کد خبر: 1012393
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
غربزده‌های داخلی تطهیر اقدامات ضدایرانی امریکا را همچنان اولویت شماره یک خود می‌دانند
تعرض جنگنده‌های امــریکـایی به هواپیمای ایرانی که مصداق بارز نقض حقوق بین‌الملل و مقررات و استاندارد‌های هوانوردی بین‌المللی است با واکنش بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه‌ای در داخل و خارج مواجه شده است؛ حادثه‌ای که اگرچه با گمانه‌زنی‌های متفاوت همراه شده است، اما یک موضوع را بار دیگر به اثبات رسانده و آن اینکه ایالات متحده نه تنها به ساده‌ترین اصول انسانی و اخلاقی پایبند نیست بلکه برای آسیب رساندن به غیرنظامی‌ها و کشتن آن‌ها نیز ابایی ندارد و خود را محق می‌داند تا به شهروندان سایر کشور‌ها نیز آسیب برساند!
سعید همتی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: حدود هفت سالی از ایجاد جنگ و بحران در کشور سوریه توسط امریکا و متحدان اروپایی و منطقه‌ای می‌گذرد و طی این مدت این کشور‌ها نه تنها با تشکیل گروه‌های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره و احرار الشام خون صد‌ها هزار تن از انسان‌های بیگانه را ریخته‌اند و ضربات جبران‌ناپذیری به اقتصاد، امنیت و زندگی مردم کشور‌های سوریه، عراق و یمن زده‌اند بلکه کماکان با حمایت‌های لجستیکی، سیاسی، مالی و دیپلماتیک در تلاش هستند تا سایه ناامنی و جنگ و خونریزی را در منطقه غرب آسیا حفظ کنند.

اشغال بخش‌هایی از خاک کشور سوریه توسط امریکا و متحدانش نظیر التنف، یکی از اقداماتی است که در تعارض مشهود با ساده‌ترین اصول حقوق بین‌الملل است آن‌هم در صورتی که دولت مرکزی سوریه، حضور کشور‌های غربی در سرزمین خود را برنتابیده و بار‌ها نسبت به آن رسماً اعتراض کرده است و امروز امریکایی‌ها از همین نقطه هواپیمای مسافربری ماهان را مورد تعرض قرار داده‌اند؛ رفتاری که با قواعد دم‌دستی سازمان بین‌المللی هوانوردی همخوانی ندارد.

روایت مخدوش روزنامه‌های زنجیره‌ای از حادثه

روزنامه‌های دیروز عموماً به تعرض جنگنده‌های امریکا به هواپیمای مسافربری ایرانی پرداخته‌اند، اما کیفیت پردازش در بین همه روزنامه‌های به یک شکل نیست، کمااینکه روزنامه‌هایی که پیش از این هرگونه رفتار ضدایرانی امریکایی‌ها را مورد اغماض قرار داده و برخی دیگر از اقدامات امریکایی‌ها را برجسته‌سازی کرده و ناشی از حسن‌ظن دولتمردان امریکا نسبت به مردم ایران ارزیابی کرده‌اند، روز گذشته به صورت کم‌رمق نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند.

به عنوان نمونه روزنامه اعتماد تیتری که خالی از جهت‌گیری منفی نسبت به رفتار امریکایی‌هاست را در قسمت راست نیم‌تای خود آورده است آن‌هم با عبارتی خنثی «رویارویی تهران- واشنگتن این بار در آسمان».

طبیعی است که زمانی ما از واژه رویارویی استفاده می‌کنیم که حادث شدن یک اتفاق معلول رفتار دو طرف دعوا بوده است و جمهوری اسلامی ایران به همان میزانی که جنگنده‌های امریکایی اصول و ضوابط ساده انسانی و اخلاقی را زیر پا گذاشته‌اند، مقصر است! در حالی که مقصر تمام و کمال حادثه آن شب، جنگنده‌های امریکایی بودند که در منطقه اشغال شده کشور ثالت به هواپیمای مسافربری ایرانی تعرض کرده‌اند و طرف ایرانی هیچ‌گونه کوتاهی و تقصیری در این رابطه نداشته است.

این روزنامه همچنین در تیتر صفحه ۲ خود که به همین موضوع اختصاص داده است عبارت «شوک شامگاهی» را استفاده کرده است، عبارت‌هایی که هیچ‌گونه حس میهن‌پرستی و انسان‌دوستی در آن یافت نمی‌شود و در مقابل حس امریکایی‌دوستی در آن فوران می‌کند.

روزنامه آفتاب یزد نیز یکی دیگر از روزنامه‌های زنجیره‌ای است که با درج عکسی مبهم از حادثه هوایی فوق، عبارت «تنش واشنگتن- تهران به آسمان کشید» را مورد توجه قرار داده است، تیتری که ویژگی اصلی آن همانند تیتر قبل، خنثی بودن کلمات آن و فاقد احساس نوع‌دوستی در برابر یک تهاجم غیرانسانی و غیرقابل توجیه است. روزنامه شرق نیز «اعتراض به تعرض» را انتخاب کرده است که به جای زیر سؤال بردن اقدام امریکایی‌ها و غیرموجه خواندن این اقدام، به پیگیری حقوقی و دیپلماتیک طرف ایرانی متمرکز شده است.

آرمان ملی یکی دیگر از روزنامه‌های زرد جریان تجدیدنظرطلب، هیچ کدام از تیتر‌های اصلی خود را به موضوع اختصاص نداده است و در حاشیه سمت راست نیم‌تای اصلی آن‌هم در قالب یک یادداشت به مسئله پرداخته است.

وزارت خارجه تحرک جدی داشته باشد

پرویز سروری دبیر شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب در گفتگو با مهر درباره اقدام اخیر جنگنده‌های امریکا و تهدید هواپیمای مسافربری ماهان، گفت: امریکایی‌ها یاغی‌گری را به جایی رسانده‌اند که دیگر حاضر نیستند حتی به قوانین سازمان‌های بین‌المللی که غالباً برای توجیه رفتار‌های خودشان تأسیس کرده‌اند هم احترام بگذارند. این نحوه رفتار‌های ایالات متحده نشان می‌دهد که آن‌ها به پایان خط رسیده‌اند و احساس می‌کنند جز برخورد از موضع زور و قدم زدن در راه تروریسم دولتی چاره دیگری ندارند.

وی گفت: عموماً تمدن‌های رو به انحطاط وقتی به پایان خود نزدیک می‌شوند، تلاش می‌کنند که با قلدری جایگاه خود را حفظ کنند.

دبیر شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف باید واکنش جدی داشته باشد، تصریح کرد: وزارت خارجه باید با عناصر تأثیرگذار بین‌المللی ارتباط نزدیک برقرار کرده و اقدام علیه رفتار‌های خصمانه امریکا را به یک مطالبه عمومی تبدیل کند. اقدام امریکا در ناامن کردن آسمان منطقه تنها علیه ایران نخواهد بود و این ناامنی دامن همه کشور‌های منطقه را خواهد گرفت. این بازی خطرناکی است که امریکایی‌ها شروع کرده‌اند و دنیا باید علیه این اقدام امریکا واکنش نشان دهد.

وی افزود: این واکنش صورت نمی‌گیرد مگر اینکه وزارت امور خارجه ما یک تحرک وسیع دیپلماتیک داشته باشد.

تعرض به هواپیمای ماهان اوج رذالت امریکایی‌ها بود

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز نوشت: تعرض به هواپیمای مسافربری، نقض صریح قوانین و اوج رذالت یک حکومت رو به افول است. اگر از f ۱۵ کاری ساخته بود؛ نفتکش‌ها به ونزوئلا نمی‌رسید و موشک‌ها عین‌الاسد را با خاک یکسان نمی‌کرد.

نایب رئیس مجلس در پایان مطلب خود آورده است: اکنون که توان مقابله با فرزندان حاج‌قاسم را ندارید، حداقل با ترساندن کودکان، خود را بی‌آبروتر نکنید!

سیدامیرحسین قاضی‌زاده نایب رئیس مجلس هم نوشت: ترفند جنگنده‌های امریکایی علیه هواپیمای ایرانی، همان ترفند رژیم جعلی صهیونیستی در ۸ سپتامبر ٢٠١٨ است: جنگنده اسرائیلی پشت هواپیمای روسیه پنهان شد تا سیستم پدافند هوایی سوریه به اشتباه هواپیمای روس را بزند.

وی در ادامه آورده است: اقدام اخیر خلاف موازین حقوق بشر و استفاده از سپر انسانی برای اهداف نظامی است.

ترس از ترویج احساسات ضداستکباری در کشور

حادث شدن اتفاقات نظیر آنچه جمعه‌شب برای هواپیمای مسافربری ایرانی روی داد، چهره واقعی ایالات متحده را برای بخش‌هایی از افکار عمومی که همچنان در برابر پذیرش این نکته که غرب منبع خشونت و قساوت و رفتار‌های ضدانسانی را تا حدودی نمایان می‌کند و این به معنای به چالش کشاندن تئوری اصلی جریان تجدیدنظرطلب داخلی است مبنی بر اینکه «چهره امریکا و متحدانش باید به هر بهانه بزک شود». علت واکنش سرد و خنثی جریان غربزده داخلی به این‌گونه مصادیق نیز همین مسئله است، طیفی که تئوریسین‌های آن امروز به هر شکل ممکن از تسخیر سفارت امریکا در تهران ابراز برائت کرده و اتمام مشکلات داخلی را تنها در سایه انفعال در برابر غرب تفسیر می‌کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
0
0
مرگ برآمریکا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار