوه مازندران رخ داده و به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی این استان، شناسایی باغات گلابی، سیب و خرمالو در مناطق دشت و ارتباط مؤثر با باغداران برای انجام راهکار‌های مبارزه با این آفت برای پیشگیری از خسارت ضروری است. مجید بهادری با بیان اینکه بسیاری از این میزبان‌ها در اختلاط با باغات نارنگی پیش رس کاشته شده است، می‌گوید: «برای پیشگیری از افزایش جمعیت آفت و خسارت به این میزبان‌ها به ویژه گلابی، سیب، انجیر و خرمالو و در ماه‌های آینده بر روی نارنگی پیش رس که شرایط میزبانی خوبی برای آفت دارد، رعایت نکات فنی و بهداشتی الزامی است و باید اطلاع رسانی گسترده در این زمینه انجام شود.»

براساس گزارش‌های جهاد کشاورزی مازندران، طی بازدید‌های صورت گرفته از باغات هلو، شلیل، گلابی، سیب و انجیر در شهرستان‌های قائم‌شهر، جویبار، بهشهر، نکا، میاندورود و ساری آلودگی و خسارت در برخی از باغات و تک درختان موجود در باغات و خانه‌سرا‌ها که اقدامات کنترلی مگس میوه انجام نداده‌اند، به چشم می‌خورد. به همین خاطر کارشناسان بر تسریع برداشت تمامی میوه‌های رسیده ارقام دیررس برای فرار از خسارت و دور کردن میزبان از دسترس آفات تأکید دارند. در همین رابطه معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه انجام مبارزه تلفیقی به روش‌های شکار انبوه با نصب تله‌های جلب کننده، جلب کننده مگس ماده به همراه کارت زرد چسب‌دار یا پروتئین هیدرولیزات به تعداد ۶۵ تا ۷۵ تله در هکتار لازم است، می‌گوید: «طعمه پاشی با پروتئین هیدرولیزات در اولویت مبارزه تلفیقی در این مرحله توصیه و تکرار طعمه پاشی ۵ تا ۷ روز بعد با توجه به میزان آلودگی باید مورد توجه قرار گیرد.»

وی خاطرنشان می‌کند: «در صورت مشاهده شکار بالای تله‌ها، سمپاشی با یکی از حشره کش‌های دیپترکس یا مالاتیون ۵۷ درصد به نسبت توصیه شده حداقل ۱۵ تا ۲۰ روز قبل از رسیدن میوه انجام شود.» بهادری به باغداران توصیه می‌کند با توجه به سپری شدن برداشت ارقام میان رس هسته‌دار هلو و شلیل ضروری است نسبت به برداشت تک میوه‌های باقیمانده رسیده روی درخت و جمع آوری و دفن بهداشتی هرگونه میوه‌های ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتی‌متری خاک اقدام کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران تأکید می‌کند: «باغداران نسبت به عدم انتقال میوه‌های آلوده، مشکوک و زخمی از طریق بازبینی و جداسازی میوه‌ها قبل از بارگیری توجه کنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار