کد خبر: 1011440
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
افزایش قیمت دلار همه روستا‌های مرزی ایران را به منطقه آزاد تجاری تبدیل کرد. به طوری که از فاصله ۱۴۰۰کیلومتری مرز ایران و عراق روزانه هزاران دام قاچاق می‌شود، زیرا در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت در ایران به طور متوسط حدود ۵/ ۴ دلار است و قیمت گوشت در عراق ۱۲ دلار. از این رو تجار و بازرگانان با کمک اتاق بازرگانی ایران تلاش می‌کنند صادرات دام زنده را قانونمند کنند و اخیراً وزارت جهاد کشاورزی صدور ۲میلیون دام سنگین را از وزارت صمت خواستار شده است.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: با افزایش قیمت دلار به مرز ۲۵هزار تومان، بار دیگر تجربه دو سال گذشته تکرار شد. شهریور سال ۹۷ اخباری مبنی بر افزایش ورود مسافر و توریست از مرز‌های کشورمان، به ویژه مرز‌های غربی منتشر شد. موضوع از این قرار بود که تعداد سفر‌ها از مرز‌های کرد‌نشین و عرب‌نشین عراق به داخل ایران در شهریورماه افزایش یافته بود. چالشی که ایجاد شده بود بر سر ورود مسافرانی بود که با هزینه اندک وارد شهر‌های مرزی ایران می‌شدند و با خرید انواع موادخوراکی و کالا‌های اساسی که با یارانه دولتی وارد و عرضه می‌شوند، فروشگاه‌های عرضه مواد‌غذایی در این شهر‌ها را خالی کرده و از مرز خارج می‌کردند. در آن زمان با کاهش ارزش پول ملی در مقابل دینار عراق و افزایش قیمت دلار، ورود عراقیان به شهر‌های پیرانشهر، سردشت، کرمانشاه، ایلام و... افزایش یافت. این مسافران عراقی که به هیچ عنوان توریست نبودند، در گروه‌های سه نفره اغلب از مرز خسروی وارد شده و با خرید گاو و ذبح آن، گوشت‌ها را بسته‌بندی کرده و مرغ، ماهی و حتی تخم‌مرغ و سایر موادخوراکی را از مرز خارج می‌کردند.

اکنون با گذشت دو سال بار دیگر با گران‌شدن قیمت دلار، قاچاق دام زنده نیز افزایش یافته است. برخی از فعالان بازار معتقدند به دلیل فراوانی دام زنده سبک و سنگین در کشور، باید دولت از این فرصت استفاده کرده و صادرات دام را آزاد کند تا از این محل ارز وارد کشور شود، اما برخی دیگر با صادرات دام زنده مخالفند، زیرا معتقدند وقتی گوشت گرم را صادر کنیم یعنی پوست، روده، استخوان، دل و جگر و کله و پاچه و دیگر قسمت‌های دام، برای کشتارگاه باقی می‌ماند و صنایع پایین‌دستی از آن نفع می‌برند، اما وقتی دام زنده را کامل صادر می‌کنیم یعنی صنایع پایین‌دستی به شدت دچار آسیب می‌شوند؛ به طوری که در حال حاضر در چرم‌شهر تقریباً ۱۰ درصد از کارخانه‌ها مشغول هستند و مهم‌ترین علت هم کمبود مواد اولیه است.

به گفته تجار و بازرگانان در سال‌های اخیر قاچاق دام زنده سبک و سنگین افزایش یافته است، اما هیچ درآمدی عاید دولت نمی‌شود. از این رو وزارت جهاد کشاورزی تلاش می‌کند مجوز صادرات ۲میلیون دام سنگین را از وزارت صمت بگیرد و تجار نیز در جلسات ستاد تسهیل استان‌ها سعی می‌کنند مجوز صادرات را اخذ کنند. در این میان فعالان بازار که با صادرات دام زنده و حتی گوشت گرم مخالفند، اعتقاد دارند مازاد دامی که اکنون در کشور به وجود آمده به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و گرانی قیمت آن است، اگر دولت به جای واردات گوشت منجمد، گوشت داخلی را به قیمت ارزان عرضه می‌کرد، قطعاً با این حجم بالا دام زنده مواجه نبودیم. این روز‌ها از روستا‌های مرزی ایران و عراق خبر می‌رسد که به دلیل تفاوت قیمت گوشت در دو کشور همه روستا‌های مرزی ایران به منطقه آزاد تجاری تبدیل شده‌اند، زیرا قیمت گوشت در ایران حدود ۵/۴ دلار است و در عراق ۱۲ دلار. از این رو روستانشینان مرزی از جنوب تا شمال به قاچاق دام مشغولند. همچنین رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش قاچاق دام زنده به بازار عراق خبر داده و می‌گوید: هم‌اکنون هر کیلوگرم شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۷ هزار تا ۹۸ هزار تومان به مغازه‌دار و با احتساب ۱۰درصد سود، ۱۱۰تا ۱۱۲هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.

علی‌اصغر ملکی می‌افزاید: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوسفند زنده در بازار تهران ۴۵ هزار تومان است که اگر وارد بازار عراق شود به ۹۰ هزار تومان هم می‌رسد. این عامل باعث‌شده همه شاهد خروج غیرمجاز دام زنده از شهر‌های اشنویه و پیرانشهر به بازار سلیمانیه عراق باشند. این دو شهر از حیث مسافت با مرز سلیمانیه عراق خیلی نزدیک هستند و افراد پیاده می‌توانند دام زنده را به آن طرف مرز گسیل دهند. وی می‌افزاید: وقتی اختلاف ۵۰ هزار تومانی در دو بازار وجود داشته باشد، طبیعی است که دامدار با پذیرش ریسک آن اقدام به فروش دام در بازار عراق می‌کند. این اقدام باعث ایجاد کمبود عرضه دام زنده و به تبع گرانی گوشت قرمز در بازار داخلی شده که مراجع قانونی باید موضوع مدنظر را قاطعانه پیگیری کنند.

ملکی تصریح می‌کند: افراد تحت عنوان جابه‌جایی دام عشایر، شبانه یا با شگرد‌های دیگری دام‌ها را به سر مرز می‌برند و به طرف‌های عراقی عرضه می‌کنند و پول خوبی هم به جیب می‌زنند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می‌گوید: به طور قطع قاچاق دامی که در شرایط کنونی در مرز‌های غربی کشور انجام می‌شود، روی کمبود عرضه و گرانی گوشت قرمز تأثیر می‌گذارد از این رو باید جلوی قاچاق دام گرفته شود. قیمت دام در بازار عراق دو برابر قیمت داخلی است و همین عامل باعث‌شده عشایر دام را به‌صورت غیرمجاز در آن بازار عرضه کنند. مرز‌های غرب کشور بسیار گسترده و کنترل مرز‌ها به دلیل گستردگی تا حد زیادی مشکل است.

وی می‌افزاید: موضوع دیگری که در این بازار مؤثر بوده اینکه دو هفته دیگر عیدقربان است، از این‌رو برخی دامداران و افراد دیگر به سبب فروش دام با نرخ بالاتر در عید قربان مقداری دام را دپو می‌کنند تا بتوانند در بازار عید قربان زنده‌فروشی کنند و عایدی بیشتر نصیب‌شان شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی «قاچاق دام زنده» و «دپوی دام با هدف عرضه در بازار عید قربان» را دو عامل مؤثر در افزایش قیمت گوشت در بازار دانسته است و می‌گوید: اگر عرضه و تقاضا در بازار همخوانی نداشته باشد، افزایش قیمت در بازار خود را نشان می‌دهد. هم‌اکنون هر کیلوگرم شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۷ هزار تا ۹۸ هزار تومان به مغازه‌دار و با احتساب ۱۰ درصد سود، ۱۱۰ تا ۱۱۲ هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
ارمین باقری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
1
من که دام دار هستم همی خوراک های دام ده برابر شده ودارو ها هم چنین ما اتراز داریم که باید دولت نرخ سابت دام را دربازار سابت نماند مثل همی چز ها افزایش پیدا کند
مصطفی امیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
0
0
1-وقتی خوراک دام قیمتش روزانه درحال تغییر باشدولی قیمت دام ثابت کدوم عقل سالم میپذیرد دامپرور درحال شکست قادر به ادامه کار کارباشد.2-دولتی که هیچ توجهی به این قشر نداردِ,جو ودیگر خوراک لازم باارز 4200واردومعلوم نیست کجا انبار واحتکار میشودچطور انتظار پمب قیمت راندارد.اینها همه قابل پیش ومهار است چه بسا کاری بسیار سهل است3-یک الی دو روز بی خبرنه اینک دوهفته مرز را رها وافسار دست بیگانه دادن(خیانت)پس مرزبان میخوایم چکار.به نظر بنده وزارت جهاد کشاورزی باید درزمینه تقسیم خوراک دولتی کاملا دخیل ودولت نیز درزمینه خرید دام مازاد تمهیدات خیلی جدی بیندیشند که خدای نکرده.این وضعیت پیش نیاد .ماههای آینده توجه داشته باشید دامپرور باکمترین عرضه دام به بازار وباز هم گرانی مواجه خواهیم شد .دلیل صادرات بی رویه اخیر دام تورا بخدا بخدا بخدا مسئولین اینقدر بی اهمیت نباشید.اون کسی که تادیروز یه ربع گوشت میخرید امروز توان اونو هم ازش گرفتید .فردا همه باید جواب بدهیم.
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
0
0
دولت بی تدبیر یا همه قیمت ها رو کنترل کنه یا باید قیمت دام رو به نرخ واقعیش برسونه
یوسف کدیوریان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
0
0
عشایرای ما خیلی بدبختن همه زحمشان میره جیب دلال باکمتری رسیدگی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
1
0
دامدار بیچاره زیر بار خشکسالی و قیمت گران علوفه زاییده. دولت هم فقط شعار میده
چراجلوی صادرات گرفته شده؟
واردات گوشت از بهضی جاهامثل قزاقستان و قرقیزستات ارزان تر تمام میشود و به صرفه است
جابراحمدآبادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
0
0
چرا کسی به فکردامداروتولیدکننده نیست .الان دارم سبک خریدم کیلویی پنجاه و هشت هزار بااین آذوقه گران پروارکردیم بردیم بازار میگن کیلوچهل و پنج آخه این انصافه
ناشناس
|
France
|
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
0
0
دولت مگه کار ی برای دامداری های سبک کرده که جلوی قاچاق انو بگیر د
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
0
0
سلام لطفای فکری برای قیمت دام بفرمایید تا از خیلی مشکلات جلوگیری کنید مگه کشور اسلامی نیست یا فقط دم از اسلام میزنید خدایی مسول محترمچطوری شب خوابت میبره دامداران که بیچاره شدنند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار