کد خبر: 1011232
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱
پاورقی «جوان» از «اتاق حوادث» جان بولتون (۷)
«دستوری آشنا!» این عنوانی است که بولتون به دستور ترامپ برای پرداخت هزینه‌های مقابله با ایران از جیب متحدان عرب می‌دهد. بولتون در «اتاق حوادث» از جلسه‌ای در ۹ مه می‌گوید که دانفور از ناباوری ایرانیان به توانایی پاسخگویی امریکا به حملات ایران روایت می‌کند و ترامپ ضمن بدوبیراه گفتن به جان‌کری که مانع درخواست ایرانی‌ها برای تن دادن به مذاکره با دولت اوست، با هدف قرار دادن برخی پیشنهادات بولتون موافقت می‌کند. از روایت کوتاه آنچه مشهود است نیاز ترامپ به مذاکره با ایران است. او تمام تلاش خود را برای این کار می‌کند و حتی تلاش دارد موانع داخلی من جمله جان‌کری را از سر راه بردارد.
ترجمه: محمد صادق عبداللهی
جوان آنلاین: در صفحات ۳۳۹ و ۳۴۰ «اتاق حوادث» می‌خوانیم: در تاریخ ۹ مه، جلسات اطلاعاتی منظم ترامپ را به بحث و گفتگو‌های گسترده درباره ایران تبدیل کردیم. در این جلسات شنهن، دانفور، پمپئو و یکسری از افراد و کارمندان معمولی حضور داشتند. در این جلسه که ما جلوی میز رزولت (مترجم: میز کار بسیاری از رؤسای جمهور امریکا) نشسته بودیم، ترامپ رو به شنهن کرد و گفت: «تبریک می‌‎گویم.» او گیج شده بود و نفهمید چه اتفاقی افتاده است تا اینکه ترامپ توضیح داد: «من شما را به عنوان وزیر دفاع معرفی خواهم کرد!» هر چند این تصمیم بسیار دیر گرفته و اعلام شده بود، اما موجی از رضایت و تبریک‌ها را به راه انداخت.

‌در ادامه جلسه پمپئو خلاصه‌ای از سفر خود به عراق را برای ترامپ نقل کرد که او را به برشمردن خطا‌های دولت بوش پسر واداشت. ترامپ گفت: «بوش بدترین رئیس‌جمهوری است که ما تا کنون داشته‌ایم.» در بحث‌های ایران هم اغلب به این جمله می‌رسیدیم. ترامپ از جان کری شاکی بود و معتقد بود باید کری به دلیل نقض قانون لوگان تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. این قانون شهروندان حقیقی را از مذاکره با دولت‌های خارجی منع می‌کرد و ما شکی نداشتیم که جان کری در تلاش بود ایرانی‌ها را متقاعد کند در برجام بمانند و منتظر سال ۲۰۲۰ باشند تا با روی کار آمدن یک دولت دموکرات و تغییر ترامپ، برجام مجدد احیا شود. بر این اساس ترامپ اصرار داشت کری را با استناد به این قانون تحت پیگرد قانونی قرار دهیم.

او در جلسه بعدی خواست با کمک دادستان کل، ویلیام بار یا هر کس دیگری که به این خواسته او گوش می‌کند مقدمات این کار فراهم شود. من، اما اطمینان دارم که هیچ کس تن به این کار نخواهد داد. من حتی سعی کردم به ترامپ بفهمانم که این امکان وجود دارد که قانون لوگان در دادگاه غیرقانونی خوانده شود، اما شکست خوردم و فکر می‌کنم تا زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور باشد یا حتی شاید پس از آن او به دنبال وکیلی خواهد گشت تا کری را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. اگر من کری بودم، شب‌ها از نگرانی خوابم نمی‌برد!

‌به اصل موضوع جلسه بازگردیم، دانفور باز هم تأکید کرد که ایرانی‌ها باور ندارند ما به حملات آن‌ها پاسخ می‌دهیم. ترامپ بلافاصله پاسخ داد: «ایرانی‌ها ما را خوب نمی‌فهمند.» در ادامه ما درباره گزینه نظامی و دیگر گزینه‌های ممکن صحبت کردیم. ترامپ بار دیگر به مسئله کری بازگشت و با تعجب گفت: «نمی‌دانم چرا ایرانی‌ها تماس نمی‌گیرند البته این به خاطر کری است.»

‌وقتی دانفور به درستی خطاب به ترامپ گفت: «شما باید برای برداشتن گام‌های بعدی آماده باشید» هم خودش و هم سایرین، از جمله خود من، از اینکه ترامپ با بیان «من آماده‌ام» نشان داد با زدن برخی از اهدافی که من پیشنهاد داده بودم، موافق است، تعجب کردیم. ترامپ ادامه داد: «شما (شنهن و دانفور) شاید بخواهید برای تقویت کار فکر کنید.» دانفور فوراً جواب داد: «به همین دلیل ما اینجا هستیم؛ جزئیاتی درباره آنچه لازم است ارائه خواهیم داد.» ترامپ تأکید کرد می‌خواهد متحدان عرب هزینه‌های آن را بپردازند. این دستوری آشنا بود!

‌پس از بحث و گفتگو درباره کره‌شمالی، ونزوئلا، اسرائیل، سوریه و چند موضوع دیگر، این جلسه به پایان رسید. من به دفتر خودم بازگشتم؛ قرار بود افراد دیگری برای ادامه گفتگو‌ها جمع شوند.
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار