کد خبر: 1011236
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳
پاورقی «جوان» از «اتاق حوادث» جان بولتون (۱۰)
بولتون در «اتاق حوادث» بار‌ها از تعجب ترامپ و ابراز ناراحتی او از عدم درخواست ایرانی‌ها برای مذاکره می‌گوید. از این حرف‌ها به وضوح می‌توان نیاز ترامپ به مذاکره با ایران را فهمید. جالب آنجاست که ترامپ همواره و در هر موضوعی تأکید دارد در مسیر تقابل با ایران در منطقه، همه هزینه‌ها را باید اعراب بپردازند. بولتون همچنین در خاطرات خود به نگرانی‌های امریکا از آزمایشات موشکی ایران اشاره دارد و اذعان می‌کند هر چند ناکامی ایران در آزمایشات موشکی خوشحال‌کننده است، اما از آنجا که مقدمه پیروزی و پیشرفت خواهد بود، نگران کننده است.
ترجمه: محمد صادق عبداللهی
جوان آنلاین: در صفحه ۳۴۳ کتاب «اتاق حوادث» می‌خوانیم: در جلسه منظم رصد اخبار و اطلاعات سیاسی که نزدیک ظهر برگزار می‌شد، ترامپ پرسید: «چرا ایرانی‌ها تن به مذاکره نمی‌دهند؟» او نمی‌خواست قبول کند که واقعاً ایرانی‌ها طالب این مذاکرات نیستند و همچنین پافشاری می‌کرد که من و پمپئو مانع به نتیجه رسیدن تلاش‌های ایرانی‌ها برای گفتگو با او هستیم. تا آنجا که ما می‌دانستیم هیچ نشانه‌ای مبنی بر علاقه ایران به گفتگو با ما نبود. ترامپ مصر‌تر از سابق تأکید داشت که کشور‌های عرب تولیدکننده نفت باید هزینه هر آن کاری را که ما در حال انجام آن هستیم، متحمل شوند. پس از بحث بر سر خطراتی که نیرو‌های ما را در عراق تهدید می‌کنند، ترامپ بدون هیچ اشاره‌ای به افغانستان و عراق که در آن‌ها هم حضور داشتیم از سوریه و لزوم خروج ما از این کشور صحبت کرد. ترامپ با بیان «به پمپئو زنگ بزنید و بگویید که بنغازی را به خاطر داشته باشد» جمع‌بندی کرد. از سوی دیگر، روشن بود که ترامپ همان‌گونه که بعداً برای شنهن توضیح دادم، به دنبال پاسخی محکم‌تر از «این به آن در» بود که در صورت کشته شدن امریکایی‌ها به رسانه‌ها بگوید.

یکی از پیشرفت‌‎های مهم و داخلی ایران، پیشرفت در قابلیت‌های موشک‌های بالستیک بود. آزمایش‌ها با شتاب در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در جریان بود. اگر چه تعدادی تست ناکام در مرحله پرتاب یا اندکی پس از پرتاب، داشتند. اگر چه ما از ناکامی‌ها خوشحال می‌شدیم، اما من به خاطر دارم که دانشمندان امریکایی در دهه ۱۹۵۰ و دهه ۱۹۶۰ شرح می‌دادند که اگر امروز راکت‌های Jupiter- C و Vanguard به میزان ۹۰درصد به موفقیت رسیده‌اند، این موفقیت همانقدر که مدیون تست‌های موفق و پرتاب‌های چشمگیر بود، مدیون شکست‌ها نیز است. بی‌شک اگر تست‌های موشکی ایران ادامه پیدا می‌کرد و پیشرفت محقق می‌شد، خطر ایران برای ما در منطقه و به‌زودی در جهان افزایش پیدا می‌کرد. اما این مسئله چندان مشکل نبود، اگر چه تلاش‌های بسیاری نیاز بود، اما من می‌توانستم ترامپ را متقاعد کنم که بر راهی متمرکز گردد که مانع این پیشرفت‌ها شود. بعد از شکست ایران در آزمایش موشک سفیر، ترامپ در ۳۰ آگوست توئیت کرد: «ایالات متحده امریکا هیچ نقشی در حادثه فاجعه‌بار روی داده در جریان مراحل نهایی آماده‌سازی شلیک پرتابگر سفیر در سایت پرتاب شماره یک سمنان در ایران نداشته است. بهترین آرزو‌ها را برای ایران دارم و برایشان در شناسایی جزئیات اتفاق روی‌داده در سایت شماره یک آرزوی موفقیت می‌کنم.» این ادبیات نسبت به مواضعی که تاکنون ترامپ داشت تعجب برانگیز بود هرچند بعداً گفت می‌خواستم سربه‌سر ایرانی‌ها بگذارم! یک استراتژی عالی!
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار