کد خبر: 1012758
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۶
بی‌بی‌سی فارسی واژه‌ها را کاملاً هدفمند و مطابق سیاست‌های خود به کار می‌برد. شاید ذهن عامه مردم زمانی درگیر این موضوع شد که بی‌بی‌سی از به کار بردن واژه تروریسم برای نیرو‌های داعشی که به مجلس و حرم امام در تهران حمله کرده بودند، خودداری کرد. بی‌بی‌سی تلاش کرد این حملات صرفاً یک حملات داخلی به نظر برسد. سال‌ها به‌کارگیری عنوان پیکارجویان داعش هم در همین راستا بود که داعش را و همه گستردگی جنگ روی داده اتفاقی داخلی برای سوریه و عراق بدانند. اما همین اعضای داعش وقتی در پایتخت‌های اروپایی عملیات می‌کردند، تروریست نامیده می‌شدند!

در ماجرای ایجاد مزاحمت خطرناک جنگنده‌های امریکایی برای هواپیمای مسافربری ایران هم بی‌بی‌سی از واژه «رهگیری» استفاده کرد. رهگیری در واقع تقلیل تجاوز به یک امر عادی و معمول است.

روزنامه اعتماد، اما پا را از این هم فراتر گذشته و گرچه که همچون بی‌بی‌سی و با کپی از آنها، از واژه رهگیری استفاده کرده، اما فراتر از بی‌بی‌سی، خواستار آن شده که ابتدا عملکرد خلبان هواپیمای ماهان در این ماجرا بررسی شود و در صورت اثبات اینکه مطابق مقررات عمل کرده، سپس دولت ایران کار حقوقی برای شکایت از دولت امریکا انجام دهد. اعتماد می‌نویسد: «در شامگاه دوم مرداد هواپیمای ایرباس ماهان در آسمان سوریه تحت رهگیری دو فروند جت نظامی ایالات متحده امریکا قرار گرفت».

این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه می‌آورد: «برخلاف آنچه ممکن است تصور شود، صرفاً هواپیمای رهگیری کننده ملزم به رعایت مقررات مزبور نیست، بلکه خلبان هواپیمای مسافری هم که تحت رهگیری قرار گرفته است باید مقررات مزبور را رعایت کند... بنابراین نباید نسبت به پیام‌های هواپیمای نظامی منفعل باشد... و هویت هواپیما و ماهیت پرواز خود را به او اطلاع دهد». اعتماد تصریح می‌کند: «باید قبل از هر گونه اقدام حقوقی سیگنال‌ها و پیام‌های مبادله شده میان هواپیمای ماهان و جنگنده‌های امریکایی افزون بر سایر شرایط سانحه مورد آنالیز و مطالعه قرار گیرد تا با قاطعیت بیشتری بتوان در مورد لازم (یا متعارف) بودن اقدام خلبان هواپیما برای کاهش سریع ارتفاع قضاوت کرد».

در واقع روزنامه اعتماد ابتدا به دنبال آن است که ببیند آیا لازم بوده خلبان ماهان از معرکه بگریزد یا نه و کاری هم با اقدام ارتش امریکا ندارد!
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
0
0
در امد اینها بررسی شود ریز شوید به حسابهای افراد در این روزنامه ها
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار