کد خبر: 1012670
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی:
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: بنای مزار روستای افکان شهرستان بجستان به شماره 139 مورخ 2/4/1399 در فهرست آثار ملی ایران واجد ارزش تشخیص وبه ثبت رسیده و به استاندار خراسان رضوی ابلاغ شد.
ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر درباره موقعیتی مکانی این اثر تاریخی اظهار کرد: مزار افکان به لحاظ موقعیت در شهرستان بجستان، بخش مرکزی، دهستان جزین، روستای بقچیر و افکان (25 کیلومتری جنوب-شرق بجستان) و در ضلع شمالی روستا قرار دارد.
وی درباره تاريخچه و وجه تسميه اثر گفت: با توجه به ساختار و بررسی هاي ميدانی از افراد سالخورده، بنا مربوط به دوره قاجار است و وجه تسمیه این مزاربرگرفته از نام روستا یعنی بقچیر و افکان است که به نام مزار افکان مشهور است، شخص مدفون در این بنا به گفته روستاییان از عرفا بوده و مورد احترام اهالی و روستاهای اطراف می باشد.
مکرمی فربا بیان این که مزار افکان در پهنه شمالی روستا و در فاصله 200متری بافت روستا قرار دارد، گفت: این مزار بر فراز تپه ای قرار دارد و از پیرامون به فضای آزاد دسترسی دارد. از شمال و شرق با زمین های کشاورزی ،از جنوب با بافت روستا و از غرب با تپه ها و مناطق کوهپایه ای روستا همجوار است. 
 مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی –فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان این که فرم کلی پلان این بنا چلیپایی شکل است، اظهار کرد: این بنا به واسطه چهارپله از زمین به سمت پایین فاصله گرفته است و ورودی بنا به صورت طاق جناغی بوده و سازه و هسته اولیه بنا و فضاهای معماری موجود در آن هنوز به قوه خود باقی است که از جنس خشت و آجر است.
طغرایی درباره ویژگی‌های خاص اثر اظهار کرد: فرم چلیپایی منحصر به فرد اثر، پوشش گنبدی بنا و اجرای آن به صورت عرقچین با سنگ و ملات خاک و گچ از ویژگی های خاص این اثر تاریخی است.
وی یادآور شد: این بنا از همان آغاز به منظور استفاده اهالی روستا برای عبادات و نماز و ارج نهادن به شخصیت مدفون شده در بنا با کاربری مزار احداث و اکنون نیز همان کاربری قبلی خویش را حفظ کرده است.
گفتنی است: از شهرستان بجستان 38 اثر، محوطه و تپه تاریخی، طبیعی و میراث ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، این شهرستان با مركزيت شهر بجستان در فاصله حدود 302 کیلومتری از مشهد مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار