کد خبر: 1011515
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۳
دبیر علمی جشنوارۀ کتاب سال رضوی:
دوازدهمین جشنوارۀ کتاب بین‌المللی سال رضوی با وجود محدودیت‌ها و شرایط خاص کرونایی، با استقبال چشمگیری روبه‌رو شد.

حجت‌الإسلام‌والمسلمین دکتر باقری تصریح کرد: بیش از 95 ناشر آثار خود را به جشنواره ارسال کردند که این مسئله با وجود محدویت‌هایی که بوده است، نشان می‌دهد جشنواره جایگاه خود را یافته است و از رشد خوبی برخوردار بوده است.

وی در بیان روند انتخاب اثر در این جشنواره توضیح داد: به محض دریافت آثار، هر اثر در طبقه‌بندی مربوط به خود قرار گرفت و ارزیابی اولیه شروع شد؛ پس از انتخاب آثار در ارزیابی اولیه، آثار به دست داوران و سپس هیئت علمی رسید. در نهایت، پس از بررسی‌های به‌عمل‌آمده 150 اثر برای ارزیابی انتخاب شد.

باقری با بیان این‌که داوران این دوره، متشکل از افراد حقیقی و حقوقی هستند، افزود: بیش از 55 نفر از اساتید دانشگاه و حوزۀ علمیه و 12 مؤسسۀ تحقیقاتی و علمی و حوزوی و دانشگاهی جشنواره را در ارزیابی آثار یاری کردند.

دبیر علمی دوازدهمین جشنوارۀ کتاب سال رضوی اضافه کرد: امسال بنا بود آثار مورد نقد و بررسی قرار گیرد که در ابتدا برای برخی آثار جلسات نقد و بررسی و کنفرانس برگزار شد و پس از مدتی با روبه‌روشدن با شرایط کرونایی قادر به ادامۀ جلسات نشدیم و امیدواریم در آینده این امکان فراهم شود.

باقری نوآوری و تازگی موضوع، پرداخت علمی، رعایت آداب و اخلاق پژوهش، بهره‌مندی از منابع معتبر، و کاربست آرایه‌های هنری، فنّی و مانند آن را از مهم‌ترین معیارهای سنجش آثار در دستِ‌کم 6 مرحلۀ انتخاب اثر عنوان کرد و گفت: با پیروی از رهنمودهای مقام معظّم رهبری که تأکیدی ویژه به حوزه‌های «شعر»، «داستان» و «کودک و نوجوان» دارند، هیئت داوران اهتمام ویژه‌ای به این محورها داشت و افراد بیشتری را در این حوزه مورد تشویق قرار داده است.

وی در پایان بیان کرد: برخلاف دوره‌های پیشین که کفّۀ «تاریخ و سیرۀ رضوی» سنگین‌تر بود، در این دوره شاهد اقبالی مناسب به سایر حوزه‌ها در موضوع اصلیِ «امام رضا علیه‌السلام و خاندان مکرّم آن حضرت» و نیز موضوع جانبیِ «گفتمان تمدّن نوین اسلامی» بودیم و با توجه به دستور مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و صدور بیانیۀ گام دوم انقلاب، این موضوع را نیز به محورهای این دوره از جشنواره اضافه کردیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار