کد خبر: 1011591
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
رسول سجاد مدیر سابق امور بین الملل بانک مرکزی است که با سوء استفاده از موقعیت شغلی خود رشوه‌های بسیاری دریافت کرده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: سید رسول سجاد مدیر سابق امور بین الملل بانک مرکزی و متهم ردیف هشتم پرونده فساد اقتصادی است که ۲۷ متهم دیگر دارد.

سجاد از جمله مدیران با سابقه بانک مرکزی است که در بخش بین الملل این بانک فعالیت داشته و با سوء استفاده و سوء نیت از موقعیت شغلی خود رشوه‌های کلان گرفته است.

سید رسول سجاد برای تخصیص ارز به امید اسدبیگی متهم ردیف اول پرونده، رشوه‌های متعددی را گرفته است. بر اساس آنچه در کیفرخواست آمده است رسول سجاد ۷۰۰ عدد سکه تمام بهار آزادی از متهم اسدبیگی، ۲ قطعه شمش طلای ۱۰۰ گرمی از متهم سیفی، چند سکه بهار آزادی از متهمان آل علی، فرجام، حسین‌زاده و تیمور عامری دریافت کرده است. او همچنین یک دستگاه آپارتمان به ارزش ۷۰۰ هزار دلار از متهم محمدرضا قائدی در قبال واگذاری قرارداد کارگزاری از سوی بانک مرکزی دریافت کرده و همچنین ۳۰ هزار دلار در قالب مستر کارت و ویزا کارت از متهم محمدرضا قائدی گرفته است.
 
ماجرای پاکت‌هایی که بعد از باز کردن، رشوه بودنشان محرز شد

دریافت رشوه توسط سجاد تنها به متهمان این پرونده محدود نمی‌شود. به گفته خود سجاد، او رشوه‌های دیگری هم دریافت کرده، اما نمی‌دانسته که آن‌ها رشوه هستند. پاکت‌های به دست او می‌رسید که سجاد پس از رفتن افراد آن‌ها را باز می‌کرد و تازه متوجه می‌شد که در آن‌ها رشوه است.

سجاد پس از دستگیری توسط ضابطان قضایی خود اقرار کرده ۸۰۰ سکه در خانه‌اش وجود دارد و ضمن تماس با همسرش از او خواست که سکه‌ها را تحویل ضابطان قضایی بدهد و پس از آن که همسر سجاد سکه‌ها را به ضابطان قضایی داد، سجاد در جلسه دادگاه به طور کلی منکر دریافت تمام این سکه‌ها به صورت رشوه شد و گفت که تنها اندکی از سکه‌ها را از اسدبیگی گرفته و مابقی سکه‌هایی هستند که خود در طول دوران زندگی اش خریداری کرده یا هدیه گرفته است و ۴۰ عدد از آن سکه‌ها هم برای فرزندش است، اما اینکه چرا سکه‌هایی که از خانه سجاد پیدا شده‌اند متعلق به صرافی اسدبیگی بودند، جای سوال دارد و از سوی دیگر به گفته قاضی مسعودی مقام این متهم از اطلاعات بانک مرکزی استفاده می‌کرد و ضمن اطلاع از وضعیت بازار ارز و سکه، اقدام به خرید کرده است.

مسئولی که برای نداشتن هیچ وظیفه‌ای رشوه گرفت

رسول سجاد به گفته خود هیچ وظیفه‌ای در پرداخت ارز و ضمانت نامه نداشته، اما ضمن ارتباط گرفتن با امید اسدبیگی کار‌های بانکی بسیاری برای این متهم انجام داده که اسناد این اقدامات موجود است.

این متهم علاوه بر استفاده از اطلاعات بانکی و دریافت رشوه‌های متعدد اقدامات مجرمانه دیگری هم انجام داده است. او با همکاری بسیاری از افراد دیگر کسب منفعت نامشروع داشته و حتی خانه‌ای به ارزش ۷۰۰ هزار یورو با تمام امکانات در یکی از کشور‌های اروپایی گرفته است.

هر چند سجاد طی دو جلسه رسیدگی به پرونده و دفاع از خود منکر دریافت سکه‌ها به عنوان رشوه شد، اما درباره پول‌هایی که گرفته است و کار‌هایی که انجام داده کمی توضیح داد، البته باید دید که در ادامه روند جلسه و رسیدگی به پرونده سایر متهمان درباره ارتباط خود با رسول سجاد چه می‌گویند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار