کد خبر: 1011242
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
یک رسانه امریکایی در یادداشتی سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین را نشانه تغییرات بزرگ دانست و نوشت، جو بایدن حتی اگر در انتخابات پیروز شود، خیلی چیز‌ها به حالت قبل برنخواهد گشت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، بلومبرگ در یادداشتی به قلم «مارک چمپیون»، «نیک وادهامس» و «اِرن دلفز» هشدار داد، «جهان اینقدر دچار تغییرات زیاد شده که بایدن نمی‌تواند تأثیرات ترامپ را محو کند.»

در ابتدای این یادداشت آمده است: «جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق امریکا در گردهمایی سال گذشته سران نظامی و سیاسی در کنفرانس امنیتی مونیخ به متحدان امریکا قول داد که این هم تمام خواهد شد و ما برخواهیم گشت. تردید کمی وجود داشت که منظور او از «این» اشاره به امریکای دونالد ترامپ داشت و همچنین اشاره او به بازگشت اشاره به چه کسی بود. بایدن حالا در حال مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری است و در نظرسنجی‌ها درباره انتخابات نوامبر (انتخابات ریاست جمهوری امریکا) پیشتاز است و فرصت عملی کردن وعده‌اش را دارد».

تغییرات ترامپ برگشت‌پذیر نیست

مارک چمپیون، نیک وادهامس و ارن دلفز معتقدند: «بازگرداندن امریکا و متحدانش به زمان قبل از ترامپ، احتمالاً دست یافتنی نیست. بخشی از دلیل این موضوع آن است که او از مراسم تحلیف ژانویه ۲۰۱۷ خود ایالات متحده را به طرقی تغییر داده که شاید برگشت پذیر نباشد. البته به همان میزان هم این مسئله اهمیت دارد که ذکر شود، جهان هم دچار تغییرات شده است.»

آن‌ها سپس به سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین اشاره می‌کنند و درباره تغییرات شگرف عرصه بین‌المللی در نتیجه مواضع دولت ترامپ هشدار دادند. در این یادداشت درباره این سند آمده است: «فراتر از همه اینها، چین سکوت سابق خود را در قبال مقابله با واشنگتن، کنار گذاشته است.»

نویسندگان این یادداشت سپس افزودند: «کنار گذاشتن سکوت چین در قبال مقابله با امریکا دارد برای هر فردی که در کاخ سفید حاضر شود، یک چشم انداز ژئوپلیتیکی تغییر یافته‌ای را ایجاد می‌کند.»

در روز‌های اخیر رسانه‌های امریکایی و رژیم صهیونیستی بار‌ها درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران با چین به شدت هشدار داده‌اند و ادعایی هم درباره این سند مطرح کرده‌اند، اما وزارت خارجه ایران به شدت این ادعا‌ها را رد کرده است.

در همین ارتباط، وزارت خارجه ایران اعلام کرد: «سند همکاری‌های ۲۵ ساله با چین که از اعتماد عالی و روابط جامع راهبردی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین حکایت دارد افتخار آمیز و در راستای منافع ملی است.

«آدام توماس» نماینده پیشین انگلیس در ناتو و رئیس کنونی اندیشکده «شبکه رهبری اروپایی» معتقد است تأثیرات مخرب مواضع دولت ترامپ بر نظرات متحدان امریکا و همچنین دیگر کشورها، بسیار طولانی خواهد بود.

امضای امریکا دیگر اعتبار ندارد

توماس گفت: «اروپایی‌ها هرگز درباره تضمین امنیتی ایالات متحده آنقدر‌ها مطمئن نخواهند بود و ایرانی‌ها و دیگران هرگز کاملاً به امضای ایالات متحده روی یک معاهده اعتماد نخواهند کرد و همه خواهان آن خواهند شد تا جایی که بتوانند وابستگی کمتری به تجارت و دلار امریکا داشته باشند.»

نویسندگان یادداشت بلومبرگ در ادامه مطلب‌شان نوشتند: «قطعاً برای پیروزی بایدن (در انتخابات امریکا) در بسیاری از پایتخت‌ها جشن گرفته خواهد شد چرا که در وهله اول این یعنی پایان مراوده و تعامل با دولت کنونی (دولت ترامپ). این را همگان دیگر می‌دانند که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دست از تلاش برای همکاری با ترامپ برداشته است. علاوه بر این، بایدن گفته است که او درصدد مرمت کردن آسیب‌های وارده (ناشی از مواضع ترامپ بر روابط با دیگر کشورها) بر خواهد آمد. کارزار او قول بازگشت امریکا به توافق سال ۲۰۱۵ پاریس درباره تغییرات اقلیمی را داده است.»

بایدن رئیس‌جمهور شود، باید امریکا را از یک چاه عمیق خارج کند

از نظر «جف پرسکات»، «هرچند چنین کار‌هایی باعث برطرف شدن بخش قابل ملاحظه‌ای از اختلافات خواهد شد، اما بعید است کافی باشند. نامزد دموکرات (انتخابات امریکا) این موضوع را متوجه است که وی باید از یک چاه عمیق خارج شود؛ از رکود اقتصادی گرفته که با سوءمدیریت همه‌گیری (کرونا) تشدید شده تا معاهدات تسلیحاتی با روسیه که (دولت ترامپ) آن‌ها را ترک کرده تا ائتلاف‌های تضعیف شده و همچنین زمان از دست رفته درباره برای مقابله با تغییرات اقلیمی.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار