کد خبر: 1011720
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
احتمال عمدی بودن آتش سوزی وجود دارد
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان گفت: ۷۲ هکتار از جنگل‌های سروآباد دچار حریق شد، اما چون زمین سنگلاخی و شیب‌دار بود، آتش‌سوزی این منطقه از نوع سطحی بود.

به گزارش خبرنگاران از سنندج، آتش‌سوزی ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه شامگاه شنبه بخش‌هایی از جنگل‌های زاگرس در محدوده کوهسالان روبروی شهر سروآباد پشت روستای دورود در اطراف هوار مروودول آغاز شد و نیروهای مردمی و ادارات منابع طبیعی و انجمن های زیست محیطی فورا به محل اعزام شدند.

شاهدان محلی می‌گویند: وقوع آتش‌سوزی‌ها عمدی و توسط فردی است که با موتورسیکلت به این منطقه رفته بود انجام شده است، حال با گذشت چند روز و اتفای چندین بار این حریق هنوز در گوشه و کنار این منطقه آتش زبانه می‌کشد و بخشی از تن زاگرس به کام سیاهی می‌کشاند.

 وقوع آتش‌سوزی‌ها عمدی و توسط فردی است که با موتورسیکلت به این منطقه رفته بود انجام شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان در مورد آخرین جزئیات این آتش سوزی می‌گوید: شواهد عینی از طریق خود شهرستان سروآباد اعلام شده که در ساعت 21 شامگاه روز شنبه 28 تیرماه حریق از چهار نقطه مختلف شروع شده است و این پیش‌بینی وجود دارد که امکان دارد فردی عمدا اقدام به حریق در این منطقه کرده باشد.

سعدی نقشبندی خاطرنشان کرد: موضوع به نهادهای مربوطه ارجاع و در دست بررسی است و به محض رسیدن به نتیجه اطلاع‌رسانی‌های لازم در این خصوص صورت خواهد گرفت.

وی افزود: حریق در ساعت 21:30 دقیقه روز شنبه در منطقه شروع شد در ساعت 3 بامداد روز یکشنبه با تلاش‌های صورت گرفته مهار شد.

اعزام چندین تیم‌های اتفاء حریق برای مهار آتش کوسالان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان با بیان اینکه در ساعت 10 روز یکشنبه 29 تیرماه به دلیل گرمای بیش از حد آتش دوباره روشن شد، گفت: با اعزام تیم‌هایی از سنندج، کامیاران و سروآباد و مجموعه سازمان‌های مردم نهاد و مردم بومی منطقه بعد از تلاش‌های فراوان در ساعت 21 روز یک شنبه کار اتفاء حریق به اتمام رسید.

نقشبندی تصریح کرد: حریق مجددا در ساعت 15 روز یکشنبه بار دیگر در برخی قسمت‌های پایین دستی منطقه دوباره شعله که پیش‌بینی می‌شود این آتش‌سوزی ناشی از غلط خوردن درخت‌های سوخته از بالا به پایین بوده است.

وی اضافه کرد: معمولا در شیب‌هایی شبیه این منطقه بعد از اتفاء حریق شاهد پس لرزه‌های باقیمانده از حریق‌ها هستیم که مهار آن توسط خود تیم‌های اتفاء حریق شهرستان سروآباد ممکن بوده و نیازی به اعزام تیم از سایر نقاط استان برای پشتیبانی نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان به وضعیت امکانات و تجهیزات منابع طبیعی استان هم گریزی زد و گفت: در مجموع در سطح استان 6 تیم عملیاتی و 10 تیم پشتیبان داریم که این تیم‌ها به تجهیزات اتفاء حریق مجهز هستند.

6 تیم عملیاتی و 10 تیم پشتیبان در استان فعال است که این تیم ها به تجهیزات اتفاء حریق مجهز هستند.

نقشبندی افزود: در کنار این مهم به همت دهیاران و بخشداران تیم های اتفاء حریق مردمی به ویژه در شرق استان تشکیل شده و در غرب استان نیز انجمن‌های مردم نهاد حضور پررنگی دارند و با کمک خیرین تجهیزاتی تهیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم دهیاران مناطق جنگلی را به تجهیزات اتفاء حریق مجهز کنیم قطعا نقش مهمی در مهار اتفاء حریق داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان با بیان اینکه سطح دچار حریق سروآباد 72 هکتار بوده است، گفت: سطحی که دچار حریق شده سنگلاخی و شیب دار بوده و آتش سوزی این منطقه از نوع سطحی بوده است.

90 درصد از آتش‌سوزی منطقه کوسالان سطحی بوده است

وی با تاکید براینکه 10 درصد از آتش‌سوزی منطقه به صورت تنه‌ای و مابقی سطحی بوده است، گفت: گونه‌های درختچه‌ای و علوفه‌های منطقه‌ای را دچار آتش‌سوزی کرده است.

به گزارش فارس: از مساحت ۱۱۷ هزار هکتاری شهرستان سروآباد ۷۰ هزار هکتار آن را جنگل، ۳۵ هزار هکتار را مرتع و ۱۲ هزار هکتار آن را اراضی کشاورزی و باغی تشکیل می‌دهد، این شهرستان دارای پوشش جنگلی وسیع است که جنگل‌های آن از نوع بلوط است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر