کد خبر: 1011476
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
کاریکاتوریست و کارتونیست مطبوعاتی برجسته کشور:
جمال رحمتی کاریکاتوریست و کارتونیست مطبوعاتی برجسته کشورمان گفت: به دلیل شرایط اقتصادی و شرایطی که کاغذ دارد، کاریکاتور مطبوعاتی به شکل کلاسیک دیگر احیا نخواهد شد و باید مسیرهای جایگزین برای آن تعریف شود و هنرمندان باید به فکر متناسب شدن با این فضا باشند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، به نقل از پیام پورفلاح مدیر خانه کاریکاتور اصفهان وبینار غیرحضوری «چشم انداز کارتون مطبوعاتی» با تماس با جمال رحمتی یکی از باسابقه ترین کارتونیست های مطبوعاتی کشور برگزار شد.

وی افزود: در این وبینار استاد رحمتی به بررسی اجمالی در مورد فرایند کارتون مطبوعاتی از عصر کاغذی تا دنیای دیجیتال پرداختند و شرایط کنونی کاریکاتور مطبوعاتی را آسیب شناسی کردند.

مدیر خانه کاریکاتور اصفهان گفت : آقای رحمتی ضمن آسیب شناسی این فرآیند خاطرنشان کرد: در زمانهای قبل فرآیند و سلسله مراتبی وجود داشته است تا یک هنرمند بتواند اثر خود را به شکل عمومی منتشر کند و این فرآیند علاوه بر پیچده بودن و سخت بودن بسیار حرفه ای و معتبر بوده است، اما در دنیای امروزی به دلیل مشکلاتی که دنیای چاپ و نشر و کاغذ با آن درگیر است فعالیت های چاپی به حداقل رسیده است و عملا آن سلسله مراتب و فرآیند وجود ندارد و هر کسی دارای تریبون خود است و می تواند اثرش را منتشر کند.

وی ادامه داد: این یک خوبی دارد و یک بدی ، خوبی آن این است که نیازی نیست تا فرد آن سلسله مراتب سخت را بگذارند تا به تریبون دست یابد. در گذشته آثار به دلیل طی کردن آن مراتب قوی بودند و ساز و کار داشتند و قدرت بیشتری از نظر هنری داشتند اما اکنون برخی از آثاری که انتخاب می شوند و مورد اقبال عموم هستند از نظر هنری آن قدرت را ندارند و حرفه ای نیستند و این هم نکته منفی آن است.

دبیر سرویس طرح روزنامه اعتماد  تصریح کرد: به دلیل شرایط اقتصادی و شرایطی که کاغذ دارد نشریاتی که کارتون مطبوعاتی را سفارش می دادند دیگر نمی توانند به شکل قبل تولید و درآمد برای کارتونیست داشته باشند و کاریکاتور مطبوعاتی به شکل کلاسیک دیگر احیا نخواهد شد و باید مسیرهای جایگزین برای آن تعریف شودو هنرمندان باید به فکر متناسب شدن با این فضا باشند.

رحمتی به بررسی ذائقه مخاطب کنونی پرداخت و افزود: خیلی وقتها هنرمندان آثاری را تولید می کنند که مردم از آن استقبال نمی کنند و برخی از آثار هم هستند که سطح پایین تری را دارند ولی مورد اقبال عمومی قرار می گیرند و هر دوی این آثار قابل احترام هستند.

گفتنی است، جمال رحمتی فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و دارای کارشناسی ارشد انیمیشن از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر ‌است.

وی به عنوان کاریکاتوریست با روزنامه‌ها و مجلات دنیای تصویر، همشهری، شرق، توانا، ایران، زن، زنان فردا، روز هفتم، عصرآزادگان، جامعه، توس و نشاط و بسیاری نشریات دیگر همکاری داشته و دبیر سرویس کاریکاتور و کارتون نشریات معتبری همچون شرق، هم میهن، مجلات همشهری و… بوده است و در حال حاضر دبیر سرویس طرح روزنامه اعتماد است.

جمال رحمتی دارنده 27 جایزه بین‌المللی از جمله ۶ جایزه اول جهانی است. او همچنین به تدریس در دانشگاه مشغول می باشد و تاکنون کارگردانی چند فیلم کوتاه داستانی را برعهده داشته است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار