کد خبر: 1012234
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
زور تفریح و نیاز معیشت آنقدر زیاد است که بتواند آمار بالای مرگ و میر از کرونا را نادیده بگیرد و بی‌توجه به تمام هشدار‌ها به راه خود ادامه بدهد. کافیست کمی اخبار را مرور کنیم. جمعه سوم مرداد ماه ۹۹ جاده چالوس و هراز به سمت تهران یکطرفه می‌شوند. این یعنی مسافران زیادی به سمت شمال کشور رفته‌اند و حالا به خانه و کاشانه خود باز می‌گردند. وضعیت خیابان‌ها و تاکسی و اتوبوس‌های استان‌ها هم نشان می‌دهد نه از تعداد کارمندان کم شده و نه روزمزد‌ها امرار معاش را فدای سلامتی کرده‌اند. آمار بالای مسافران و یکطرفه شدن جاد‌های منتهی به شمال کشور و همچنین شلوغی خیابان‌ها و وسایل نقلیه عمومی سندی بر نادیده گرفته شدن کرونا و تلفات ناشی از آن است.
حوریه ملکی
سرویس ایران جوان آنلاین: شرایط کرونایی کشور به جایی رسیده که تقریباً خانواده و فامیلی وجود ندارد که چند مبتلا به کرونا را به خود ندیده باشد. بیمارستان‌ها مملو از افرادی هستند برای تست کرونا و بستری شدن مراجعه می‌کنند و کمبود تخت‌های ویژه برای نبود سیستم تنفسی در برخی استان‌ها کادر درمان را خسته کرده است. با این حال، گویی آمار بالای مرگ و میر بالای ۲۰۰ نفر که به صورت روزانه ثبت می‌شود کسی را به وحشت نمی‌اندازد و مردم نه تنها کار‌های عادی و روزمره خود را، که سفر‌های غیرضروری و تفریحات پرخطرشان را هم از برنامه زندگی‌شان حذف نکرده‌اند.

تفریح در مسیر مرگ

دریاچه کیو خرم‌آباد از جمله مناطقی است که هر سال و با گرم شدن هوا مد نظر مردم است تا تنی به آب بزنند. با اینکه مدت‌هاست شنا کردن در این دریاچه ممنوع اعلام شده، اما امسال و با بسته شدن استخرها، خرم آبادی‌ها بدون توجه به علت این تعطیلی‌ها به سمت این دریاچه حرکت کرده و روزانه ده‌ها نفر در آن شنا می‌کنند. دریاچه‌ای که به گفته مسئولان بهداشت استان باید نام آن را دریاچه کرونا زده بگذارند. چون به راحتی افراد ناقل، سالم‌ها را نیز آلوده ویروس کرونا می‌کنند. از آنجایی که دریاچه کیو به بخش خصوصی واگذار شده بنابراین نظارت خاصی روی آن انجام نمی‌شود و در همین رابطه فرماندار خرم‌آباد به جای اینکه تدابیر سخت گیرانه‌ای را برای جلوگیری از شنا کردن در این دریاچه اتخاذ کند، با بیان اینکه از قدیم شنا در آب‌های این دریاچه انجام می‌شد و فقط مختص امسال نیست، می‌گوید: «در سنوات قبل حتی چندین نفر نیز در این دریاچه غرق شده‌اند و با این‌که بنر «شنا ممنوع» نصب شده، اما باز برخی از جوانان در آنجا شنا می‌کنند.» جعفر طولابی با بیان اینکه آنچه لازم بوده را انجام داده‌ایم، ادامه می‌دهد: «با نیروی انتظامی هماهنگ کرده‌ایم که گشت بیشتری داشته باشند و به شهرداری نیز توصیه‌های لازم داده شده است. اما با توجه به شیوع کرونا باید نظارت بیشتری بر این دریاچه وجود داشته باشد و از شنا کردن ممانعت شود!»

کیفیت تست‌های کرونا پایین است

شهر‌های شمالی کشور در هر تعطیلی و آخر هفته‌ها در حالی مملو از مسافر می‌شوند که مازندران همچنان در وضعیت قرمز و بحرانی قرار دارد و تقریباً نیمی از تخت‌های بیمارستان‌های بابل هم به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است. دکتر سیدفرزاد جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه بیش از ٤٠ درصد تخت‌های مراکز درمانی بابل مخصوص بیماران کرونایی است، گفته: «تعداد افرادی که در مراکز درمانی بابل به عنوان مبتلایان مشکوک به کرونا بستری هستند به ۳۰۳ بیمار نفر رسیده است که نسبت به ۸۰ روز گذشته که تعداد ۶۰ بیمار بستری داشتیم، بسیار نگران کننده است.» وی تصریح کرد: تعداد ۱۴۳ کودک با علائم مشکوک به کرونا از ابتدای اسفند تاکنون در بیمارستان فوق تخصصی کودکان امیرکلا بستری شدند و بیمارستان‌های روحانی، یحیی‌نژاد، بهشتی و کودکان امیرکلا مشغول ارائه خدمت به بیماران کرونایی هستند.»

در آذربایجان‌شرقی هم شرایط اصلاً خوب نیست و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه این استان همچنان در وضعیت قرمز کروناست، گفت: «از ۲۱ شهرستان استان، اهر، تبریز، هوراند، جلفا، مرند، سراب و میانه قرمز هستند.» عباسعلی درستی با بیان اینکه اواسط هفته گذشته رکورد تعداد جان‌باختگان کرونا از ابتدای شیوع این بیماری در آذربایجان‌شرقی شکسته شد، ادامه داد: «استاندارد‌های نمونه‌گیری با توجه به شرایط مختلف متفاوت است، پاسخ منفی حدود ۴۰ درصد آزمایشات، منفی کاذب است.» به گفته این مسئول، تست‌های کرونا کیفیت چندان بالایی ندارند و فقط در ۵۰ تا ۶۰ درصد موارد قطعاً درست است. ضمن این‌که فقط همان لحظه را نشان می‌دهد و برای روز‌های بعد همچنان موضوع پا برجا است و ما براساس شرایط اپیدمی بیماری استاندارد‌ها را تغییر می‌دهیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار