کد خبر: 1011180
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۷
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد؛
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد از پایان برداشت کلزا در ۱۲۵۳ هکتار از اراضی شهرستان مشهد خبر داد.

امید طهماسبی زاده بیان کرد: با هدف کاهش واردات روغن خوراکی و بهبود سطح معیشت کشاورزان، با تلاش و کوشش روز افزون این عزیزان، سطح کشت کلزا در شهرستان مشهد با رشدی 300 درصدی از 560 هکتار در سال زراعی قبل به 1253 هکتار در سال جاری افزایش یافت
وی ادامه داد: در سال جاری حدود2852 تن دانه روغنی کلزا به ارزش حدود 27 میلیارد 50 میلیون ریال از این اراضی برداشت و خریداری و جهت استحصال روغن به کارخانه‌های تولید روغن حمل گردید.
امید طهماسبی زاده با بیان اینکه توسعه سطح زیر کشت این دانه روغنی به عنوان یک محصول استراتژیک در مشهد به عنوان بخشی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در کشور محسوب می‌شود افزود: با توسعه کشت این دانه روغنی و استحصال روغن آن در شهرستان ، بخشی از روغن مورد نیاز کشور تأمین شده و نیاز به واردات روغن کمتر می‌شود.
کلزا از جمله محصولات راهبردی بخش کشاورزی به شمار می رود که حمایت از کشت آ ن به جای سایر محصولات پرآب بر، مورد توجه جدی قرار گرفته است.
گیاه کلزا (Brassica napus)، یکی از گیاهان دانه‌روغنی مهم ، دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است؛
دانه کلزا دارای 40 تا 45 درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است، رقم اصلاح شده کلزا، که امروزه کانولا خوانده می‌شود، از مقدار کمتری اروسیک اسید و گلوکوزینولات برخوردار است و به علت محتوای کمتر مواد ضد تغذیه‌ای، برای مصرف انسان و تک معده‌ای‌ها نسبت به رقم غیر اصلاح شده یا همان کلزا، مناسب‌تر است.
تفاله دانه کلزا پس از روغن گیری به عنوان علوفه دام مصرف می‌شود.
کلزا نیز مانند سایر گیاهان دیگر مورد حمله، خسارت آفات و بیماری‌های مختلفی قرار می‌گیرد که شدت و ضعف آن‌ها در مناطق مختلف متفاوت است.
به علت میزان روغن موجود در دانه‌های گیاه کلزا، این گیاه برای سده‌های پی در پی کشت می‌شود.
عدم پرداخت به موقع وجه کلزاکاران سردی کشاورزان برای توسعه کشت دانه های روغنی را در پی خواهد داشت .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار