کد خبر: 1012220
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۵
در جریان مبادلات روز گذشته، هر اونس طلا رکورد تاریخی ۱۰ ساله خود را شکست و از مرز هزارو ۹۰۰ دلار هم عبور کرد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: رشد نرخ جهانی طلا، حباب طلا و سکه در بازار داخلی ایران را نیز از بین برده و این نگرانی را ایجاد کرده است که طلا به عنوان سرمایه داخلی به مقصد کشور‌های منطقه قاچاق شود، زیرا به‌روز رسانی نرخ طلا و سکه در بازار داخلی با تأخیر انجام می‌گیرد و به دلیل عدم‌بازگشت ارز‌های ناشی از صادرات هنوز نرخ ارز در بازار تثبیت نشده است.

شیوع کرونا اقتصاد جهانی را به رکود برد، از این رو دولت‌ها برای حمایت از اقتصاد و مردم در چنین شرایطی اقدام به عملیاتی کردن بسته‌های محرک پولی و مالی کردند که متأسفانه این محرک‌ها اثر لازم را در اقتصاد نداشت و ماندگار شدن ویروس کرونا و همچنین اوج‌گیری دوباره این ویروس در دنیا موجب رشد نرخ جهانی طلا شد، البته هر چند تلاش شد با نشر گزارش‌های خوش‌بینانه از وضعیت اقتصاد کشورهایی، چون امریکا آرامش به اقتصاد جهانی تزریق شود، اما با گذر زمان مشخص شد آثار تخریبی کرونا را بر اقتصاد کشور‌ها نمی‌توان صرفاً با بهبود یک متغیر همچون احیای مشاغل از دست رفته در اثر شیوع کرونا به منزله خروج از رکود به شمار آورد، بدین ترتیب با فروکش کردن اثر نشر گزارش‌های خوش‌بینانه اقتصادی، نرخ جهانی طلا تردید‌ها برای رشد را کنار گذاشت و رشد مداوم نرخ آغاز شد. در این میان افزایش تنش‌ها بین امریکا و چین سرعت رشد قیمت جهانی طلا را تشدید کرد. از آنجا که از منظر ایدئولوژی دنیا به طور مجدد شاهد سرشاخ شدن نظام سرمایه‌داری و کمونیسم است، این فضا به رشد ریسک در اقتصاد جهانی منتج شده است، از این رو در کنار کاهش ارزش ارز‌ها در برابر طلا به دلیل رشد مقداری ارزها، شاهد افزایش تقاضا در بازار جهانی طلا هستیم، به طوری که نرخ جهانی طلا رکورد ۱۰ ساله خود را شکست و از مرز هزارو ۹۰۰ دلار در هر اونس گذشت. پیش‌بینی تحلیگران از رشد نرخ جهانی طلا ارقام مختلفی را در بر می‌گیرد، برخی معتقدند نرخ جهانی طلا امکان دارد به محدوده ۳ الی ۵ هزار دلار در هر اونس برسد.

تقاضا برای سرمایه‌گذاری امن، خرید فنی، کاهش ارزش دلار امریکا در کنار افزایش قیمت نفت‌خام و افزایش تقاضای مصرف‌کننده از چین و احتمالاً هند، در مجموع موجب روند پیشتازی و صعودی قیمت‌گذاری طلا شده است. در کنار این موارد ریزش شاخص‌های سهام در روز گذشته هم موجب شد تا خریداران به جای بازار‌های سهام به این فلز گرانبها روی بیاورند. این نکته هم قابل توجه است که امید به تصویب بسته دوم محرک مالی دولت امریکا که اخیراً به تحقق نزدیک‌تر شده، بر بازار‌ها تأثیرگذار بوده است. اعضای جمهوریخواه سنا با دولت ترامپ درباره تصویب یک بسته محرک یک‌تریلیون دلاری توافق کرده‌اند تا در نهایت برای رسیدگی در اختیار اعضای دموکرات قرار گیرد. همچنین اتحادیه اروپا اوایل هفته در مورد بسته بزرگ محرک مالی برای کمک به شهروندان و مشاغل به توافق رسید. در بازار داخلی به دلیل عملیاتی که طی هفته گذشته به اجرا درآمد، شاهد نزول نرخ دلار از محدوده ۲۵ هزار تومان به محدوده ۲۲ هزار تومان بودیم که در پی این رویداد نرخ طلا و سکه نیز کاهش یافت، اما با توجه به رشد نرخ جهانی طلا و عدم‌تثبیت قیمت‌های ارز این نگرانی وجود دارد که طلا و سکه از بازار داخلی جمع‌آوری و به کشور‌های منطقه قاچاق شود، از این رو لازم است با واقعی‌سازی قیمت‌ها توجیه اقتصادی برای قاچاق طلا و سکه به خارج از کشور را از بین ببریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار