کد خبر: 1012606
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان:
درنشست مجازی «فرصت‌های بازرگانی با کشور چین» که به همت کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات و با حضور رئیس اتاق مشترک ایران و چین و رئیس اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، عنوان شد که مشکل حمل و نقل کالا از طریق مسیرهای دریایی به چین ظرف دو هفته آینده رفع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این نشست مسعود گلشیرازی، با بیان اینکه وضعیت صنعت و تجارت کشور به دلیل شرایط تحمیلی کرونا در کنار تحریم های یکجانبه سخت شده است، برگزاری نشست هایی به منظور تبادل نظر و به‌روز نمودن اطلاعات را در تسهیل نمودن این شرایط حایز اهمیت دانست.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا، آمار صادراتی اصفهان به چین در سه ماهه اول سال 2020 با افت نزدیک به 50 درصدی مواجه شده است.

گلشیرازی همچنین از افت 16 درصدی واردات از چین خبر داد و بر ضرورت توجه ویژه به نحوه ورود و حفظ سهم ایران در بازار چین و همچنین لحاظ نمودن منافع تجار ایرانی برای واردات از این کشور در توافقنامه در حال تبادل بین طرفین تاکید نمود.

وی مهم‌ترین اقلام صادراتی از اصفهان به چین را در حالی صنایع دستی عنوان کرد که این محصول در دوران کرونا به دلیل متوقف شدن گردشگری، بیش‌ترین آسیب را متحمل شده است.

رئیس اتاق اصفهان خواستار چاره اندیشی برای کاهش آثار این آسیب شد و با اشاره به کاهش 20 درصدی GDP اصفهان در دوران کرونا، انجام سلسله اقداماتی از جمله توجه به بازارهای فزون‌تر و رشد تقاضا را در مدیریت بحران کنونی موثر دانست.

گلشیرازی در ادامه راه اندازی میز چندین کشور هدف صادراتی از جمله چین در اتاق اصفهان با هدف تسهیلگری تجارت با این کشورها را از برنامه‌های در حال پیگیری کمیسیون تجارت اتاق اصفهان بیان و ابراز امیدواری نمود که با این اقدام خدمت موثری به جامعه کسب‌وکار استان رقم بخورد.

در ادامه مجیدرضا حریری،  رئیس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه تعامل ما با کشور چین به‌صورت جدی پس از جنگ تحمیلی آغاز شد، افزود: در حال حاضر 26 درصد از صادرات غیرنفتی ایران به چین صورت می‌گیرد و این تعامل از ابتدا از مبلغ 2/1 میلیارد دلار در سال شروع شد که تا سال 2014 روندی صعودی داشته و به 8/51 میلیارد دلار رسیده است.

وی تصریح کرد: از سال 2014 به بعد به دلیل افت شدید قیمت نفت و به دلیل اینکه بخش عمده‌ای از تعاملات تجاری ما به حوزه های نفت، گاز، میعانات و پتروشیمی ها اختصاص دارد، این رقم چه به لحاظ میزان و چه از نظر ارزش به‌صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت و تا سال 2019 به 22 میلیارد و 800 میلیون دلار رسید.

حریری گفت: از ابتدای سال 2020 شیوع ویروس کرونا به کاهش حدود 60 درصدی واردات از این کشور منجر شد و این در حالی است که در دوماه اخیر از طریق صادرات غیرنفتی، عقب ماندگی‌های 4 ماهه اول سال در حال جبران است.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین، اتاق بازرگانی اصفهان را یکی از شرکای اصلی اتاق مشترک ایران و چین دانست و از پیگیری پروژه ملی توسعه صادرات به چین به عنوان پروژه‌ای برای افزایش تعاملات دو کشور خبر داد.

حریری همچنین حضور مستمر و فعال‌تر در نمایشگاه‌های این کشور به منظور بازاریابی و توسعه بازارها و همچنین گشایش دفتر تجاری ایران در شانگهای پس از کرونا و همچنین استفاده از ظرفیت صادرات در برابر واردات برای رفع تعهد ارزی را گام موثری در افزایش تعاملات دو کشور دانست.

وی مشکل حمل و نقل کالا از طریق مسیرهای دریایی به این کشور را مشکل مقطعی و مربوط به مسایل مربوط به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر چین دانست و از حل این مساله ظرف دو هفته آینده خبر داد. 

حریری همچنین درخصوص مبادلات پولی با چین نیز گفت: نباید در کوتاه مدت انتظار داشت مشکل تبادلات پولی بانک‌های این کشور به دلیل تحریم های اعمال شده علیه ایران مرتفع شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین در ادامه با تاکید بر اینکه منع قانونی از طرف دو کشور برای راه اندازی پرواز مستقیم از استان‌هایی مانند اصفهان به چین وجود ندارد، افزود: شرکت‌های هواپیمایی بر اساس منافع و مصالح اقتصادی خود در این زمینه اقدام خواهند کرد.

حریری شانگهای، گوانجو و شنزن را شهرهای پیشنهادی برای برقراری تعاملات تجاری با چین معرفی و تصریح کرد: تجارت در این مناطق روان‌تر بوده؛ ولی در این زمینه لازم است به نوع محصول توجه شود.

وی در پایان سخنان خود وب سایت اینترنتی به نشانیICCCI.IR  را از جمله راه‌های ارتباطی فعالان اقتصادی با اتاق مشترک ایران و چین بیان نمود.  

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر