کد خبر: 1012229
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۵
ماجرای حکم اعدام سه نفر از اغتشاشگران آبان ماه اخیراً به یکی از داغ‌ترین اخبار فضای مجازی تبدیل شده است. تعلل تیم وکلای این افراد برای استناد به مواردی از قانون برای رد حکم آن‌ها از دلایل پر رنگ شدن این ماجرا بود. یک وکیل هم در شبکه‌های اجتماعی خود را وکیل این جوانان معرفی و هجمه‌های زیادی به قوه قضائیه وارد کرد. رسانه‌های ضد انقلاب هم تا توانستند از این خدمات وکلا بهره بردند.
دلارام عبدزاده
سرویس جامعه جوان آنلاین: شبکه معاند «من و تو» پیشتاز همه رسانه‌های ضد انقلاب در بهره‌برداری از اعدام سارقان مسلحی بود که در اغتشاشات سال گذشته هم حضور چشمگیری داشتند.

از ضد انقلاب تا ناآگاهان داخلی

از فردای روزی که سخنگوی قوه قضائیه از تأیید حکم اعدام سه نفر از عوامل اغتشاشات آبان ۹۸ و ارسال پرونده آن‌ها به واحد اجرای احکام دادسرا خبر داد، دریایی از انتقاد علیه قوه قضائیه با تحریف واقعیت و بعضاً گفته‌های سخنگوی قوه قضائیه آغاز شد.

سخنگوی دستگاه قضا در یکی از نشست‌هایش در بهمن ماه سال قبل فعالیت این متهمان، خروج آن‌ها از کشور و دستگیری‌شان پس از بازگشت را تشریح کرده بود و در نشست خبری اخیرش فقط به تأیید حکم آن‌ها اشاره کرد.

طبق معمول، اما بهانه جدید کافی بود تا عناصر ضد انقلاب و برخی ناآگاهان داخلی بدون توجه به اقداماتی که این افراد چه در جریان اغتشاشات و چه در جریان سرقت منجر به دستگیری‌شان داشته‌اند و حتی علاوه بر اعترافات صریح، به بازسازی صحنه نیز پرداخته‌اند، شروع به هجمه علیه قوه قضائیه کنند.

از موج‌سازی ضدانقلاب و گروهک منافقین با استفاده از اکانت‌های فیک و همراهی اکانت‌های با هویت و بی‌هویت سعودی‌ها و حتی برخی سلبریتی‌های داخلی که بگذریم، موضع عجیب، قابل تأمل و شاید خنده‌دار تیم وکلای این متهمان نیز نباید مغفول بماند.

اعاده دادرسی

خبرگزاری میزان در این زمینه مدعی شد پیش از این و در ماه‌های گذشته نیز برخی از این افراد با موج‌سازی و مصاحبه با رسانه‌های داخلی و خارجی مدعی تأیید حکم اعدام این متهمان شده بودند که تکذیب شد. در ماجرای اخیر در حالی که هجمه شدیدی علیه قوه قضائیه به راه افتاده است، برخی فعالان مجازی با اشاره به برخی پرونده‌ها که در دوره جدید قوه قضائیه با اطلاع‌رسانی به موقع به رئیس قوه قضائیه، منجر به موافقت برای اعاده دادرسی و رسیدگی مجدد شده بودند، احتمال داده بودند این پرونده نیز با توجه به ابعاد آن مورد توجه آیت‌الله رئیسی قرار خواهد گرفت و قطعاً اگر خلاف شرعی در محاکمه رخ داده باشد با اعاده دادرسی موافقت خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری ۲۴ تیرماه خود درباره اینکه آیا خبر تأیید حکم اعدام سه نفر در ارتباط با حوادث آبان ۹۸ صحیح است و آیا حکم این افراد اجرا خواهد شد یا اینکه هنوز راه حقوقی برای عدم اجرای احکام این افراد باز است؟ گفت: بله آنچه از ناحیه همکاران به ما اعلام شده این است که این حکم در دیوان عالی بعد از فرجام خواهی که متهمان و وکلای آن‌ها داده بودند به تأیید دیوان عالی رسیده و به دادسرا اعاده شده است.

جزو عناصر اصلی اغتشاشات بودند

غلامحسین اسماعیلی افزود: اینکه حکم اجرا می‌شود یا خیر؟ باید بگویم که اجرای احکام فرایند قانونی دارد که باید طی شود. ممکن است در این فرایند قانونی دادرسی‌های فوق‌العاده مانند اعمال ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری چه در این پرونده و چه در سایر پرونده‌ها نتیجه پرونده را توأم با تغییر کند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: تأیید حکم در دیوان عالی صحت دارد. با توجه به مسائلی که در رسانه‌ها اعلام شد چه در اصل احکام و چه در سایر دفاع از حقوق آن‌ها شاید برای اولین بار است که گفته می‌شود این پرونده را خدای متعال کمک کرد که جنایات این‌ها برملا شود. جزو اصلی اغتشاشات بودند، اما در صحنه دستگیر نشدند و پرونده دیگر و اتهام دیگر داشتند و دو نفر در سرقت مسلحانه برای ربودن اموال یک خانم دستگیر شدند که مجهز به سلاح سرد و اسلحه بودند که خدا به این خواهر و جامعه کمک کرد و برخی بستگانش رسیدند و باعث دستگیری افراد شدند.

اسماعیلی اضافه کرد: در گوشی این افراد صحنه‌هایی که بانک و اماکن عمومی و اتوبوس‌های مربوط به شهرداری را آتش می‌زدند و با جسارت از اعمال مجرمانه خود فیلمبرداری کرده بودند و برای برخی خبرگزاری‌های خارج از کشور ارسال می‌کردند، بود و اینگونه مشخص شد که از اراذل و اوباشی بودند که در اغتشاشات دست به جنایت زدند.

بهترین مستندات را تهیه کردند

اسماعیلی گفت: خودشان از اعمال مجرمانه‌شان بهترین مستندات را تهیه کردند و همه اقرار داشتند و صحنه‌ها بازسازی شد و بهره‌مند از دفاع هم خودشان و هم وکلایشان شدند. در این پرونده چهارنفر در فرایند دادرسی اعلام وکالت کردند به ویژه یکی از وکلا که نسبت فامیلی با یکی از محکومان داشت هم به لحاظ حرفه وکالت و هم تعصب خانوادگی دفاعیات لازم را انجام داد و وکلای دیگر به همین شکل دفاع کردند. جلسات دادگاه فیلمبرداری شد و حضور وکلا و اقاریر آن‌ها موجود است و مستندات وجود دارد. نهایتاً رسیدگی انجام و حکم صادر شد.

وی افزود: این آقایی که این روز‌ها زیاد در رسانه‌ها و شبکه‌ها می‌گوید موکلان حق دفاع نداشتند یک وکیل خودخوانده است و هنوز فرم وکالت روی پرونده ارائه نکرده است. وکالت سایر وکلا موجود است. ایشان اصلاً مراجعه نکرده است و بعد از تأیید حکم نامه‌ای به اجرای احکام داده است که من وکیل آن‌ها هستم و چه فضاسازی رسانه‌ای این فرد مدعی وکالت ایجاد کرده است.

تعلل وکلا

پس از هجمه‌های گسترده به قوه قضائیه، خبرگزاری فارس هم در خبری مدعی شد با اعاده دادرسی این پرونده موافقت شده است که تکذیبیه مرکز رسانه قوه قضائیه خلاف آن را نشان داد. یعنی وکلای این متهمان که سابقه انعکاس اطلاعات غیر واقع درباره این پرونده را داشتند، اساساً هیچ درخواستی برای اعاده دادرسی و اعمال ماده ۴۷۷ در این پرونده نداده‌اند با وجود اینکه روز‌ها از ابلاغ تأیید حکم اعدام موکلان خود و ارجاع پرونده به اجرای احکام با خبر بوده‌اند. گویا این وکلا منتظر مانده‌اند تا فضای مجازی به جای آن‌ها درباره این پرونده تصمیم‌گیری کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار