کد خبر: 1011184
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
برخی باور دارند، بازارساز قصد دارد از قیمت‌های بالا فروش شدید خود را آغاز کند و برای مدتی نوسان‌گیران را در معرض ضرر قرار دهد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: دلار در آخرین روز هفته، یک کانال قیمتی دیگر بالا رفت، ولی سکه پشت مرز ۱۱ میلیون تومانی ماند. روز پنج‌شنبه، قیمت دلار ۲۵۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی نیز در ایستگاه آخر هفته، ۲۰۰ هزار تومان رشد را به ثبت رساند و روی عدد ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان قرار گرفت.

سکه به واسطه رشد روز پنج‌شنبه توانست بازدهی هفتگی خود را به بالای ۵ درصد برساند، ولی این رشد کمتر از بازدهی دلار بود. اسکناس آمریکایی در هفته گذشته دو کانال ۲۲ و ۲۳ هزار را شکست و ۶/ ۷ درصد افزایش را به ثبت رساند.

اگر روند بازدهی سکه و دلار در سه هفته اخیر را بررسی کنیم، تغییراتی به چشم خواهد آمد که تا حدی تغییر رفتار معامله‌گران را نمایش می‌دهد. در هفته‌ای که گذشت تمایل سکه‌بازان برای خرید نسبت به قبل کاهش پیدا کرده بود و احتیاط بیشتری در معاملات خود می‌کردند، حال آنکه به نظر می‌رسد در بازار دلار تغییر معناداری صورت نگرفته بود، چرا که این ارز بازدهی‌های نزدیک به هم را در سه هفته اخیر ثبت کرده بود. در مقابل، سکه که در هفته‌های دوم و سوم تیرماه رشد بالای ۱۳ و نزدیک ۱۰ درصد را ثبت کرده بود، در هفته گذشته رشد خود را به محدوده ۵ درصدی رساند.

چهار دلیل در بازار عنوان می‌شد که چرا بازدهی سکه امامی کاهش پیدا کرده است؛ عده‌ای عنوان می‌کردند، پس از رشد‌های شدید هفته گذشته بازار نیاز به یک اصلاح قیمتی داشت و معامله‌گران از بخشی از خرید‌های خود سودگیری می‌کردند. دسته‌ای باور داشتند، بازار به نقطه مقاومتی حساسی رسیده است و همین مساله احتیاط سکه‌بازان را بالا برده بود.

در این میان، شماری نیز به روند طلا در بازار‌های جهانی اشاره می‌کردند که در هفته گذشته صعود قوی را از خود نشان نداد و در محدوده هزار و ۸۰۰ دلار عمدتا نوسانات رفت و برگشتی داشت. گروهی نیز معتقد بودند، بازار عدم تعادل خود را به مرور زمان جبران می‌کند و طبیعی می‌دانستند پس از آنکه در هفته‌های گذشته، سکه بیش از دلار رشد کرده بود، کم کم این روند تغییر کند.

اگر دیدگاه دسته آخر درست باشد، می‌توان انتظار رشد بیشتر دلار در مقایسه با سکه را در هفته جاری داشت. این در حالی است که دسته اول که اصلاح قیمتی را عامل کاهش رشد سکه می‌دانستند، معتقدند این فلز گرانبها با خروج از احتیاط، بار دیگر طلایه‌دار بازار ارز و طلا خواهد شد. در مقابل گروه‌های افزایشی، البته نگاه‌های کاهشی نیز در بازار وجود دارد. مهم‌ترین نگاه کاهشی را دسته‌ای از معامله‌گران فنی دارند که معتقدند سکه و دلار به قله‌های قیمتی مهمی رسیده‌اند و در صورت فشار عرضه بازارساز با نزول قیمت مواجه خواهند شد. از نگاه آنها، در هفته گذشته بازدهی سکه به شکل قابل‌توجهی نسبت به قبل کاهش پیدا کرد و همین مساله را سیگنالی از افت تقاضا و احتمال افت قیمت در هفته جاری می‌دانستند.

در مورد قیمت دلار نیز آن‌ها باور دارند، بازارساز قصد دارد از قیمت‌های بالا فروش شدید خود را آغاز کند و برای مدتی نوسان‌گیران را در معرض ضرر قرار دهد که توان آن‌ها را برای نوسان‌گیری کاهش دهد. در صورتی که قیمت در انواع بازار‌ها تا حدی کاهشی شود، احتمال آن وجود دارد که طرح‌های بانک مرکزی برای جذب ریال نیز موفقیت بیشتری را کسب کنند. در واقع وقتی افراد احساس کنند کسب سود در بازار‌های موازی پرریسک واقعا خطر زیادی دارد، بار دیگر به سود امن بانک‌ها بازخواهند گشت که دوباره توسط سیاست‌گذار تا حدی بالا رفته است.
 
احتمال کاهش قیمت دلار چقدر است؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار