کد خبر: 1012207
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
سرمقاله
پنج شنبه شب ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ امریکایی‌ها دچار خطای محاسباتی شدند و با اعزام یک فروند پهپاد جاسوسی بسیار مدرن و گران‌قیمت ۲۲۰ میلیون دلاری (آر کیو گلو بال هاوک) به درون خاک جمهوری اسلامی قصد اقدامات جاسوسی از مراکز حساس منطقه را داشتند که در سواحل «کوه مبارک» استان هرمزگان مورد هدف پدافند تیزبین و هوشیار هوا و فضای سپاه قرار گرفت و سرنگون شد.
حسن رشوند
امریکایی‌ها ظاهراً تمایل دارند همه عملیات‌های ضد حقوق بشری و نقض حاکمیتی خودشان را در روز‌های تعطیل اجرایی کنند. پنج شنبه شب ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ امریکایی‌ها دچار خطای محاسباتی شدند و با اعزام یک فروند پهپاد جاسوسی بسیار مدرن و گران‌قیمت ۲۲۰ میلیون دلاری (آر کیو گلو بال هاوک) به درون خاک جمهوری اسلامی قصد اقدامات جاسوسی از مراکز حساس منطقه را داشتند که در سواحل «کوه مبارک» استان هرمزگان مورد هدف پدافند تیزبین و هوشیار هوا و فضای سپاه قرار گرفت و سرنگون شد. آن‌ها در حالی اقدام به چنین اقدام نابخردانه‌ای کرده بودند که پیش‌تر، تجربه نشاندن پهپاد بسیار مدرن (آر کیو ۱۷۰) خودشان را توسط سپاه در منطقه شرق کشور دیده بودند. دو شکست استراتژیکی در یک حوزه، گانگستر‌های تروریست امریکایی را آنقدر عصبانی کرده بود که برای عقده‌های فروخورده خود، باز در یک اشتباه بزرگ‌تر، درنیمه پنج شنبه شب ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ از سر استیصال و بدون آنکه از آینده اقدام جنون آمیز خود ارزیابی درستی داشته باشند در حالی که سردار حاج قاسم سلیمانی به‌صورت رسمی و با دعوت مقامات عراقی در یک هواپیمای مسافربری از سوریه وارد عراق می‌شد، بزدلانه با پهباد و موشک‌های هدایت شونده در فرودگاه بغداد برخلاف قوانین و عرف بین‌الملل با نقض حاکمیت کشور دعوت‌کننده یعنی عراق، آن جنایت فراموش نشدنی را رقم زدند.

پنج شنبه شب گذشته (دوم مرداد ۱۳۹۸) نیز بار دیگر امریکایی‌های بزدل که ترساندن، ایجاد وحشت و هراساندن زنان و کودکان از شگرد‌های همیشگی آنان بوده است، در مرز بین عراق و سوریه در منطقه تحت اشغال آن‌ها التنف با دو فروند جنگنده اف ۱۵ به هواپیمای مسافربری ماهان که از تهران به مقصد بیروت در حال پرواز بود، تعرض کرد و به اعتراف فرماندهی تروریست‌های سنتکام در فاصله ۱۰۰۰ متری در چپ و راست این هواپیما که هیچ‌گونه علائمی از نظامی در آن دیده نمی‌شد و از قضا همه مسافران آن را شهروندان لبنانی و غیر لبنانی تشکیل می‌داد، با شکستن دیوار صوتی و ایجاد رعب و وحشت، ناچار به نشستن در فرودگاه دمشق کرد. آنچه پنج شنبه شب در خصوص هواپیمای مسافر بری ماهان اتفاق افتاد حاوی چند نکته اساسی است:

۱- امریکایی‌ها در تعرض به هواپیما‌های مسافربری ید طولا و پرونده سیاهی دارند که مصداق بارز آن شلیک موشک به هواپیمای مسافربری «ایران ایر» در سال ۱۳۶۷ از ناو «وینسنس» و به شهادت رساندن ۲۹۰ نفر زن، مرد و کودک بی‌گناه بود. به نظر می‌رسد امریکایی‌های تروریست دچار یک خطای استراتژیکی شده‌اند و همانگونه که بلافاصله بعد از اقدام نابخردانه‌شان در تعرض به هواپیمای ماهان در رسانه‌های‌شان منعکس کردند و گفتند امریکا با این اقدام، پیام لازم را به تهران انتقال داد، با این تصور غلط این حرکت کور و دیوانه‌وار را انجام دادندکه فکر می‌کنند ایران اسلامی در شرایط سال ۱۳۶۷ قرار دارد و با این حرکت، می‌توانند پای ایران را از منطقه غرب آسیا کنار بکشند. این در حالی است که امروز کشور نه در شرایط جنگی قرار دارد و نه از قدرت نظامی ضعیفی برخوردار است. ایرانی که امریکایی‌ها امروز با آن مواجه هستند پا را در گلوی تروریست‌های امریکایی در منطقه گذاشته و می‌فشارد و سربازان آن‌ها را در خلیج فارس اسیر می‌کند، آنگونه که از ترس، رفتار‌های کودکانه از خود بروز می‌دهند. ایران امروز آرکیو ۱۷۰ ارتش تروریست امریکا را در منطقه شرق کشور به زمین می‌نشاند و مدرن‌ترین پهپاد گلوبال هاوک آن‌ها را سرنگون می‌کند و در روز روشن ۱۳ موشک به بزرگ‌ترین و مجهز‌ترین پایگاه آن‌ها در عراق شلیک می‌کند، آنگونه که خودشان اعتراف می‌کنند سربازان ما در عین‌الاسد ضربه مغزی شده‌اند. آیا کسانی که امروز ضربه مغزی شده‌اند توان مقابله با جبهه واحد مقاومت در ایران و منطقه را دارند. کجای شرایط امروز ما به سال ۱۳۶۷ شباهت دارد که رسانه‌های غربی تعرض کور به هواپیمای مسافربری ماهان را همسنگ شرایط آن روز دانسته و این اقدام دیوانه‌وار را ارسال پیام و سیگنال به ایران برای عقب‌نشینی از مواضع خود تفسیر می‌کنند.

۲- برخی معتقدند جنگنده‌های امریکایی با نزدیک شدن به هواپیمای مسافربری ماهان به دنبال ایجاد خطای محاسباتی موشکی در پدافند سوریه بوده‌اند تا به اشتباه، پدافند سوریه یک هواپیمای مسافربری را مورد هدف قرار دهد تا از این طریق در حالی که ایران به‌دنبال حل موضوع هواپیمای اوکراینی است، هم پرونده هواپیمای اوکراینی را پیچیده‌تر کنند، هم اینکه با ورود پرونده جدید در سامانه‌های موشکی جبهه مقاومت، موضوع پرواز ممنوع را در آسمان سوریه دنبال کنند و سوریه را که در حال پیروزی‌های پی‌در‌پی و ثبات سیاسی به‌ویژه پس از انتخابات پارلمانی که هفته گذشته صورت گرفته است، وارد مرحله جدیدی کنند.

۳- ترامپ در آستانه شکست در انتخابات ماه نوامبر قرار دارد. صرف‌نظر از اینکه برای ملت ایران دموکرات‌ها با جمهوریخواهان در دشمنی با ایران تفاوتی نمی‌کنند، اما به نظر می‌رسد تیم او در کاخ سفید در صدد است با پیاده‌سازی برخی سناریوها، فضا را تا حد تنش افزایش دهند و اگر بتوانند برخی واکنش‌های شتابزده را نیز از سوی ایران دریافت کنند و در بستر این ناامن‌سازی، شاید بتوانند بار دیگر بستر حضور مجدد ترامپ را بر کاخ سفید فراهم نمایند. این در حالی است که ایران اسلامی علاوه بر اینکه ظرفیت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود را افزایش داده، این قابلیت را دارد که زمین بازی را آنگونه که می‌خواهد تغییر داده و انتقام لازم را بگیرد. طبیعی است که با این رفتار‌های ساختارشکنانه و نظم‌گریز بین‌الملل، آبی برای ترامپ گرم نخواهد شد و شکست او را قطعیت خواهد بخشید. قطعاً پاسخ ایران همانگونه که تاکنون بوده، زنده، هوشمندانه و با قاطعیت و در مقابل دید همگان علیه نیرو‌های تروریستی امریکا خواهد بود نه در تاریکی شب و علیه هواپیمای مسافربری که سرنشینان آن مردان، کودکان و زنان بی دفاع هستند.

۴- هرگونه حرکت از جنس پنج شنبه شبی که تروریست‌های امریکایی انجام دادند، از سر استیصال امریکا و شکستی است که آن‌ها در اجرای طرح‌های منطقه‌ای و جهانی خود داشته‌اند. قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین که این روز‌ها نقطه هدف رسانه‌های امریکایی است و همچنین طرح معامله قرن و الحاق کرانه باختری که مکرر زمان اجرای آن به تعویق می‌افتد، نشانه خوبی برای چنین رفتار‌هایی است؛ بنابراین امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها تصور می‌کنند با این اقدامات خصمانه و دیوانه‌وار می‌توانند خودشان را از انزوا و استیصال خارج کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار