کد خبر: 1011403
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
با انتشار اوراق ودیعه بانک مرکزی
در صورتی که بدون انتشار اوراق ودیعه رشد پایه پولی در سال جاری معادل سال قبل باشد، با انتشار ۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق ودیعه و با فرض پرداخت سود ۲۰ درصدی به خریداران این اوراق، در مجموع می‌توان امیدوار بود رشد پایه پولی در سال ۹۹ حداکثر به ۲۱.۲ درصد برسد که این رقم ۱۱.۴ درصد کمتر از سال ۹۹ است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین:  بانک مرکزی می‌خواهد در سال جاری ۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق ودیعه منتشر کند که در صورت انتشار و فروش همه این اوراق، در گام اول ۵۰ هزار میلیارد تومان از حجم پایه پولی کشور در سال جاری می‌کاهد.

در پایان سال ۹۸ حجم پایه پولی با رشد ۳۲.۶ درصدی به ۳۵۲ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان رسید و حجم نقدینگی هم در پایان سال گذشته ۲ هزار و ۴۷۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان شد که رشد ۳۱.۳ درصدی را در یک سال نشان می‌دهد.

رشد این دو متغیر پولی در سال گذشته بیشتر از رشد سال‌های قبل بوده است و درواقع این میزان رشد یک رکورد در دهه ۹۰ بوده است. اما با فرض اینکه قرار باشد رشد نقدینگی و پایه پولی در سال جاری معادل سال ۹۸ باشد، در صورتی که بانک مرکزی موفق به انتشار و فروش ۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق ودیعه در سال جاری شود، رشد این دو متغیر با کاهش قابل توجهی روبرو خواهد شد.

اگر در سال جاری قرار باشد ۳۲.۶ درصد به پایه پولی افزوده شود، درواقع ۱۱۴ هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان به حجم پایه پولی افزوده خواهد شد و با فرض نرخ ضریب فزاینده ۷.۱، حجم نقدینگی به ۳ هزار و ۳۱۸ هزار و ۸۳۴ میلیارد تومان خواهد رسید.

با فرض انتشار و فروش ۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق ودیعه رشد پایه پولی در سال جاری ۶۴ هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان خواهد بود که با این حساب رشد پایه پولی در سال ۹۹ به ۱۸.۴ درصد کاهش خواهد یافت.

رشد نقدینگی هم با فرض ثبات در نرخ ضریب فزاینده پولی رقم نقدینگی به ۲ هزار و ۹۶۳ هزار و ۸۳۱ میلیارد تومان می‌رسد که نسبت به سال قبل رشد ۱۹.۸ درصدی خواهد داشت.

البته هنوز مشخص نیست شرایط پرداخت سود و بازخرید اوراق ودیعه چگونه است. اگر در سال اول قرار باشد سود این اوراق بازپرداخت شود، بخشی از نقدینگی جذب شده مجددا به اقتصاد بازخواهد گشت.

در صورتی که نرخ سود این اوراق ۲۰ درصد باشد و قرار باشد در سال اول سود ۲۰ درصدی به خریداران اوراق پرداخت شود، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از پایه پولی دوباره به اقتصاد بازخواهد گشت و در این صورت حجم پایه پولی به ۴۲۸ هزار و ۴۴۱ میلیارد تومان می‌رسد.

با این فرض پایه پولی تا پایان سال ۲۱.۲ درصد رشد خواهد کرد که باز هم نسبت به سال ۹۸ معادل ۱۱.۴ واحد درصد کاهش خواهد داشت.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار