کد خبر: 1011468
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۲
پاورقی «جوان» از «اتاق حوادث» جان بولتون (۱۹)
آنچه که حدس می‌زدم پیش از جلسه ساعت ۱۰ شورای امنیت ملی ثابت شد! سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که آن‌ها تا ۸ جولای برای نقض محدودیت‌های کلیدی توافق هسته‌ای صبر نخواهند کرد و هم‌اکنون کار خود را آغاز کرده‌اند.
ترجمه: محمد صادق عبداللهی
جوان آنلاین: در صفحه 357 کتاب «اتاق حوادث» می‌خوانیم: در جلسه روز دوشنبه ۱۷ ژوئن که قرار بود در خصوص پاسخ به ایران در حمله به نفتکش‌ها تصمیم بگیریم باز هم به نتیجه نرسیدیم! بروکرات‌ها و مقامات عالی‌رتبه از بی‌حوصلگی و توجه کم ترامپ سوءاستفاده می‌کردند تا پاسخ حمله به نفتکش‌ها را به تأخیر اندازند. این امر کار را به جایی می‌کشاند که دیگر پاسخ نظامی هم نمی‌توانست برای آن کارآمد باشد. کارشکن‌ها برنامه جایگزینی هم از خودشان نداشتند، اما با موفقیت روی تعلل ترامپ حساب باز کرده بودند تا هر مقابله‌ای را خنثی کنند. از همه مهم‌تر این بود که آن‌ها در حالی به کارشکنی در مقابله با ایران و تعلل در جمع‌بندی، ادامه می‌دادند که فراموش کرده بودند این کار نه‌تن‌ها باعث می‌شود ایرانی‌ها در گسترش هر چه بیشتر آرمان‌‎های هژمونیک خود در خلیج فارس موفق شوند بلکه به اشتباه خاطر ایرانی‌ها را جمع می‌کرد که به بازدارندگی در مقابل امریکا رسیده‌اند. آن‌ها از محدودیت‌های اعمال شده از سوی امریکا احساس فشار نمی‌کردند و همچنین داشتند متقاعد می‌شدند که امریکا هیچ مانعی بر سر راه آن‌ها نیست! ما مسئله را خیلی ساده گرفته بودیم.

آنچه که حدس می‌زدم پیش از جلسه ساعت ۱۰ شورای امنیت ملی ثابت شد! سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که آن‌ها تا ۸ جولای برای نقض محدودیت‌های کلیدی توافق هسته‌ای صبر نخواهند کرد و هم‌اکنون کار خود را آغاز کرده‌اند. ایران حد مجاز ذخیره اورانیوم غنی‌شده (۳۰۰ کیلوگرم) را در ۱۰ روز و محدودیت ذخیره آب سنگین (۱۳۰ تن) را در دو تا سه ماه نقض می‌کرد. همچنین آن‌ها می‌توانستند تنها با یک تغییر مکانیکی در دستگاه‌های سانتریفیوژ آبشاری (کاسکد) در یک روز یا حتی چند ساعت به غنی‌سازی بالاتر از ۶۷/۳ درصد در اورانیوم ۲۳۵ برسند. واضح بود که ایرانی‌ها می‌خواستند اروپایی‌ها را که به شدت به دنبال نجات توافق برجام بودند، تحت فشار بیشتری قرار دهند، اما آنچه مهم‌تر بود این بود که تهران با این حرف‌ها ثابت کرد که هدف اصلی‌اش دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است! سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به خبرنگاری که پرسید «آیا شما از توافق هسته‌ای خارج می‌شوید؟» گفت: «اگر ما راهی را که در پیش گرفته‌ایم ادامه دهیم، این خود به خود به طور مؤثر رخ خواهد داد.»

من، شاناهان، دانفور و پمپئو پیش از جلسه شورای امنیت ملی در اتاق من دیدار کردیم تا گزینه‌هایی را که پنتاگون آماده کرده بود مرور کنیم. متأسفانه آن‌ها همان مواردی را آورده بودند که ما روز جمعه درباره آن‌ها بحث کرده بودیم. حتی ترامپ همان روز وقتی این گزینه‌ها را پیشنهاد دادند با گلایه گفته بود: «نیرو‌های نظامی هیچ گزینه پیشنهادی را عرضه نکردند، در حالی که ما می‌بایست همان وقت که ایرانی‌ها نفتکش‌ها را زدند، خیلی سریع هدفی از آن‌ها را می‌زدیم!»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار