کد خبر: 1012211
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳
روز گذشته وقتی سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت برای گزارش آخرین وضعیت تاخت و تاز کرونا در کشور پشت تریبون رفت از شناسایی ۲ هزار و ۴۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور خبر داد که یک‌هزار و ۵۰۴ نفر یعنی چیزی حدود ۶۰ درصد از آن‌ها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۸۶‌هزار و ۵۲۳ نفر رسید.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: جانباختگان کرونا در کشورمان از ۱۵‌هزار نفر عبور کرد. هزار و ۳۱۰ مورد از این ۱۵‌هزار و ۲۸۹ نفر طی شش روز اخیر جان خود را از دست داده‌اند! از روز ۲۹ تیرماه تا روز گذشته شش روز مداوم است که آمار جانباختگان کرونا بالای ۲۰۰ مورد بوده و تنها طی این شش روز، هزار و ۳۱۰ مورد فوتی به آمار جانباختگان کرونا اضافه شده است. علاوه بر این طی روز‌های اخیر از میان مبتلایان جدید شناسایی شده، چیزی حدود ۶۰ تا ۷۶ درصد نیازمند بستری در بیمارستان بوده‌اند. آمار بیماران بدحال هم هر روز رو به افزایش است و ۲۵ استان از ۳۲ استان کشورمان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند. با وجود اخبار متعدد درباره موفقیت‌هایی در کشف واکسن کرونا، اما فعلاً از واکسن این ویروس خبری نیست. معاون کل وزارت بهداشت یک بار دیگر به صراحت دستیابی به این واکسن را تا دو سال آینده غیرممکن دانست. وی، اما از نهایی شدن واکسن آنفلوآنزای وطنی خبر داد؛ واکسنی که احتمالاً تا پاییز امسال عرضه خواهد شد.

روز گذشته وقتی سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت برای گزارش آخرین وضعیت تاخت و تاز کرونا در کشور پشت تریبون رفت از شناسایی ۲ هزار و ۴۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور خبر داد که یک‌هزار و ۵۰۴ نفر یعنی چیزی حدود ۶۰ درصد از آن‌ها بستری شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۸۶‌هزار و ۵۲۳ نفر رسید.

به گفته لاری در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز جمعه سوم مرداد، ۲۱۵بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۵‌هزار و ۲۸۹ نفر رسید. ۳ هزارو ۶۵۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۲۴۹‌هزار و ۲۱۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

۲۵ استان در وضعیت قرمز و هشدار

همانند روز‌های گذشته استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز و استان‌های تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به ۱۳ استان در وضعیت هشدار افزود: «در بین این استان‌ها کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان برای ما اهمیت خاصی دارند، زیرا از زمان شیوع بیماری در کشور هیچ خیز و پیکی را تجربه نکرده‌اند و، چون روند بستری در استان‌ها در حال افزایش است و شیب صعودی دارد برای ما حائز اهمیت هستند.»

وی افزود: «در کهگیلویه و بویراحمد میانگین موارد بستری روزانه طی دو ماه گذشته به چهار برابر رسیده و در شهرستانی مانند گچساران میزان بستری تا ۱۰برابر افزایش پیدا کرده است. در استان سیستان و بلوچستان سه شهرستان وضعیت قرمز و دو شهرستان وضعیت هشدار دارند و شهرستان‌های زابل و زاهدان موارد بستری به بیش از پنج برابر رسیده است.»

تجمعات علت شیوع کرونا بوده نه بازگشایی‌ها!

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا علت موج دوباره شیوع کرونا در برخی مناطق کشور را فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی ندانست و افزود: «طبق بررسی‌ها، علت شیوع دوباره کرونا عدم رعایت دقیق و کامل دستورالعمل‌ها و برگزاری تجمعات و دورهمی‌ها و محافلی مثل مراسم ازدواج و مجالس ختم و عزاداری‌ها بوده است.»

حجت‌الاسلام حسن روحانی با اشاره به شروع موج دوم شیوع کرونا در بسیاری از کشور‌های دنیا، تصریح کرد: «ستاد ملی مقابله کرونا برای مبارزه با موج دوم شیوع کرونا در کشورمان دو سیاست کلان را طراحی کرد که اساس این دو سیاست اصلی استفاده از ماسک در مکان‌های سرپوشیده عمومی و پرخطر از جمله محل‌های کسب و کار با نظارت دقیق بر اجرای این دستورالعمل‌ها و همچنین ممنوعیت اجتماعات و تجمع‌ها و برگزاری مراسم شادی و عزا و مهمانی‌هاست.»

به گفته وی بعد از گذشت یکی دو هفته، ارزیابی‌ها، حکایت از شیب نزولی شیوع در بسیاری از استان‌های کشور دارد که این کاهش نتیجه اجرای گسترده‌تر پروتکل‌ها و استفاده تعداد بیشتر از مردم از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و دوری از تجمعات بوده است.

روحانی همچنین از برگزاری آیین‌های مرتبط با سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد.

افزایش ۳ تا ۹ برابری قدرت تکثیر کرونا

آنطور که رضا ملک‌زاده معاون وزیر بهداشت می‌گوید، بر اساس بررسی‌ها، ویروس کنونی، جهش یافته و تفاوت آن با قبل این است که قدرت تکثیر آن در بدن انسان بین ۳ تا ۹ برابر بیشتر شده است، به همین علت مردم باید بیشتر رعایت کنند، چون سرعت انتقال این بیماری بیشتر شده است.

به گفته وی، این ویروس در بدن افرادی که هیچ علامتی ندارند غلظت بیشتری دارد و مدت بیشتری هم در بدن آن‌ها باقی می‌ماند، بنابراین یکی از علت‌های مشکل بودن کنترل این بیماری، همین است.

ملک‌زاده معتقد است: به احتمال زیاد اگر کسی به این بیماری مبتلا شود و بهبود یابد ایمنی پیدا می‌کند.

۱۸ ماه تا ۲ سال؛ حداقل زمان دستیابی به واکسن کرونا

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت هم با بیان اینکه کرونا یکی از پیچیده‌ترین عوامل بیماری زاست که تاکنون دنیا به خود دیده است، تصریح کرد: «این ویروس بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... را تحت تأثیر خود قرار داده است.»

به گفته وی سالانه ۳۸۰‌هزار مرگ و میر داریم و در حال حاضر ۲۰درصد موارد مرگ و میر ما را بیماری کرونا به خود اختصاص داده است. حریرچی با اشاره به پیش‌بینی زمان ۱۸ماه تا دو سال برای کشف واکسن ویروس کرونا، تصریح کرد: «سال‌هاست متخصصان برای کشف واکسن جهت بیماری مالاریا و ایدز در تلاش هستند، اما هنوز واکسن مؤثره آن کشف نشده است. در حال حاضر هم در دنیا حدود ۱۵۰گروه از دانشگاه‌ها و شرکت‌ها فعال شده‌اند تا واکسن کرونا را تولید کنند. تا زمانی که این واکسن کشف شود، سیاست ما و کل دنیا این است که ابتلا به ویروس کرونا را به حداقل برسانیم و ابتلا به آن را به تأخیر اندازیم.»

به گفته وی در حال حاضر بهترین، کم‌هزینه‌ترین و مؤثرترین راه مقابله با این ویروس استفاده بالای ۹۵درصدی مردم از ماسک است.

حریرچی با تأکید بر اثبات ابتلای کودکان به کرونا افزود: «باید خروج بچه‌ها و افراد پرریسک از منزل به صفر یا به حداقل برسد.»

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نهایی شدن تولید داخل واکسن آنفلوآنزا و استفاده از آن تا پاییز امسال ابراز امیدواری کرد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه هیچ داروی گیاهی و طب سنتی که بر درمان بیماری کووید۱۹ مؤثر باشد یا حتی تأثیر خیلی کمی داشته باشد، کشف نشده است تأکید کرد: «با متخلفان این حوزه برخورد قاطع می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار