کد خبر: 1011464
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۷
مصطفی شاه‌کرمی
هشتگ داغ می‌کنم پس هستم! پست میذارم به هیچ کس هم پاسخگو نیستم!

حضور داشتن در سرخط اخبار و زیست مجازی به هر قیمتی با عدم درک ابتدایی از مسائلی مثل «همصدایی با دشمن» چند سالی است که با گسترش فضای بی‌در و پیکر شبکه‌های اجتماعی از سوی جماعت سلبریتی پیگیری می‌شود، بدون کمترین توجهی به مقوله «سواد رسانه‌ای» که از جمله الزامات فعالیت در چنین فضای پرهیاهویی است.

باج دادن تلویزیون، سینما و بخش‌های مختلف کشور به این افراد در قالب بستن قرارداد‌های چرب و شیرین و انتفاع بیش از پیش از بیت‌المال به جای تذکر و توجه دادن به مراعات قانون، ختم به این شد که بی‌توجهی به منافع ملی و اقتضائات جامعه در برخی برهه‌های حساس اوج بگیرد. چرا دستگاه‌های متولی فرهنگ، هنر و ورزش کشورمان با انعقاد قرارداد‌های کاری که منافع هر دو طرف را حفظ و تأمین می‌کند، جلوی ترکتازی و رفتار‌های این جماعت را نمی‌گیرند یا نمی‌خواهند یا نمی‌توانند؟!

چرا وقتی یک سلبریتی همزمان در چند دستگاه حاکمیتی مشغول کسب درآمد‌های نجومی بدون پرداخت یک ریال مالیات است، می‌تواند در فضای مجازی و ... بدیهی‌ترین حقوق و منافع ملت و کشورش را لگدمال کند و در کسب درآمدش از محل بیت‌المال که ماحصل و خون‌بهای ده‌ها هزار مرد و زن ایرانی است هیچ اتفاقی نیفتد؟! حتی در منحط‌ترین جوامعی که تحت تفکرات ماتریالیستی و لیبرالیستی زندگی می‌کنند نمونه چنین وقاحتی قابل احصا نیست، چه اینکه سلبریتی فعال در آن کشور‌ها می‌داند اگر کمترین لگدی به منافع آن کشور بزند به دلیل وجود قرارداد‌های قانونی نان‌دانی‌اش تعطیل شده و اصطلاحاً نقره‌داغ می‌شود، اما در کشور ما چندین سال است هیچ دستگاهی حاضر به مراعات حقوق عامه مردم و پاسخگو کردن سلبریتی‌های کم‌سواد، اما پرگو نیست و در این باره کمتر پیش آمده که اقدام جامع و مانعی انجام شود.

با یک بررسی سطحی و نیز رفتارشناسی در طول سالیان اخیر حین بروز برخی مشکلات و حوادث کشور شاهد رفتار‌هایی خالی از هر گونه منطق عقلی و حتی به دور از تمایلات و تفکرات ناسیونالیستی بوده‌ایم.

متأسفانه عدم‌درک سلبریتی‌های کم‌سواد از مقوله تعارض منافع ملت و کشور با کینه‌توزترین دشمنان ایران ممکن است هر فرد بی‌طرفی را به این نتیجه سوق بدهد که انگار این افراد عده‌ای بی‌وطن هستند که وظیفه‌ای جز ضربه زدن و به دست آتش سپردن دارایی‌های ملت و کشوری که در میان آن‌ها هستند برای خودشان تعریف نکرده‌اند؛ جماعتی که به قهرمان‌های ملت و کشورشان توهین می‌کنند و نسبت به کسانی که این قهرمانان را با ترور یا دیگر شیوه‌های ناجوانمردانه به شهادت می‌رسانند حتی جرئت یک اعتراض فرمالیته و خشک و خالی در فضای مجازی را ندارند! چرا؟ به کمترین تحرک نیرو‌های انتظامی در راستای انجام وظیفه ذاتی و ماهوی کشورشان و جلوگیری از به قتل رساندن مردم عادی توسط عده‌ای اراذل و اوباش اجاره‌ای با شدیدترین فضاسازی‌ها اقدام می‌کنند، اما در مقابل کشتار وحشیانه مردم توسط نیرو‌های نظامی و ارتش آن کشور‌ها هیچ احساس وظیفه‌ای نمی‌کنند؟!

وقتی قرار است قانون در مورد افرادی که با سلاح گرم و سرد مردم بی‌گناه کشور را به وحشیانه‌ترین شکل ممکن سلاخی و قصابی کرده‌اند اجرا شود، هشتگ داغ می‌کنند، اما در مورد حیوانی‌ترین رفتار نیرو‌های امنیتی و نظامی کشور‌هایی مانند امریکا با افراد عادی و غیرمسلح و صرفاً به دلیل رنگین پوست بودن، کمترین واکنشی ولو در حد زدن یک توئیت ۱۵۰ کاراکتری یا گذاشتن یک پست اینستاگرامی از خودشان بروز نمی‌دهند! چرا؟!

آیا باید به خودمان بگوییم که فهم و درک جماعت سلبریتی در حد سیب‌زمینی و جلبک است! یا اینکه واکنش‌های خاص و هدفمند آن‌ها از یک الگوریتم رفتاری و انتفاعی خاص تبعیت می‌کند؟! آیا پاسخگو کردن جماعت سلبریتی در قالب انعقاد قرارداد‌های کاری که ضمانت اجرایی لازم در آن‌ها دیده شده باشد، کار سخت و پیچیده‌ای است یا اینکه اراده‌ای برای چنین اقداماتی وجود ندارد؟! قطع به یقین وقتی یک نفر فارغ از هرگونه تمایلات سیاسی، فرهنگی و... وقتی بداند به خاطر کار‌ها و حرف‌هایش تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد قطعاً به خودش اجازه نمی‌دهد در زمینی بازی کند که با منافع شخصی‌اش در تعارض است و اگر چنین شود قطعاً به طریق اولی منافع ملی و حقوق حاکمیت استیفا خواهد شد.

همانگونه که مراعات فاصله اجتماعی، ماسک زدن، شست‌وشوی دست‌ها و چندین و چند دستورالعمل بهداشتی می‌تواند از شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا جلوگیری کند، قطعاً اعمال و اجرای دستورالعمل‌های قانونی هم از تسری قبح‌شکنی و زیر پاگذاشتن قوانین توسط سلبریتی‌ها در جامعه مفید فایده خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار