کد خبر: 1011126
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۱
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار؛
چند سالی است استفاده از انرژی‌های نو در روستاها و مناطق عشایری رونق گرفته و این شیوه علاوه بر حفظ منابع طبیعی کمک زیادی به راحتی زندگی در مناطق کم برخوردار می‌کند.

با هدف 72 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در مناطق عشایری روداب سبزوار نصب شده؛ محله عشایری چاه تلخ یکی از محلاتی است که در آن چند روزی است آبگرمکن‌های خورشیدی جایگزین سوخت های فسیلی، چوب و هیزم برای مصارف مختلف اهالی شده؛ آبگرمکن‌های خورشیدی در چهار مرحله عشایری جنوب روداب به طور رایگان توسط منابع طبیعی نصب شده است.

لبخند رضایت بر روی لب مردم

یکی از اهالی محله عشایری چاه تلخ روداب گفت: ممنونیم که این آبگرمکن‌ها به مناطق عشایری آورده شده است.

صدیقه نوروزی با بیان اینکه اهالی بسیار راضی هستند و زندگی از موقعی که آبگرمکن‌ها آمده خیلی بهتر شده است، افزود: با وجود این آبگرمکن‌ها آب گرم داریم و دیگر نیاز به چوب درخت نداریم.

یکی دیگر از اهالی این منطقه با اشاره به تعداد زیاد روزهای آفتابی در سال در این منطقه گفت: ما در سال حداقل 10 ماه می‌توانیم از این آبگرمکن‌ها استفاده بهینه کنیم و در 2 ماه زمستان هم می‌توان به صورت برقی از آنها استفاده کرد.

حسین گرمابی با بیان اینکه با نصب آبگرمکن‌های خورشیدی دغدغه آب گرم که با سختی حاصل می‌شد از بین رفته عنوان کرد: قبلاً با دیگ آب گرم می‌کردیم و شرایط بسیار سخت بود اما از زمانی که آبگرمکن آورده‌ شده، مردم راحت شده‌اند و همه قدردان هستند.

نصب 72 آبگرمکن خورشیدی

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار در این راستا گفت: تعداد 72 دستگاه آبگرمکن خورشیدی با اعتباری بالغ بر 350 میلیون تومان از اعتبارات صندوق توسعه ملی در منطقه عشایری روداب نصب شده است.

عباسعلی کیانی فرد در خصوص لزوم استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی در مناطق عشایری روداب اظهار داشت: با توجه به اینکه تعداد روزهای آفتابی در این منطقه بیش از 200 روز در سال است، به منظور استفاده بهینه از انرژی خورشید و جلوگیری از قطع و بوته‌کنی گونه‌های مرتعی آبگرمکن‌های خورشیدی را در مناطق عشایری روداب نصب کردیم.

وی با بیان اینکه حدود 615 خانوار در 8 محله عشایری در جنوب روداب زندگی می‌کنند، عنوان کرد: نصب آبگرمکن‌های خورشیدی علاوه بر کمک به معیشت زندگی روستاییان، سبب حفظ منابع طبیعی و جلوگیری از قطع و بوته‌کنی گیاهان مرتعی می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد زیاد روزهای آفتابی در سال، سختی حمل و نقل سوخت‌های فسیلی و نبود شبکه گاز در منطقه استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی را در محلات عشایری توجیه‌پذیر کرده است.

کیانی‌فرد با بیان اینکه انرژی خورشید منبع بی‌کران، قابل دسترس، رایگان و تجدیدپذیری است که استفاده از آن به میزان قابل توجهی از وابستگی ما به منابع تجدیدناپذیر انرژی می‌کاهد، افزود: استفاده از انرژی خورشید گام بسیار موثری در امر حفاظت از محیط زیست، ذخیره منابع انرژی و گره گشای مسائل اقتصادی کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه با توجه به موقعیت جغرافیائی ایران، مناطق وسیعی از کشور از شدت تابش بسیار بالایی برخوردار است، ادامه داد: آب گرمکن‌های خورشیدی یکی از موثرترین طرح‌های استفاده عمومی و آسان از انرژی خورشید برای تأمین آبگرم مصرفی در بخش خانگی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار